PARTNER PORTALU
  • BGK

Gminy nie sprawdzają się w "robieniu planów"? Gorąca dyskusja o transporcie publicznym

  • Tomasz Klyta    5 kwietnia 2019 - 20:05
Gminy nie sprawdzają się w "robieniu planów"? Gorąca dyskusja o transporcie publicznym
Kwestie organizacji transportu w małych gminach, niepotrzebnie eskaluje się na wyższy poziom, czyli do marszałka - tak uważają samorządowcy (fot. Ratowanie PKS-ów przez rząd jest "żenujące"? Za transport powinny odpowiadać samorządy (fot. PKS Kluczbork)

Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (2 kwietnia) debatowano m.in. nad projektem nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Trwający kolejny rok proces legislacyjny nie wydaje się być bliższy zakończenia. Samorządy po raz kolejny mają wiele zastrzeżeń do przedstawionych w projekcie propozycji.




  • Niejednoznaczne pojęcia oraz brak rozwiązań, o które samorządy prosiły Ministerstwo Infrastruktury od dawna - tak w skrócie można podsumować ostatnie posiedzenie zespołu ds. infrastruktury przy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
  • Samorządom nie podoba się m.in. to, że będą musiały sporządzać potrzeby transportowe, które później w ramach ustalania planu transportowego dla województwa, będą "optymalizowane" przez marszałka. Zdaniem ZPP, lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby powiaty same "dogadywały się", szczególnie w przypadku linii granicznych.
  • Resort infrastruktury stoi jednak na stanowisku, że robienie planów przez samorządy "nie sprawdziło się".

Brakuje porozumienia pomiędzy samorządami a stroną rządową, jeśli chodzi o projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Jak przekazało biuro Związku Powiatów Polskich, ostatnie posiedzenie zespołu ds. infrastruktury przy KWRiST było bardzo burzliwe. Niektóre z zapisów projektu ustawy PTZ zostały nawet określone przez samorządowców jako "kontrowersyjne". Samorządom mają zastrzeżenia co do 6 punktów planowanej nowelizacji. Tylko w niektórych z nich, projektodawcy, czyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury zadeklarowali, że są gotowi do dalszych rozmów.

Czytaj także: Czy za 1,5 miliarda złotych da się zapewnić transport publiczny w polskich powiatach?

Pierwszym punktem spornym są niejasne definicje. Samorządy wskazały, że takie pojęcia jak "linia" lub "optymalizacja" należy dokładnie sprecyzować. Szczególnie zastrzeżenia dotyczą zapisu projektu nowelizacji, który mówi o tym, że gminy i powiaty określają swoje potrzeby transportowe a marszałkowie je "optymalizują" i podejmują uchwałę(czyli wojewódzki plan transportowy). Samorządowcy nie mają pewności, czy mogą kolejną uchwałą dodać linię, które nie zostaną ujęte w planie transportowym marszałka. W tej kwestii resort infrastruktury odpowiedział, że "kwestia linii, które mają znaleźć się w załączniku do uchwały, zostanie jeszcze wyjaśniona".

ZPP zwrócił uwagę także na to, że w przypadku organizowania przewozów na granicach powiatu, lepszym rozwiązaniem byłoby "dogadywanie się z sąsiadami" a nie eskalowanie kwestii o poziom wyżej, czyli na marszałka. Tutaj jednak Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, ze robienie planów przez gminy "nie sprawdziło się". Zdaniem resortu, gminy i powiaty mają tylko wskazywać swoje potrzeby a całość ma koordynować marszałek.

Czytaj także: Przewoźnicy i operatorzy punktują projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym





REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • rżną głupa ?, 2019-04-08 13:00:39

    los naszego narodu Polskiego w zakresie pozamiejskiego drogowego PTZ nie powinien zależeć od dobrej czy złej woli samorządów, czy dogadywania się powiatów, o tym powinna decydować ustawa o publicznym transporcie zbiorowym - lecz chyba nie trzeba być jakimkolwiek ekspertem, naukowcem, czy profesorem,... aby dojść do właściwego wniosku komu tak naprawdę służyłaby ustawa o PTZ , wg. projektu z dnia 22.03.2019, bo wg. mojego rozumienia z pewnością nie zwykłym Polakom.  rozwiń
  • szkodliwa lipa !, 2019-04-08 10:22:40

    wg. mojego rozumienia, projekt nowelizacji ustawy o PTZ, ud 126 z dnia 22.03.2019 w zakresie pozamiejskiego drogowego PTZ, koniecznie należałoby potraktować jak szkodliwą naszemu narodowi "lipę", gdyż zupełnie nie pasuje do realiów naszego kraju i zachowuje skompromitowane, szkodliwe przep...isy - projekt w tym zakresie należy napisać od nowa z zupełnie innym pomysłem.  rozwiń
  • zwykły gość., 2019-04-08 10:11:44

    proponowany przez niektórych pomysł "dogadywania się powiatów", już przerobiliśmy, takie powierzenie całej organizacji pozamiejskiego drogowego PTZ byłby konserwowaniem aktualnych tragicznych błędów, przecież to zdało egzamin tylko chyba w kilku powiatach w Polsce, z tym trzeba skończyć - ...DOŚĆ ŁASKI PAŃSKIEJ ICH WYSOKOŚCI POWIATÓW I GMIN WIEJSKICH. Cała odpowiedzialność za minimalną dostępność Polaków do PTZ powinna znajdowac się na poziomie wojewódzkim. Każde województwo powinno stanowić 1 obszar komunikacyjny, lub 3 obszary komunikacyjne położone w śladach byłych województw, z przed reformy samorządowej. Trzeba koniecznie odejść od aktualnego modelu "linie komunikacyjne" na rzecz modelu "duże obszary komunikacyjne" z możliwością uzupełniania "liniami komunikacyjnymi " przez powiaty i gminy wiejskie. To marszałek powinien najpierw przeprowadzić przetargi na "duże obszary komunikacyjne", a dopiero po tym fakcie powiaty i gminy wiejskie mogłyby wprowadzać do Planu swoje dodatkowe linie uzupełniające, czyli już znając całą zasadniczą siatkę połączeń na swoim terenie, zakontraktowaną przez Marszałka u operatora danego "obszaru komunikacyjnego". Linie znajdujące się w Planie, ale nie koniecznie już realizowane przez operatorów muszą podlegać ochronie przed zagrożeniem konkurencją ekonomiczną ze strony przewożników w pełni komercyjnych, za pomocą określonych minimalnych odstępów czasowych, więc koniecznym jest m. in. tez i dlatego usunięcie zakazu przyznawania prawa wyłącznego.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.