PARTNER PORTALU
  • BGK

E-hulajnoga nie dla każdego? Urzędnicy pracują nad ograniczeniami

  • Grzegorz Dyjak    3 czerwca 2019 - 20:32
E-hulajnoga nie dla każdego? Urzędnicy pracują nad ograniczeniami
Obecnie w polskim prawie brakuje regulacji dotyczących hulajnóg elektrycznych (fot. Shutterstock)

Projekt ustawy dotyczący elektrycznych hulajnóg będzie obejmował kwestie dotyczące statusu prawnego tych urządzeń oraz ich użytkowników. Chodzi między innymi o określenie miejsc przeznaczonych do ruchu e-hulajnóg, ich dopuszczalną prędkość oraz minimalny wiek osób mogących na nich jeździć - wynika z odpowiedzi resortu infrastruktury dla Rzecznika Praw Obywatelskich.




  • E-hulajnogi są coraz bardziej popularne w wielu polskich miastach.
  • Rośnie liczba operatorów oferujących wypożyczenie oraz właścicieli takich pojazdów.
  • RPO Adam Bodnar spytał resort infrastruktury, jakie działania zamierza podjąć dla zapewnienia bezpieczeństwa.

    Przypomnijmy, że pod koniec maja minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, iż projekt zmiany ustawy dotyczący traktowania elektrycznych hulajnóg jako pojazdów jest praktycznie gotowy. Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą hulajnóg elektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi, którzy powinni korzystać z chodników.

    Z kolei na początku maja rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar spytał resort infrastruktury, jakie działania zamierza podjąć dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych na chodnikach oraz określenia zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg.

    E-hulajnogi zagrożeniem dla pieszych


    Rzecznik wskazywał na problemy związane z określeniem statusu prawnego osoby poruszającej się taką hulajnogą po chodnikach, które są przeznaczone dla pieszych. Zagraża to ich bezpieczeństwu - hulajnogi mają masę około 12 kilogramów i mogą jeździć z prędkością około 25-30 km/h.

    Zdaniem RPO dopóki przepisy Prawa o ruchu drogowym nie rozstrzygną jednoznacznie, czy użytkownicy urządzeń transportu osobistego to piesi, czy też kierujący pojazdem określonego rodzaju, dopóty będą istniały wątpliwości. Do tego czasu odpowiednie służby raczej nie będą też podejmować interwencji wobec poruszających się tymi urządzeniami po chodnikach - ocenił RPO.

    Polecamy też: E-hulajnogi podbiją miasta? Na razie problemy są nie tylko prawne

    Z kolei stowarzyszenie „Miasto Jest Nasze” zwracało uwagę, iż przepisy nie nadążają za nowoczesnymi środkami transportu (oprócz elektrycznych hulajnóg są to także tzw. segwaye). Postulowało ono, aby Ministerstwo Infrastruktury kompleksowe uregulowało zasady korzystania z tych urządzeń.

    "Prowadzone są prace analityczne"


    Z odpowiedzi udzielonej RPO przez Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury wynika, że w resorcie prowadzone są w tym zakresie prace analityczne.

    "Z uwagi na w zrastającą popularność oraz dostępność urządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym, m.in. takich ja k hulajnoga elektryczna (głównie wśród mieszkańców dużych aglomeracji miejskich) i ich udział w ruchu drogowym, a także dostrzegając fakt, że korzystanie z tych urządzeń budzi wątpliwości w zakresie zgodności z prawem, Departament Transportu Drogowego planuje w najbliższym czasie nowelizację przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym" - czytamy w odpowiedzi ministerstwa.

    Polecamy też: Andrzej Adamczyk chciałby ograniczyć prędkość elektrycznych hulajnóg

    Urzędnicy zaznaczają, że "na obecnym etapie prowadzonych prac nie jest możliwe precyzyjne określenie przewidywanych rozwiązań prawnych".

    "Niemniej jednak można wskazać, że przedmiot regulacji ustawowej będzie obejmował m.in.: kwestie statusu prawnego urządzenia transportu osobistego (a tym samym jego użytkownika - kierującego tym urządzeniem), określenie części drogi przeznaczonych do ruchu urządzeń transportu osobistego, dopuszczalną prędkość wskazanych urządzeń, uprawnienia oraz minimalny wiek osób poruszających się przy użyciu tych urządzeń" - wskazano.

    Czytaj również: Elektryczne hulajnogi coraz większym problemem

    Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz sugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodników na ścieżki rowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wieku użytkownika. - Co do hulajnóg, to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowę z ministrem Adamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająć się tym problemem - mówiła.

    Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisów zezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawała w połowie maja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brak wytycznych skłonił rząd do otwarcia największego przeglądu obowiązujących norm prawnych, z których część sięga 1835 roku.

    Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury dla Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie e-hulajnóg publikujemy w dziale Multimedia.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • wieslaw nowak, 2019-06-04 11:31:43

    Jak widac od lat odpowiedzialni urzędnicy nie potrafią jednoznacznie ujednolicic zasad ruch dla rowerzystów a dzisiaj dla hulajnog elektr Od lat za setki milionów zl zbudowano scieżki rowerowe i pieszo rowerow, ale nie ma jednoznaczności jak pogodzić uczestników tych sciezek, pieszego i rowerzyste ... Wystarczy prosty zabieg na ścieżce pieszo - rowerowej, poprzez przecięcie ścieżki na pół barwną linią z zaznaczeniem użytkownika Rowerzysta bliżej jezdni a pieszy dalej od jezdni Scieżki rowerowe należy podzielic na dwie części dla dwóch kierunków z bliższą częścią przy jezdni z kierunkiem rowerowym tym samym co ruch samochodowy To jest niskokosztowy zabieg, latwy do wprowadzenia Potrzeba tylko woli działania  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.