PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Gliwice: Dwie oferty na rower miejski z lokalizatorami GPS

  • PAP    13 marca 2020 - 21:03
Gliwice: Dwie oferty na rower miejski z lokalizatorami GPS
Gliwicki Rower Miejski w tym roku miałby działać od 1 maja do 30 listopada (fot.mat.pras.)

Dwie oferty na roczną obsługę systemu roweru miejskiego otrzymał w drugim przetargu samorząd Gliwic. Po unieważnieniu pierwszego postępowania tamtejszy samorząd zmienił założenia: zamiast dotychczasowego systemu tzw. III generacji zamówił system z rowerami z lokalizatorami GPS.




Jak zastrzegał, informując 28 lutego o nowym przetargu gliwicki magistrat, rowery będzie można wypożyczać i oddawać z poziomu aplikacji, jednak tylko w obrębie stacji.

W przypadającym w piątek terminie składania ofert spłynęły dwie. Tańszą, za ponad 996 mln zł brutto, złożyło konsorcjum spółek Orange Polska i Roovee. Droższą, z ceną 1,093 mld zł brutto, zaproponowała spółka Nextbike Polska. Miasto poinformowało, że założyło budżet zamówienia w wysokości 778,2 mln zł brutto.

"Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w maju na ulicach Gliwic pojawi się minimum 200 rowerów miejskich tzw. IV generacji - z monitoringiem pozycji GPS" - sygnalizowali z końcem lutego gliwiccy samorządowcy.

Czytaj też: Miasta dopłacają do rowerów miejskich. Nawet 60 zł za przejażdżkę

Wskazywali, że rowery będzie można wypożyczać i oddawać "bezpośrednio z poziomu aplikacji, jednak - ze względów porządkowych - tylko w obrębie stacji". Jednocześnie same jednoślady mają być wyposażone m.in. w system GPS, który umożliwi dokładne zlokalizowanie miejsca pozostawienia roweru.

Każda stacja ma być wyposażona w stojaki umożliwiające zaparkowanie rowerów oraz panel informacyjny ze wskazaniem lokalizacji stacji i skróconą instrukcją rejestracji w systemie oraz wypożyczania rowerów. Lokalizacje stacji nie zostały określone, jednak najprawdopodobniej niektóre z nich pokryją się z dotychczasowymi.

Gliwicki Rower Miejski - jak nazwano tamtejszy system obsługiwany dotąd przez Nextbike Polska - w tym roku miałby działać od 1 maja do 30 listopada. W latach 2017-19 działał przez trzy sezony przyciągając 19,8 tys. osób, które zarejestrowały się w systemie. Rowery były wypożyczane po kilkaset razy dziennie.

W ub. roku gliwicki system ruszył 1 marca; obejmując 15 stacji ze 150 rowerami. Przed tegorocznym sezonem miasto przeprowadziło przetarg, zakładający uruchomienie w kwietniu br. 20 stacji z 200 rowerami miejskimi. Miasto przeznaczyło na ten cel 702 tys. zł. Do przetargu zgłosił się tylko dotychczasowy operator, proponując cenę blisko 1,16 mln zł.

W tej sytuacji miasto zdecydowało nie podpisywać umowy na tych warunkach i przygotować nowy przetarg, już wtedy sygnalizując możliwość dopuszczenia systemu tzw. IV generacji.

W systemie III generacji, jak dotychczasowy obsługiwany przez Nextbike, rowery można wypożyczać i oddawać tylko na stacjach bazowych. Rowery IV generacji zazwyczaj nie korzystają ze stacji, można je wypożyczać bezpośrednio dzięki aplikacjom mobilnym, w obrębie zdefiniowanych stref. Tego typu rozwiązania działają m.in. w Krakowie czy Wrocławiu.

Tego typu system rozważa też zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).

W ub. roku na terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonowały w: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich oraz Zabrzu. Wszystkie obsługiwał Nextbike Polska, a od wiosny 2018 r., staraniem GZM, były one interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Jasiu, 2020-03-14 08:31:47

    1,093 mld zł brutto ---- to taki budżet mają Gliwice? ktoś powinien wrócić do szkoły przypomnieć sobie, że cyfra i sześć zer to milion ( w skrócie mln a nie mld).

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.