PARTNER PORTALU
  • BGK

Drgania wywołane przez Pendolino mogą wpływać na budynki

  • PAP    12 września 2014 - 17:56
Drgania wywołane przez Pendolino mogą wpływać na budynki

Drgania wywoływane przez przejazdy Pendolino mogą mieć znacząco wyższy wpływ na znajdujące się przy torach budynki i ludzi w nich przebywających niż podczas przejazdów pociągów z niższymi prędkościami – wynika z badań naukowców z Politechniki Krakowskiej.




Z kolei poziom dźwięku generowany przez Pendolino jeżdżące z prędkością 200 km/h jest z reguły mniejszy niż wytwarzany obecne przez pociągi pasażerskie InterCity przy prędkości 160 km/h, czyli maksymalnej prędkości, z jaką poruszają się one po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Wyniki badań naukowców z Politechniki Krakowskiej, są efektem pomiarów drgań oraz hałasu, wykonanych podczas testów Pendolino realizowanych w listopadzie i grudniu 2013 r. Pomiary były wykonywane przy Centralnej Magistrali Kolejowej, po której poruszały się składy testowe.

Autorami opracowania pomiarów drgań wywołanych testowymi przejazdami Pendolino po CMK są prof. Krzysztof Stypuła i prof. Tadeusz Tatara.

Jednym z przeprowadzanych testów było badanie rozprzestrzeniania drgań w gruncie podczas przejazdów testowych. Wykonano je na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach miejscowości Przyłęk, położonej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. Wykonano także pomiary drgań murowanego domu mieszkalnego, znajdującego się w odległości 49 m od toru, po którym poruszały się pociągi.

Czytaj też:  Pendolino dopuszczone do eksploatacji

Podczas serii badań składy Pendolino poruszały z prędkościami od 40 do 293 km/h.

Pomiary drgań gruntu pokazują, że zwiększają się one wraz ze wzrostem prędkości przejazdów pociągów. Ich rozprzestrzenianie zależy też warunków gruntowych. Według autorów badań, drgania badanego budynku wywołane przejazdami pociągu Pendolino klasyfikowane są co prawda jako nieodczuwalne przez jego konstrukcję, ale ich wpływ na budynek był ok. trzykrotnie wyższy niż podczas przejazdu pociągów o konwencjonalnej prędkości.

Czytaj też:  Trwa lobbing o kolejne przystanki Pendolino

„Wniosków tych nie można bezkrytycznie uogólniać, ponieważ dotyczą konkretnych warunków terenowych i gruntowo-wodnych w miejscu wykonania pomiarów. Wskazują one jednak, że wpływ na budynki, a co za tym idzie na ludzi w budynkach, drgań wywoływanych w przyszłości przejazdami pociągów Pendolino, może być znacząco wyższy niż to miało dotychczas miejsce podczas przejazdów kolei konwencjonalnej” - podsumowują autorzy.

Pomiary akustyczne wykonał zespół z udziałem dr Janusza Bohatkiewicza oraz Sebastiana Biernackiego i Macieja Hałuja z firmy EKKOM. Jak zauważyli, przy ruchu pociągów z prędkością mniejszą niż 250 km/h dominujący jest tzw. hałas toczenia, wynikający z drgań zarówno szyny i całego toru, jak i wagonów, w tym w szczególności powierzchni bocznych kół.

Przy dużych prędkościach (powyżej 250 km/h) dominującym staje się natomiast hałas aerodynamiczny. Jego emisja jest związana z nieregularnym opływem powietrza podczas ruchu pociągu.

Badacze ocenili, że poziom dźwięku przy przejazdach Pendolino jest mniejszy niż przy przejazdach zarówno pociągu pasażerskiego InterCity, jak i InterRegio z tą samą prędkością. Różnica ta wynosi ok. 1.8 dB w stosunku do składów dalekobieżnych oraz ok. 4.6 dB w stosunku do pociągów regionalnych na korzyść Pendolino.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.