Do Sławkowa dotarło 40 pociągów z Chin

- Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem przyjechał do Sławkowa na początku stycznia zeszłego roku.
- Łącznie w minionym roku spółka PKP LHS uruchomiła na trasie z Chin do Sławkowa 40 pociągów, przewożąc łącznie ponad 3 tys. kontenerów (tzw. TEU).
- Tym samym spółka zanotowała 92-procentowy wzrost w segmencie transportu intermodalnego. Pociągi z Chin do Sławkowa przemierzyły w sumie ok. 400 tys. km.
Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków, po modernizacji infrastruktury, od ponad roku przyjmuje i przeładowuje towary, docierające koleją z Chin.
Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem przyjechał do Sławkowa na początku stycznia zeszłego roku. Łącznie w minionym roku spółka PKP LHS uruchomiła na trasie z Chin do Sławkowa 40 pociągów, przewożąc łącznie ponad 3 tys. kontenerów (tzw. TEU). Tym samym spółka zanotowała 92-procentowy wzrost w segmencie transportu intermodalnego. Pociągi z Chin do Sławkowa przemierzyły w sumie ok. 400 tys. km.
Brak konieczności przeładunku kontenerów na granicy oraz przeznaczona wyłącznie do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiły osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu - pociągi z Xi'an docierają do Euroterminalu Sławków w około 12 dni.
W grudniu ub. roku do połączenia z Xi'an w środkowych Chinach dołączył pociąg z miasta Chongqing, położonego blisko 800 km dalej na południe. Oprócz trasy przez Rosję i Ukrainę (stacja graniczna Suzemka), PKP LHS wraz z partnerami uruchomiła również nową trasę do stacji Sławków LHS przez Białoruś (przejście graniczne Goryn-Udrytsk).
Prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb wskazuje, że z trasy szerokotorowej, która umożliwia przeładunek w przemysłowym sercu Polski, korzysta coraz więcej operatorów logistycznych.
"Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie. Na naszą korzyść przemawiają również rosnące stawki frachtu morskiego na trasach z Azji. Przewidujemy, że udział tego segmentu będzie sukcesywnie wzrastał, ze względu na poszukiwanie przez gestorów ładunków szybkich i pewnych tras" - ocenił prezes kolejowej spółki.
Pomimo pandemii spółka PKP LHS kontynuuje proces inwestycyjny, którego łączna wartość w latach 2018-2025 szacowana jest na ponad 800 mln zł. Obecnie trwają prace nad rozbudową stacji granicznej Hrubieszów LHS wraz z przebudową hali, budowa mijanki i placu przeładunkowego Zamość Majdan, a także projekty związane z automatyzacją ruchu na odcinkach linii szerokotorowej Szczebrzeszyn - Zwierzyniec - Biłgoraj oraz prace nad lokalnymi centrami sterowania Wola Baranowska i Sędziszów.
Ubiegłoroczne uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa było efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem, dzięki którymi ładunki docierają z Chin do Europy znacznie szybciej niż alternatywnym transportem morskim. O wyborze szerokotorowej linii decyduje m.in. brak konieczności przeładunku towarów na granicy UE, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał przeładunkowy Euroterminalu Sławków, który może stać się hubem logistycznym dla ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną.
Długość całej trasy z Xi'an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa to ok. 9,5 tys. km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech. Miasto Xi'an w środkowych Chinach, skąd przyjeżdżają pociągi do Sławkowa, liczy ok. 13 mln mieszkańców. Jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym.
LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - spółki PKP LHS w Zamościu.
Euroterminal Sławków nieopodal Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie dochodzi szeroki tor kolejowy. W Sławkowie towary ze Wschodu mogą być przeładowywane na pociągi i samochody, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie. Rozwój projektu może sprawić, że Euroterminal będzie ważnym punktem przeładunkowym na trasie kolejowej łączącej Daleki Wschód - przede wszystkim Chiny - z Europą Zachodnią, tworząc tańszą i szybszą alternatywę dla transportu morskiego.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.