PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Górnośłąsko-Zagłębiowska Metropolia planuje przejąć przystanki komunikacji publicznej

  • PAP/MG    12 marca 2019 - 18:43
Górnośłąsko-Zagłębiowska Metropolia planuje przejąć przystanki komunikacji publicznej
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wspólnie z samorządami analizuje możliwość przejęcia infrastruktury przystankowej (fot. Metropolia GZM/Facebook)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która od początku br. odpowiada za organizację komunikacji publicznej na terenie 41 tworzących Metropolię gmin, wspólnie z samorządami analizuje możliwość przejęcia infrastruktury przystankowej. Dzięki temu jej utrzymanie może być tańsze.




  • Jeżeli gminy zdecydują się na przekazanie Metropolii przystanków, mogłoby to nastąpić już z początkiem przyszłego roku.
  • W sumie na terenie działania GZM jest ponad 6,4 tys. przystanków komunikacji miejskiej. 86 proc. z nich to przystanki autobusowe, pozostałe to tramwajowe, trolejbusowe lub łączące różne środki transportu. W 96 proc. zarządcą przystanków jest gmina.
  • Z danych samorządów wynika, że w minionych trzech latach gminy należące do GZM przeznaczyły na utrzymanie i wymianę wiat przystankowych w sumie 5,4 mln zł.

"Kierunkowa decyzja była taka, że Metropolia powinna przejąć tę infrastrukturę, ale każda gmina będzie mogła podjąć taką decyzję samodzielnie, w zależności od tego, w jakiej jest sytuacji i jakie są uwarunkowania" - mówił podczas wtorkowej (12 marca) sesji zgromadzenia GZM członek zarządu Metropolii Grzegorz Kwitek.

Jeżeli gminy zdecydują się na przekazanie Metropolii przystanków, mogłoby to nastąpić już z początkiem przyszłego roku. W ciągu kolejnych dwóch lat odpowiedzialny w Metropolii za komunikację Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) chciałby doprowadzić do scalenia umów związanych z remontami i utrzymaniem wiat przystankowych, a w ciągu 10 lat nastąpiłaby stopniowa wymiana wiat we wszystkich gminach tworzących Metropolię.

W sumie na terenie działania GZM jest ponad 6,4 tys. przystanków komunikacji miejskiej. 86 proc. z nich to przystanki autobusowe, pozostałe to tramwajowe, trolejbusowe lub łączące różne środki transportu. W 96 proc. zarządcą przystanków jest gmina, rzadziej są to zarządcy dróg lub inne podmioty. Przy przystankach jest ponad 3,3 tys. wiat przystankowych - najczęściej miejskich. Ponad tysiąc wiat wyposażonych jest w jedno- lub (najczęściej) dwustronne gabloty reklamowe.

Przejęcie infrastruktury przystankowej przez Metropolię mogłoby umożliwić szersze wykorzystanie potencjału reklamowego wiat przystankowych, a tym samym zmniejszyć koszty ich utrzymania.

"Obecnie tylko w części wiat są miejsca na reklamy. Jest możliwość zwiększenia tego potencjału - szczególnie w zakresie połączenia mniejszych i większych gmin tak, aby można było mówić o jednolitym i większym potencjale reklamowym również w mniejszych miastach. Poprzez finansowanie z wpływów z reklam powinny zmniejszyć się koszty finansowania remontów i utrzymania wiat. Przykład niektórych miast, metropolii, pokazuje, że koszty te spadają nawet do zera" - przekonywał Kwitek.

"Np. Warszawa, po przeprowadzeniu postępowania na wymianę i utrzymanie wiat na okres 8 lat, w zasadzie nie wydaje ani złotówki na ich utrzymanie - w większości wszystkie te koszty są pokrywane wpływami z reklam. U nas wygląda to różnie w różnych miastach, procent pokrycia kosztów utrzymania z reklam różni się, jednak tylko część miast korzysta z tego mechanizmu" - dodał członek zarządu Metropolii.

Z danych samorządów wynika, że w minionych trzech latach gminy należące do GZM przeznaczyły na utrzymanie i wymianę wiat przystankowych (wymieniono ich 363) w sumie 5,4 mln zł. Wiele najstarszych wiat, betonowych i metalowych, wciąż czeka na wymianę. Przejęcie infrastruktury przez metropolię powinno - z racji efektu skali - dać oszczędności przy zakupie nowych wiat, łatwiej byłoby też ujednolicić ich wygląd i kolorystykę w poszczególnych gminach.

GZM przygotował analizę kilku modeli organizacji i finansowania utrzymania infrastruktury przystankowej, różniących się zakresem i sposobem podziału zadań między gminę, ZTM i firmy zajmujące się sprzedażą powierzchni reklamowych czy firmy zewnętrzne np. serwisujące wiaty. "Każdy z tych modeli zakłada pozyskanie dodatkowych środków z reklam, które mogłyby finansować utrzymanie infrastruktury przystankowej" - powiedział Kwitek.

Aby GZM przejął infrastrukturę przystankową w Metropolii, konieczne jest podjęcie stosownych uchwał przez samorządy poszczególnych gmin. Decyzje w tej sprawie na szczeblu Metropolii mają zapaść w czerwcu. Jeżeli GZM przejmie przystanki, z początkiem przyszłego roku prawdopodobnie przystąpi do wyboru firmy marketingowej, która zajęłaby się udostępnianiem powierzchni reklamowej na wiatach przystankowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.