PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdańsk: uchwała krajobrazowa nie uporządkowała chaosu reklamowego w mieście

  • Grzegorz Dyjak    2 kwietnia 2019 - 11:09
Gdańsk: uchwała krajobrazowa nie uporządkowała chaosu reklamowego w mieście
Uchwała krajobrazowa uporządkować ma chaos reklamowy w Gdańsku (fot. Gdansk.pl/Grzegorz Mehring)

W przynajmniej 200 lokalizacjach w Gdańsku funkcjonują nielegalne nośniki, których właściciele nie chcą respektować obowiązujących przepisów - wynika z szacunków gdańskiego magistratu, który przygotował raport dotyczący skuteczności uchwały krajobrazowej rok po jej wprowadzeniu.




  • Informacje o nowych zasadach zapisanych w uchwale trafiły m.in. do 600 agencji reklamowych, producentów reklam w Trójmieście oraz do wszystkich zarządców nieruchomości w Gdańsku.
  • Każdego dnia pracownicy Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej przeprowadzają inspekcje terenowe, sprawdzając, czy na płotach i budynkach przybywa banerów reklamowych.
  • Miasto zapowiada, że wkrótce zacznie korzystać z zapisanej w uchwale możliwości nakładania kar finansowych na właścicieli nielegalnych nośników.
  • Planowanie przestrzenne w miastach będzie jednym z tematów Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC 2019) w Katowicach, który w dniach 13-15 maja odbędzie się pod patronatem serwisu PortalSamorzadowy.pl.

Przypomnijmy, że uchwała krajobrazowa dla Gdańska weszła w życie rok temu, a jej celem jest uporządkowanie reklamowego chaosu w przestrzeni publicznej. Z wejściem uchwały w życie wiąże się dwuletni okres przejściowy (do 2 kwietnia 2020 roku), przede wszystkim dla właścicieli nośników reklamowych, ale także sklepów czy lokali, ponieważ dokument w sposób precyzyjny reguluje wielkość i sposoby lokowania wszelkiej informacji w przestrzeni publicznej od szyldów po totemy.

Z raportu przygotowanego przez gdańskich urzędników wynika jednak, że jeszcze niewiele się w tej sprawie zmieniło, a billboardy wciąż zasłaniają wiele obiektów w mieście.

- Jeśli nośnik reklamowy został postawiony przed wejściem uchwały w życie, pod względem przepisów budowlanych jest legalny i tam, gdzie jest to wymagane, zgodę wydał także konserwator zabytków, dotrwa na swoim miejscu do końca okresu przejściowego chociaż jest niezgodny z nowymi przepisami - mówi Dariusz Słodkowski, p.o. kierownika działu użytkowania przestrzeni publicznej w Zarządzie Dróg i Zieleni, który odpowiada za realizację uchwały.

Przykładów takich “przejściowo legalnych” nośników jest wiele. Na przykład ten zasłaniający Bastion św. Elżbiety przy Wałach Jagiellońskich, umieszczony na bocznej elewacji Hotelu Szydłowski w Górnym Wrzeszczu, czy na tak zwanym Zieleniaku.

Informacje trafiły do 600 agencji reklamowych i producentów

Informacje o nowych zasadach zapisanych w uchwale trafiły również do 600 agencji reklamowych, producentów reklam i szyldów w całym Trójmieście oraz do wszystkich zarządców nieruchomości w Gdańsku. W najbliższych tygodniach ruszyć ma strona internetowa pokazująca, jakie zmiany i dla kogo niesie za sobą uchwała. Informacje będą dostępne także w formie bezpłatnego książkowego przewodnika.

Z raportu wynika, że zainteresowanie nowymi przepisami widać wśród potencjalnych reklamodawców, którzy planują swoje kampanie zewnętrzne w Gdańsku.

- Firmy coraz częściej piszą do nas z pytaniem, czy dany nośnik jest legalny, zanim zdecydują się na wynajem. Ich klienci nie chcą być kompromitowani i wzywani do wyjaśnień - mówi Dariusz Słodkowski. - Na razie, w okresie przejściowym kwestia legalności dotyczy zgodności nośników z prawem budowlanym - dodaje.

Urzędnicy każdego dnia prowadzą kontrole

Każdego dnia pracownicy Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej przeprowadzają inspekcje terenowe, sprawdzając czy na płotach i budynkach przybywa banerów reklamowych - a nowych, w miejscach do tego nie wyznaczonych, już wieszać nie wolno.

Urzędnicy odwiedzają również nowe lokale gastronomiczne i użytkowe, przypominając właścicielom o nowych przepisach, na przykład o tym, że nie wolno zaklejać szyb w witrynach. Bywa, że przedsiębiorcy wiedząc o uchwale i tak ją łamią. Tak było na przykład w przypadku jednego z nowych budynków mieszkalnych przy ul. Piecewskiej w Pieckach-Migowie - wskazuje magistrat.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.