PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Finansowanie komunikacji autobusowej to nie zadanie dla województwa

  • Tomasz Klyta    24 kwietnia 2018 - 18:28
Finansowanie komunikacji autobusowej to nie zadanie dla województwa
Radni z Mazowsza zaapelowali do premiera o wsparcie PKS-ów (Fot. Michał Słaby/mazovia.pl)

Pomoc finansowa na ratowanie PKS-ów na Mazowszu musi pochodzić z budżetu centralnego - takie stanowisko zajęli radni województwa mazowieckiego. We wtorek 24 kwietnia wystąpili z apelem do Prezesa Rady Ministrów o zmiany w przepisach dotyczące transportu publicznego.




  • Z końcem czerwca przestaną działać trzy PKS-y z północnej części województwa mazowieckiego.
  • Radni z Mazowsza apelują do premiera o zmianę ustawy o transporcie zbiorowym, przewidującą m.in. finansowanie przewozów nierentownych.
  • Radni podkreślili, że niemożliwe jest realizowanie zadań dotyczących transportu publicznego przez samorząd bez dodatkowego centralnego wsparcia finansowego.

Z końcem czerwca działalność transportową zakończą PKS-y w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim. Wszystkie należą do spółki Mobillis Sp. z o.o. W praktyce oznacza to, że od 1 lipca br. część mieszkańców północnego Mazowsza, może stracić możliwość dojazdu do placówek służby zdrowia, szkół, pracy, ośrodków kultury, punktów usługowych czy placówek pocztowych.

– Sytuacja jest skomplikowana. Potrzebne są regulacje na poziomie centralnym, potrzebne są zapisy ustawowe. Jeśli samorządy mają się w pełni zajmować tym problemem to trzeba wskazać źródło finansowania, dopłat do tych deficytowych przejazdów. A tymczasem strona rządowa zamiast pomagać, raz że dokłada nam zadań to jeszcze proponuje obniżanie CIT-u, co przełoży się na spadek dochodów i naszych i innych samorządów – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Jedynym rozwiązaniem - zdaniem większości radnych z Mazowsza - jest rozważenie przez Rząd RP przekazania środków finansowych umożliwiających realizację zadania. W przedstawionym dziś stanowisku radni województwa mazowieckiego oczekują od Rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, m.in. w zakresie finansowania publicznego transportu drogowego - takie postulaty znalazły się w stanowisku, przesłanym dziś (24 kwietnia) do kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Głosy w tej sprawie były jednak podzielone.

- Przykro słuchać takich postulatów. Są w Polsce przypadki, kiedy samorządy przewidywały, że z PKS-sami dzieje się coś nie tak. W Siedlcach już kilka lat, mieliśmy do czynienia z ponadpartyjnym porozumieniem w sprawie tamtejszego PKS-u. Państwo zdecydowało się je jednak sprzedać deweloperowi, który teraz jest w stanie "agonalnym" - powiedział Karol Tchórzewski, radny Prawa i Sprawiedliwości - Województwo mazowieckie ma pieniądze, aby powołać spółkę przewozową, która przejmie zadania transportowe. Skończmy z rozmowami, stanowiskami czy komisjami. Tracimy tylko czas i pieniądze - przekonywał.

Nie zgodził się z nim radny Platformy Obywatelskiej Krzysztof Strzałkowski. Jego zdaniem, finansowanie samochodowego transportu publicznego przez samorząd województwa, jest wykluczone.

- W tej konkretnej sprawie musimy odejść od rozmów na poziomie politycznym a skupić się na przepisach. Konkretnie, na ustawie o samorządzie wojewódzkim czy ustawie o transporcie publicznym. Obecnie w przepisach brakuje strumienia środków, które zapełniłyby lukę w organizacji przewozów subregionalnych - powiedział radny Strzałkowski - Nie jest zadaniem własnym samorządu, organizowanie przewozów poza jego granicami. Mogą to ewentualnie zrobić gminy, po wcześniejszym podpisaniu porozumienia - dodaj.

Za przyjęciem stanowiska zagłosowało 32 z 33 obecnych na sali radnych. Przeciw była jedna osoba.

Projekt stanowiska radnych znajduje się w zakładce multimedia

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • gosc 2018, 2018-06-14 21:34:42

    witam jestem z mazowsza wschodniego z gminy Losice gdzie zostal zlikwidowany pks losice i pks siedlce , gdzie mlodzierz i dziecij i dorosli nie maja jak dijechac do szkol i przechodnij i szpitali na mazowszu wschodnim wlasnie calkowicie odciecij od komunikcji autobusowej pks na mazowszu wschodnijm c...alkowicie od dojazdow do szkoli i szpitali i na podlasie do gmin Janow podlaski , sarnaki , serpelice , borsuki , gnojno , gmina szpaki i gmina kornica , lesna podlaska na mazowszu jest odcieta od komunikacji autobusowej pks na mazowszu calkowicie ludzie i dzieci i mlodzierz z mazowsza wschodniego bez autobusow pks i busow prywatnych kture tam niechca kursowac z powodow malej ludnoscij tam mieszkajacej wola jezdzic z bialej podl przez siedlce do warszawy , tylko i to samo jest z polaczeniami autobusowymi z lukowa busy jezdza do warszawy przez siedlce reszta powiatow i gmin jest omijana przez busy prywatnych przewoznikow wlasnie , wykonuja dwa kursy wcjagu dnia i jeden wieczorem do stolicy warszawy ...  rozwiń
  • PKS-y są be ?, 2018-04-29 08:24:43

    Wydaje się, że obowiązująca ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakazywałaby organizatorom gorsze traktowanie podmiotów wewnętrznych, niż jest to dopuszczone przez rozp. (WE) nr. 1370/2007. Niestety, patrząc na projekt nowelizacji ustawy o ptz UD 126 z dn. 16.02.2018, w zakresie pozamiejskieg...o, drogowego regionalnego transportu zbiorowego, nie wydaje się, aby przepisy niszczące polskie PKS-y miałyby być usunięte. Wydaje się, że polskie przepisy nawet już co do rozumienia określenia "podmiot wewnętrzny" są gorsze dla polskich PKS-ów, w stosunku do rozumienia określenia "podmiot wewnętrzny" dopuszczonego przez rozp. (WE) nr. 1370/2007 ; - NIE NISZCZCIE PKS-ów !  rozwiń
  • na ŻYCIE PLUS !, 2018-04-26 06:56:42

    chyba trudno byłoby znależć w tej części świata państwo, gdzie na pastwę dzikiej samowolki rzucono by pozamiejski autobusowy transport zbiorowy - wydaje się że takie działanie można byłoby uznać chyba za znęcanie się nad własnym narodem, gdyż mogłoby być ustawowym, ciągłym i wieloletnim działaniem n...a chyba szkodę własnych obywateli ?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.