PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Elektromobilność. Samorządy mają kupić elektryczne pojazdy

  • Piotr Toborek    26 kwietnia 2018 - 11:50
Elektromobilność. Samorządy mają kupić elektryczne pojazdy
Nowoczesna śmieciarka kosztuje od 1 do 1,5 mln złotych (fot.torun.pl)

W myśl zapisów ustawy o elektromobilności jednostki samorządu terytorialnego mają niespełna dwa lata na wymianę części użytkowanych pojazdów na elektryczne. W 2020 roku prądem zasilanych ma być 10 procent pojazdów, a 2023 trzydzieści procent.




  • Ustawa o elektromobilności zobowiązuje do zakupu aut napędzanych prądem także JST.
  • Uchwalone niedawno prawo przewiduje, że już w 2023 roku auta elektryczne mają stanowić 30 procent taboru miejskiego.
  • Te wymogi dotyczą przede wszystkim autobusów miejskich, ale nie tylko, bo przykładowo także pojazdów asenizacyjnych, śmieciarek czy należących do firm dbających o miejską
  • Zlecając nawet zadanie przedsiębiorstwu prywatnemu, samorząd będzie musiał w specyfikacji przetargowej wymagać posiadania przez firmę odpowiedniego procentu aut napędzanych prądem.

Jak na obowiązek wprowadzania elektrycznych pojazdów zapatrują się samorządowcy?

- Oczywiście, trzeba iść w tę stronę, ale na rozsądnych warunkach. To jest regulacja potrzebna, my podchodzimy do tego z otwartością, ale jeżeli zależy nam na tym, żeby te rozwiązania stały się powszechne, to musi być ciąg dalszy, bez tego proces nie przyśpieszy - mówi Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich.

Czytaj też: Nadciąga kryzys śmieciowy. Będzie temat przed wyborami samorządowymi

- Mówiąc krótko, do tego się dokłada i to dużo, musi więc za tymi decyzjami pójść jakiś mechanizm wspierający. Chcielibyśmy jako samorządy nie zostawać z tym tematem sami - dodaje.

Wymagania ustawy

Projekt ustawy wiele szereg obowiązków na jednostki samorządu terytorialnego, w których liczba mieszkańców jest większa niż 50 tys. Przede wszystkim JST ma zapewnić, aby wśród użytkowanych przez urząd pojazdów minimum 30 procent stanowiły te napędzane prądem. Co więcej, zadania publiczne zlecane mogą być przez ww. JST wyłącznie podmiotom, których przynajmniej 30 proc. floty pojazdów użytkowanych przy wykonywaniu tego zadania stanowią pojazdy elektryczne lub pojazdy napędzane gazem ziemnym (dotyczy to także komunikacji miejskiej).

Dodatkowo, samorządy mają przygotowywać analizę kosztów i korzyści wynikających z wykorzystywania pojazdów zeroemisyjnych. Analiza ta ma obejmować w szczególności analizę ekonomiczną, zestawienie kosztów i korzyści środowiskowych czy zestawienie potencjalnych zmian stanu środowiska naturalnego związanych z emisją szkodliwych substancji w przypadku braku wykorzystania autobusów zeroemisyjnych. Taka analiza ma być po raz pierwszy sporządzona do 31 grudnia 2018 r.

Z kolei do 15 stycznia 2020 r. każdy wójt, burmistrz albo prezydent miasta zobowiązany został do sporządzenia raportu dotyczącego ogólnodostępnych punktów ładowania na obszarze gminy.

Gdy z raportu wynikać będzie, że nie została osiągnięta minimalna liczba takich punktów przewidzianych dla gminy, JST będzie musiała sporządzić plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania.

Rząd ma zapewnić także finansowanie do zakupu autobusów elektrycznych (innych pojazdów już jednak nie).

Marek Wójcik podkreśla jednak, że wśród samorządów nie ma dzisiaj „owczego pędu” do tego, żeby wymieniać pojazdy na elektryczne. Zwraca przede wszystkim uwagę, że w przypadku aut na prąd nie tylko koszty zakupu są wysokie, ale także późniejsza eksploatacja: - Autobus elektryczny kosztuje pond 2 mln, ale musi być często ładowany, w nocy to jeszcze nie problem, ale trzeba to robić także w ciągu dnia, co powoduje sporo komplikacji, ale także kosztów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • złom dla Polski ?, 2018-04-27 15:05:39

    Ministerstwo Infrastruktury, w swoim projekcie nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD 126 z dn. 16.02.2018 - proponuje Art. 21.1 - gdzie wybór oferty nie może zależeć od wieku autobusu - I WSZYSTKO JASNE. - POLSKA NADAL BYŁABY DOBRYM MIEJSCEM ZBYTU STARYCH TRUJĄCYCH BUSÓW - czyżby... o to chodziło autorowi projektu tej ustawy ?  rozwiń
  • ZMIANA na MINUS !, 2018-04-27 14:53:05

    Teraz ok. 35% kraju jest pozbawiony wszelkiej komunikacji zbiorowej - to są białe plamy, ale nie zanosi się aby było lepiej, bo PiS-owskie Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało projekt nowelizacji ustawy o publicznymtransporcie zbiorowym , gdzie w myśl Art. 5a, transport zbiorowy istniałby w zas...adzie tylko na głównych szlakach komunikacyjnych - reszta to "dziki kraj ".  rozwiń
  • SZROTY GÓRĄ !, 2018-04-27 14:45:44

    2 mln. zł za jeden autobus elektryczny, więc teraz nie dziwota, że zarząd wojew. podlaskiego planuje dokapitalizować swój PKS kwotą 2 mln. zł. na zakup 20 - 30 autobusów używanych.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.