PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Dolny Śląsk wyprzedził program Kolej Plus. Samorząd przejmuje linie, pociągi dotrą niemal do każdego miasta

  • Michał Wroński    7 lutego 2020 - 16:00
Dolny Śląsk wyprzedził program Kolej Plus. Samorząd przejmuje linie, pociągi dotrą niemal do każdego miasta
Nie ma żadnego powodu, aby linie, które są przeznaczone tylko na lokalne potrzeby, były zarządzane centralnie - argumentuje radny Patryk Wild. (fot. UMWD)

O przejmowaniu linii kolejowych przez samorząd wojewódzki, walce z wykluczeniem transportowym i wyzwaniach związanych z utrzymaniem dworców rozmawiamy z Patrykiem Wildem, radnym Bezpartyjnych Samorządowców i przewodniczącym Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.




  • Samorząd Dolnego Śląska stanie się właścicielem kilkuset kilometrów linii kolejowych.
  • Nie ma żadnego powodu, aby linie, które są przeznaczone tylko na lokalne potrzeby i po których jeżdżą pociągi regionalne zamawiane przez samorząd wojewódzki, były zarządzane centralnie - twierdzi Patryk Wild.
  • Dzięki naszym inwestycjom oraz inwestycjom PLK sprawimy, że z 34 miast na Dolnym Śląsku, które dziś są pozbawione transportu kolejowego, bez takiej obsługi pozostanie pięć, sześć, może siedem - obiecuje radny.

Czy województwo dolnośląskie chce być w tym regionie konkurencją dla PKP PLK? A jeśli tak, to po co?

- Nie, w żadnym razie nie zamierzamy być konkurencją dla PKP PLK. Nie ma jednak żadnego powodu, aby linie, które są przeznaczone tylko na lokalne potrzeby i po których jeżdżą pociągi regionalne zamawiane przez samorząd wojewódzki, były zarządzane centralnie. Tak samo jak nie ma sensu, aby torowiskami tramwajowymi w miastach zarządzał jakiś centralny zarządca w Warszawie.

Zwłaszcza, że zarządzanie centralne ma swoje konsekwencje. PKP PLK ma jednolite standardy, niemal każdą linię obecnie przygotowuje pod najcięższy transport i modernizacja realizowana przez PLK kosztuje dwa razy więcej niż nasze modernizacje.

Czyli tak jest po prostu taniej?

- Szybciej, taniej, efektywniej. My wymieniamy tylko to, co jest nam potrzebne i dlatego jesteśmy w stanie prowadzić modernizacje dużo bardziej efektywnie.

Chciałbym tu podkreślić, że idea, by liniami magistralnymi zarządzały duże podmioty, a linie lokalne - tzw. short line’y - zarządzane były przez mniejszych zarządców, nie jest czymś niespotykanym. Dzieje się tak zarówno w krajach, gdzie linie kolejowe są domeną prywatnego biznesu, np. w Stanach Zjednoczonych, jak i w sąsiadujących z Polską Niemczech. To jest po prostu racjonalne. Tak samo zresztą zarządza się drogami, gdzie obok krajowych mamy też te samorządowe.

Ile już przejęliście linii, a ile jeszcze przejąć zamierzacie?

- W latach 2006-2008, gdy byłem członkiem zarządu województwa, przejęliśmy dwie linie: Wrocław - Trzebnica i Szklarska Poręba - Harrachov. Ten krok okazał się wielkim sukcesem. Nauczyliśmy się tymi liniami zarządzać i dziś nie ma tam ani jednego ograniczenia stałego na sieci.

Następnie w zeszłym roku przejęliśmy 6-kilometrową linię z Dzierżoniowa do Bielawy, którą wyremontowaliśmy w ciągu 8 miesięcy i wznowiliśmy na niej przewozy. W ubiegłym roku przejęliśmy także 6 innych linii, o długości około 100 km, a w najbliższym czasie powinniśmy jeszcze stać się właścicielem kolejnych ponad 200 km linii.

W sumie przejmujemy więc niecałe 350 km linii, z czego do transportu pasażerskiego planujemy uruchomić około 300 km. W przypadku około 50 km będziemy chcieli przywrócić przejezdność, ale raczej traktujemy je jako dojazd do kamieniołomów. Dolny Śląsk jest największym w Polsce zagłębiem surowców skalnych i bardzo nam zależy, by przerzucać ich transport z dróg na kolej. 





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (11)

  • wasabiWKS, 2020-02-12 00:06:30

    Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo: 1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy fakty...cznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku), 2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom), 3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej. Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?  rozwiń
  • wasabiWKS, 2020-02-11 13:33:07

    Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica. Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD
  • wasabiWKS, 2020-02-11 13:31:56

    Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar ...albo Świeradowa. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.