PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Elektromobilność puka do bram

  • Mariusz Gadomski    5 lutego 2019 - 06:00
Elektromobilność puka do bram
Pierwszy przegubowy autobus elektryczny na ulice Warszawy wyjechał w 2017 r. (fot. UM Warszawa)

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 procent. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Ekologia ekologią, tylko skąd wziąć na takie inwestycje pieniądze? Podpowiadają, ci którzy przecierają szlaki.




  • Docelowo, co najmniej 30 proc. pojazdów będzie musiało być zero- lub niskoemisyjna. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania EV i tankowania gazu ziemnego.
  • Coraz więcej miast wykazuje zainteresowanie zakupem pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Ale są wyjątki.
  • Pieniądze na zakup elektrycznej floty pojazdów mogą pochodzić z inicjatyw krajowych, jak i funduszów Unii Europejskiej.

W ubiegłym roku Warszawa ogłosiła największy w Polsce przetarg na zakupów autobusów całkowicie elektrycznych. Do stolicy ma trafić aż 130 przegubowych pojazdów tego typu. Czy inne miasta też są gotowe do wprowadzania idei elektromobilności?

Rzeszów: będą kolejne autobusy elektryczne

Rzeszów ma podpisaną umowę z premierem Mateuszem Morawieckim o wspieraniu elektromobilności w Polsce, ponadto uczestniczy, wspólnie z innymi samorządami w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju budowy polskiego autobusu elektrycznego. W ramach współpracy Rzeszów zadeklarował kupno do 20 takich autobusów. Przedmiotem programu jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych technologii w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

- Całkiem niedawno kupiliśmy 10 autobusów elektrycznych, które wkrótce wyruszą w trasę. Rozwijana jest także infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki współpracy z PGE (miasto przekazało działki, PGE wybudowało infrastrukturę) powstały 4 stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Na razie ładowanie jest bezpłatne. Docelowo takich stacji ma być w Rzeszowie kilkadziesiąt – wylicza Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa.

Do tego trzeba dodać 10 stanowisk do ładowania nocnego autobusów, wybudowane na bazie MPK, dwa samochody służbowe elektryczne, które zakupiła gmina i cztery meleksy, zasilane gazem CNG, użytkowane przez spółki miejskie.

Co dalej? Kupno kolejnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych zasilanych CNG. W planach jest też rozbudowa sieci stacji doładowań dla samochodów osobowych. Pojawią się również wypożyczalnie samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych.

- Jeśli chodzi o źródła finansowania, skorzystamy ze środków unijnych oraz z zapowiadanego przez rząd funduszu na rozwój transportu niskoemisyjnego – informuje Chłodnicki.

Czytaj też: Autobusy elektryczne z Polski podbijają europejskie rynki

Lublin: połowa taboru będzie zeroemisyjna

Lublin od ponad 65 lat rozwija się elektryczny transport zbiorowy. Obecnie miasto ma największy system trolejbusowy w Polsce. Długość sieci trakcyjnej wynosi 68 km, z czego połowa powstała w ciągu ostatnich siedmiu lat. Gmina Lublin planuje m.in. dalszą rozbudowę sieci trakcyjnej na terenie miasta, szczególnie na obszarach dynamicznego rozwoju zabudowy mieszkaniowej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.