PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Fotoradary tak, ale nie dla samorządów

  • Aneta Kaczmarek    11 lutego 2020 - 12:00
Fotoradary tak, ale nie dla samorządów
Co do tego że fotoradary wpływają na poprawę bezpieczeństwa, nie ma wątpliwości. Wątpliwość budzi kwestia, czy znów powinny być w rękach samorządów (fot.sxc.hu)

Kto, jeśli nie włodarze miast, wie najlepiej, które ulice na terenie ich miast czy gmin są najbardziej niebezpieczne? Będąc w posiadaniu tej wiedzy, wielu z nich wnioskuje o montaż - często ponowny - fotoradaru, który ma studzić emocje żądnych wrażeń kierowców. Tyle że dotychczas spośród licznych wniosków niewiele doczekało się realizacji. Pytanie, czy ma to szansę się zmienić.




  • Kierowcy ich nienawidzą, samorządy chcą ich powrotu - jak przekonują - nie po to, żeby na nich zarabiać, ale by podnieść bezpieczeństwo na drogach.
  • Od 1 stycznia 2016 r. do 1 grudnia 2019 r. do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wpłynęły 504 wnioski samorządów dotyczące instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Pozytywnie rozpatrzono kilkadziesiąt.
  • Stare urządzenia mogłyby ponownie służyć samorządom, ale żeby zintegrować je z obecnym systemem, potrzeba pieniędzy, a tych GITD nie ma. 

Przepisy, które odebrały strażom gminnym uprawnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego przy użyciu urządzeń rejestrujących, weszły w życie na mocy ustawy z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych (Dz.U. poz. 1335). Funkcjonować zaczęły od 1 stycznia 2016 r. Z tym dniem skończyła się era, w której strażnicy mogli nakładać na kierowców mandaty.

Od tego czasu do 1 grudnia 2019 r. do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wpłynęły 504 wnioski jednostek samorządu terytorialnego dotyczące instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących. W odpowiedzi na te wnioski Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD zainstalowało 12 fotoradarów, a na dzień 1 grudnia 2019 r. w trakcie realizacji było 9 wniosków.

Ponadto od 2016 r. GITD negatywnie rozpatrzył 39 wniosków o przejęcie urządzeń rejestrujących będących własnością samorządu terytorialnego. Głównymi powodami takich decyzji były m.in. przeszkody techniczne uniemożliwiające dostosowanie urządzeń do pracy w systemie Centrum Przetwarzania Danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CPD CANARD to system teleinformatyczny wspierający procedowanie spraw o wykroczenia - przyp. red.).

"Posiadane przez samorządy urządzenia były przestarzałe technicznie i wyeksploatowane. Przejęcie urządzeń rejestrujących, będących własnością samorządu terytorialnego przez GITD dotyczyć mogłoby ograniczonej liczby najnowszych technologicznie urządzeń. Ponadto wskazać należy, że niekiedy samorządy nie wyrażały woli na przystosowanie - we własnym zakresie - posiadanych urządzeń do pracy w systemie CPD Canard" - czytamy w odpowiedzi wiceministra Rafała Webera na interpelację poseł Krystyny Sibińskiej z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie „samorządowych” fotoradarów.

Czytaj też: Ekspert: obecność fotoradarów znacząco wpływa na zachowanie kierowców

Jak mówił nam w ubiegłym roku Wojciech Król z GITD, w 2016 r. nie zanotowano znacznego wzrostu liczby wniosków o ustawienie fotoradarów, natomiast spora część gmin, które wcześniej z nich korzystały, poprosiła o włączenie swoich urządzeń do systemu Canard. Nie we wszystkich przypadkach się to udało.

- Każdorazowo analizowaliśmy taki wniosek. Niestety, w dużej mierze były to urządzenia stare, wyeksploatowane. Koszty włączenia do systemu i późniejszego utrzymania byłyby zbyt wysokie. Z kolei w przypadkach, kiedy chcieliśmy je dostosować do Canard, samorządy nie chciały brać na siebie finansowej strony takiego przedsięwzięcia - mówi Wojciech Król.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (2)

  • iza, 2020-02-11 14:37:03

    Bardzo dobrze. Fotoradary w śmietnikach i żywopłotach nie powodowały wzrostu bezpieczeństwa
  • bezkarność szkodliwa., 2020-02-11 14:35:15

    moim zdaniem , radarów nie lubią tylko ci , którzy chcieliby bezkarnie łamać obowiązujące prawo - innego logicznego wytłumaczenia nie widzę.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.