PARTNER PORTALU
  • BGK

Elektromobilność w polskich miastach. Oto dobre przykłady

  • Tomasz Klyta    16 kwietnia 2019 - 16:00
Elektromobilność w polskich miastach. Oto dobre przykłady
Renault ZOE we flocie Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych (fot. vozilla.pl)

Coraz więcej samorządów angażuje się w zagadnienia związane z elektromobilnością. Następuje to m.in. poprzez inwestycje w elektryczną flotę pojazdów miejskich, udostępnianie rowerów wspomaganych elektrycznie czy elektrycznego carsharingu. Centrum UNEP/GRID-Warszawa wskazało Wrocław, Trójmiasto, Łódź i Warszawę jako najlepsze przykłady.




  • Od niedawna elektromobilność wspierana jest na poziomie krajowym (ustawa weszła w życie w lutym 2018 r.).
  • W dokumencie zapisano m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), zwolnienie ich z opłat za parkowanie czy możliwość poruszania się po buspasach.
  • Prawo określa również konieczny do osiągnięcia w najbliższych latach udział pojazdów elektrycznych we flocie jednostek samorządowych czy minimalną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania, które mają zostać zainstalowane w danej gminie.

Niezależnie od centralnych regulacji niektóre miasta już teraz promują elektromobilność. Dzięki przemyślanym działaniom samorządów mieszkańcy mają okazję korzystać z nowych sposobów przemieszczania się po mieście. Centrum UNEP/GRID-Warszawa wskazuje Wrocław, Łódź, Trójmiasto i Warszawę jako przykłady dobre do naśladowania.

Wrocław

Carsharing sprzyja ograniczeniu liczby samochodów w miastach, dzięki niemu może zmniejszyć się również liczba potrzebnych miejsc parkingowych. Jeszcze więcej zalet mają systemy carsharingu wykorzystujące auta elektryczne, które nie emitują spalin oraz hałasu silnika. Takie usługi pozwalają mieszkańcom samodzielnie przekonać się o tym, jak samochody elektryczne sprawdzają się w miejskim transporcie.

We Wrocławiu od 2017 r. działa Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych Vozilla. Mieszkańcy za pomocą aplikacji mogą wypożyczać auta na minuty. W kwietniu 2019 r. częścią floty Vozilli stało się 40 w pełni elektrycznych Renault ZOE.

Trójmiasto

Również elektryczne rowery mogą być dobrą alternatywą dla prywatnych samochodów, zwłaszcza podczas podróży na krótszych dystansach. W Obszarze Metropolitalnym Gdańsk Gdynia Sopot obejmującym 14 gmin od marca można wypożyczyć 4080 rowerów wspomaganych elektrycznie w ramach systemu MEVO.

Czytaj także: Pomorski rower metropolitalny strzałem w dziesiątkę. Więcej chętnych niż mocy w akumulatorach

Te rowery w dalszym ciągu wymagają od użytkownika napędzania kół siłą własnych mięśni, ale elektryczny napęd sprawia, że jazda na takim pojeździe wymaga mniej wysiłku niż na tradycyjnym rowerze. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku bardziej wymagających podjazdów pod górę.

Łódź

Niezwykle ważna dla rozwoju elektrycznego transportu jest dostępność punktów ładowania. Do końca 2020 r. 210 takich punktów ma powstać w Łodzi. Mieszkańcy za pośrednictwem internetowej platformy mogli zgłaszać proponowane lokalizacje takich stacji. Dzięki temu miasto będzie mogło zapewnić infrastrukturę do ładowania w miejscach, gdzie jest na nią największe zapotrzebowanie.

Warszawa

Warszawa już wkrótce ma być drugim miastem w Europie, które posiada w swojej flocie ponad 100 autobusów elektrycznych. Pierwsze z zamówionych 130 pojazdów miałyby wyjechać na ulice już na początku 2020 r. Łącznie elektrycznych autobusów w stolicy będzie 160. W ten sposób miasto chce walczyć m.in. z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem w mieście.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Mirek, 2019-04-27 12:41:54

    Dzieje się. Widac juz od kilku lat duży postęp. U nas w samym Krakowie działaja chyba 4 ładowarki greenway'a w tej chwili. Do tego należałoby doliczyc pozostale, ktore sa w okregu powiedzmy 50 km Sporo poruszam sie po kraju z racji zawodu wiec widzie roznice miedzy tym co bylo 6 czy 7 lat temu a tym... co jest w tej chwili. Swobodnie mozna jechac elektrykiem nawet na północ kraju bez obawy że nagle skonczy sie prad i co dalej...  rozwiń
  • Prof. Jarod, 2019-04-17 11:49:55

    Żydocjo nie rób ciągle tej samej hucpy na tak ważny temat. To kosmetyka, piar i kasa, a tu chodzi o życie w miastach a nie umieranie! Ograniczcie wjazd autek do centrów miast, limitujcie tak jak Angole - parzyste i nieparzyste znaki rejestracyjne w ciągu tygodnia mogą wjechać tu i tu...ograniczcie s...przedaż używanych aut, badajcie naprawdę a nie jako chcenie paliwo aut wjeżdżających na rogatki miast, podwyższcie akcyzę na auta - nie każdy musi mieć nowe auto! Stwórzcie w każdym dużym i średnim mieście Specjalistyczny Oddział Chorób Płuc, ze specjalnością: leczenie posmogowe (to nie żart)! W Polsce mamy do czynienia z całą gamą chorób płuc; od dusznic po różnego rodzaju pylice, astmy i nowotwory! Chyba, że chcecie opróżnić ten piękny kraj z gojów? Ale to samobójczy strzał?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.