Formuła roweru miejskiego się wyczerpuje. Spada zainteresowanie, rosną koszty [RAPORT]

Na trudniejsze czasy dla tego rodzaju systemów rowerów zwracają uwagę także miasta, w których nadal one funkcjonują. (Fot. zdm.waw.pl)
Pandemia koronawirusa nie służy publicznym systemom wypożyczalni rowerowych. W większości miast liczba wypożyczeń w ostatnim sezonie ( który w wielu miejscach kończył się dopiero pod koniec listopada) była mniejsza lub zdecydowanie mniejsza niż w czasach przedcovidowych. I chociaż z punktu widzenia samorządów rower miejski nigdy nie miał być przedsięwzięciem dochodowym, to boleć musi fakt, że za jego utrzymanie nierzadko trzeba teraz płacić więcej. Ile? Sprawdzamy w naszym raporcie.
- Przerzucenie się na własne rowery, konkurencja w postaci elektrycznych hulajnóg i skuterów, trudności z dostawą części w czasie pandemii, a także związane z nią obostrzenia i lockdown – to zdaniem miast główne przyczyna spadku zainteresowania miejskimi wypożyczalniami rowerów.
- Na 12 kompleksowo przeanalizowanych systemów, tylko w dwóch miastach – Opolu i Piotrkowie Trybunalskim – liczba wypożyczeń rosła z roku na rok w latach 2019-2021. Ale Piotrków to obok Lublina miasto, które w br. najwięcej dopłaca do jednego wypożyczenia.
- Większość miast nie planuje zmian w funkcjonowaniu systemów w 2022 r. 87 rowerów przybędzie w Poznaniu, inne samorządy natomiast stawiają raczej na kosmetykę obecnej infrastruktury i lokalizacji, analizując dopiero kierunki działania na przyszłość.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO
lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE6
-
realista
2021-12-14 23:12:19
Do o rowerach i nie tylko: "za własny nie trzeba płacić" - no tak, bo przeglądy i zabezpieczenia to są za darmo. Nie ma nic za darmo. To że zapłacisz 1,5-3 tysiące za własny rower, to nie koniec wydatków. Płacisz co roku i modlisz się, żeby ci nie ukradli roweru mimo coraz lepszych zabezpi... rozwiń
-
i tak i nie
2021-12-14 19:14:39
Do krscp: W jakiejś mierze można się zgodzić z tym co mówisz a w jakiejś mierze nie. Tak czy inaczej, w XXI wieku, w jakim są samochody, taksówki, autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro, elektrobusy itp. itd. dobrze rozwinięte to marginalizowanie/ograniczanie tychże środków transportu( chcąc ludziom ... rozwiń
-
krscp
2021-12-13 07:53:01
Do o rowerach i nie tylko: Trudno powiedzieć "nie sprawdziły" się, bo tak jak w Poznaniu, system działa 10 lat i w latach 2016-2018 liczba wypożyczeń przekraczała 1,5 mln. Jeden rower statystycznie był wypożyczany 5 razy dziennie. Rower miejski miał wpływ na "urowerowienie" wie... rozwiń