PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Gliwice rezygnują w tym roku z roweru miejskiego

  • PAP    18 marca 2020 - 19:52
Gliwice rezygnują w tym roku z roweru miejskiego
Gliwicki Rower Miejski - jak nazwano tamtejszy system obsługiwany dotąd przez Nextbike Polska - w latach 2017-19 działał przez trzy sezony przyciągając 19,8 tys. osób (fot. pixabay.com)

Po dwóch nieudanych przetargach na operatora roweru miejskiego w Gliwicach, a także wobec zagrożenia epidemicznego, samorząd tego miasta zrezygnował z uruchomienia rowerów publicznych w tym roku. Miasto zapowiada, że rowery miejskie wrócą na jego ulice w 2021 r.




  • W ub. roku gliwicki system ruszył 1 marca; obejmując 15 stacji ze 150 rowerami.
  • Przed tegorocznym sezonem miasto przeprowadziło przetarg, zakładający uruchomienie w kwietniu br. 20 stacji z 200 rowerami miejskimi.
  • Miasto przeznaczyło na ten cel 702 tys. zł. Do przetargu zgłosił się tylko dotychczasowy operator, proponując cenę blisko 1,16 mln zł.

W środę gliwicki samorząd poinformował o unieważnieniu drugiego przetargu na roczną obsługę systemu roweru miejskiego - po otrzymaniu dwóch ofert znacznie przekraczających budżet. Po zakończeniu w podobny sposób pierwszego postępowania tamtejszy samorząd, zamiast dotychczasowego systemu tzw. III generacji, próbował zamówić system z rowerami z lokalizatorami GPS.

W środę miasto wskazało, że w przypadającym w ostatni piątek terminie składania ofert w drugim postępowaniu spłynęły dwie. Tańszą, za ponad 996 mln zł brutto, złożyło konsorcjum spółek Orange Polska i Roovee. Droższą, z ceną 1,093 mld zł brutto, zaproponowała spółka Nextbike Polska. Miasto założyło budżet zamówienia na 778,2 mln zł brutto.

"Tańsza oferta przewyższa o niemal 218 tys. zł kwotę, jaką miasto zamierzało przeznaczyć na realizację zamówienia. W obliczu obecnego stanu zagrożenia epidemicznego miasto musi liczyć się z koniecznością ponoszenia nieprzewidzianych wydatków. Podjęcie decyzji o zwiększeniu o ponad 20 proc. kwoty przewidzianej w budżecie miasta na system roweru miejskiego byłoby więc nieuzasadnione" - napisano w środowym biuletynie gliwickiego magistratu.

"Planowany termin w jakim miał rozpocząć się tegoroczny sezon roweru miejskiego to 1 maja. W obecnej sytuacji nie ma pewności, czy zostałby dotrzymany. Podjęto zatem decyzję o unieważnieniu przetargu. Rowery miejskie powinny wrócić na gliwickie ulice w 2021 r. Metropolia GZM planuje uruchomienie metropolitalnego systemu, który obejmie także Gliwice" - dodano.

Gliwicki Rower Miejski - jak nazwano tamtejszy system obsługiwany dotąd przez Nextbike Polska - w latach 2017-19 działał przez trzy sezony przyciągając 19,8 tys. osób, które zarejestrowały się w systemie. Rowery były wypożyczane po kilkaset razy dziennie.

W ub. roku gliwicki system ruszył 1 marca; obejmując 15 stacji ze 150 rowerami. Przed tegorocznym sezonem miasto przeprowadziło przetarg, zakładający uruchomienie w kwietniu br. 20 stacji z 200 rowerami miejskimi. Miasto przeznaczyło na ten cel 702 tys. zł. Do przetargu zgłosił się tylko dotychczasowy operator, proponując cenę blisko 1,16 mln zł.

W tej sytuacji miasto zdecydowało nie podpisywać umowy na tych warunkach i przygotować nowy przetarg, już wtedy sygnalizując możliwość dopuszczenia systemu tzw. IV generacji.

W systemie III generacji, jak dotychczasowy obsługiwany przez Nextbike, rowery można wypożyczać i oddawać tylko na stacjach bazowych. Rowery IV generacji zazwyczaj nie korzystają ze stacji, można je wypożyczać bezpośrednio dzięki aplikacjom mobilnym, w obrębie zdefiniowanych stref. Tego typu rozwiązania działają m.in. w Krakowie czy Wrocławiu. Gliwice zastrzegały jednak, że mimo lokalizatorów GPS chcą zwrotów rowerów wyłącznie w ramach stacji bazowych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.