PARTNER PORTALU
  • BGK

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: Koncepcja kolei metropolitalnej gotowa

  • PAP/AT    29 stycznia 2019 - 14:02
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: Koncepcja kolei metropolitalnej gotowa
Od początku organizacji GZM jej przedstawiciele akcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transport szynowy (fot. Koleje Śląskie)

Podczas wtorkowych (29 stycznia) obrad zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) przedstawiono czterowariantową koncepcję Kolei Metropolitalnej dla GZM. Dokument ma być podstawą do dyskusji, jak optymalnie zorganizować transport szynowy w Metropolii.




  • Opracowanie formułuje cztery warianty przyszłej kolei metropolitalnej. Pierwszy z nich, określony jako W0, zakłada wykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
  • Wariant W1 zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowy linii z Tychów).
  • Kolejne warianty zakładają wykorzystanie, prócz istniejącej tzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), kolei lekkiej (na kształt warszawskiej WKD) oraz - w przyszłości - np. monorail.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od początku organizacji GZM jej przedstawiciele akcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Deklarując wolę odwrócenia tej tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówili opracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperci Politechniki Śląskiej.

Przedstawiający we wtorek efekty ich pracy odpowiedzialny m.in. za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek wskazał, że opracowanie formułuje cztery warianty przyszłej kolei metropolitalnej. Pierwszy z nich, określony jako W0, zakłada wykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kolej metropolitalna w wariancie W0 ograniczać ma się do relacji Gliwice - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry - Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby - szczególnie na trasie Gliwice - Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut w szczycie.

Wariant W1 zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowy linii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21 nowych przystanków, rewitalizację - 3, zmianę lokalizacji - 2 i likwidację - 3.

Czytaj też: GZM: W autobusach na Śląsku będzie można płacić kartą

Kolejne warianty zakładają wykorzystanie, prócz istniejącej tzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), kolei lekkiej (na kształt warszawskiej WKD) oraz - w przyszłości - np. monorail. W wariancie W2 zakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynie organizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice - Ruda Halemba - Mikołów - Tychy Miasto (pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).

Wariant W2 obejmuje też kolejne wydzielone organizacyjnie lub technicznie odcinki (z częściowo odbudowaną infrastrukturą) kolei ciężkiej: Gliwice - Pyskowice, Zabrze Makoszowy - Knurów, Bytom Karb - Ruda Chebzie, Katowice Ligota - Tychy, Katowice Piotrowice - Orzesze, Katowice Szopienice Płd. - Mysłowice, Tarnowskie Góry - lotnisko i Sosnowiec - Strzemieszyce - Ząbkowice.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.