PARTNER PORTALU
  • BGK

E-hulajnogi i inne UTO pod lupą prawników. Wkrótce zaostrzenie przepisów

  • Tomasz Jakubowski    31 października 2019 - 06:00
E-hulajnogi i inne UTO pod lupą prawników. Wkrótce zaostrzenie przepisów
Wypadek w Katowicach (Fot. Śląska Policja)

Od soboty 26 października hulajnogi elektryczne stały się we Francji środkiem lokomocji podlegającym specjalnym przepisom wprowadzonym do kodeksu drogowego. Szczególnie ciężkie przypadki jego łamania będą karane wysokimi mandatami. Podobnie może być wkrótce w Polsce.




  • UTO, czyli Urządzenia Transportu Osobistego, już wkrótce będą traktowane w kodeksie drogowym jak rowery, a nie jak piesi.
  • Wypadki, które spowodują, będą oceniane surowiej.
  • Eksperci ruchu drogowego są zdania, że należy zaostrzyć przepisy dotyczące wypadków na drogach. 

We wtorek 29 października 77-letni mężczyzna, poruszając się hulajnogą elektryczną po ul. św. Jana w Katowicach, wjechał w tramwaj. Rannego zabrało do szpitala pogotowie. Ruch tramwajów od katowickiego rynku do placu Miarki został wznowiony po godz. 15. Mężczyzna może mówić o pewnym szczęściu, bowiem jeśli do podobnego wypadku doszłoby w Paryżu, po wyjściu ze szpitala mogłaby czekać na niego kara w wysokości nawet 3 tys. euro.

Na Zachodzie zmiany

W Polsce dostałby 500 zł za spowodowanie kolizji. Hulajnogi elektryczne tak szybko wdarły się na ulice i chodniki naszych miast, że nie nadążyły za nimi przepisy. Obecnie wciąż należy traktować ich użytkowników jak pieszych. Ma to ogromne znaczenie dla kierowców, bowiem łatwo tu o wymuszenie pierwszeństwa, a w konsekwencji wysoki mandat czy nawet zatrzymanie prawa jazdy. 

We Francji urządzenia transportu osobistego (UTO) – bo tak je fachowo nazwano w resorcie transportu, podlegają przepisom specjalnym. Stało się to po serii wypadków, w tym kilku śmiertelnych, na ulicach Paryża. Szczególnie głośno było o przypadku 25-letniego użytkownika e-hulajnogi, który został potrącony przez ciężarówkę i zmarł tuż po przewiezieniu do szpitala. Kierowca ciężarówki został zatrzymany, a prokurator uruchomił dochodzenie w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci. 

Mer Paryża Anne Hidalgo zapowiedziała regulacje dla olbrzymiej liczby nowych pojazdów (w Paryżu jest ich ponad 20 tys., obsługuje ich 12 operatorów).  

Po pierwsze hulajnogi, podobnie jak rowery, będą mogły poruszać się jedynie ścieżkami rowerowymi i specjalnymi tzw. zielonymi ścieżkami. Kierujący powinien obowiązkowo mieć na sobie kamizelkę odblaskową i kask. Hulajnogi będą musiały posiadać system hamulcowy, sygnał dźwiękowy oraz przednie i tylne światła pozycyjne. Korzystać z tych pojazdów będą mogły osoby, które ukończyły 12 lat. 

W miastach takich jak Paryż stosuje się dodatkowo lokalne, o wiele surowsze przepisy, np. całkowity zakaz parkowania na chodnikach lub przekraczania prędkości 20 km na godzinę. W przypadku korzystania z jezdni mandat wyniesie 135 euro. Wprowadzono niezwykle wysokie kary dotyczące recydywy. Mandaty karne mogą wynosić od 1,5 do nawet 3 tys. euro.

Na Wschodzie też zmiany, tylko mniejsze

Ograniczenie prędkości do 25 km/h, wysokie kary za odblokowanie prędkości i wiele wspólnych z rowerem przepisów ruchu drogowego – takie propozycje przedstawili przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury (MI) 7 czerwca podczas konferencji na temat uregulowania zasad ruchu urządzeń transportu osobistego.

Przy okazji zdefiniowano UTO. Według ministerstwa to „urządzenie transportowe przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego, znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nie przekraczającej w ruchu 0,9 metra, długości nie przekraczającej 1,25 metra, masie własnej nie przekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • niepodpisany, 2019-10-31 13:30:46

    Kierowcy powinni otrzymywać extra punkty i nagrody finansowe za trwałe eliminowanie głupków na hulajnogach z ruchu ulicznego.
  • qwerty, 2019-10-31 09:35:45

    Wystarczy pooglądać filmiki na YT - zmodyfikowane hulajnogi cisną na nich do 100 km/h - a to za pewne nie jest jeszcze ostatnie słowo moderów. Hulajnoga jest niewielka, cicha a nietrudno wyobrazić sobie co się stanie, jeżeli taki czub wpadnie 100 km/h w osobę starszą czy dziecko - prawdopodobnie zab...ije na miejscu. 20 km/h max + 5000 zł kary za poruszanie się pod drodze wersją z odblokowaną wyższą prędkością. Kolega już się oduczył "śmigania", wylazł mu pieszy, na szczęście skręcił i upadł = otwarte złamanie, 6 tygodni w szybie + kilka miesięcy rehabilitacji. A to nie byłą jakaś poważna kolizja. Po prostu kierowca hulajnogi JEST STREFĄ ZGNIOTU i przyjmuje na siebie praktycznie cały impet uderzenia (oraz drugi uczestnik kolizji oczywiście).  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.