PARTNER PORTALU
  • BGK

Gospodarka odpadami - skuteczny nadzór i kontrola, czyli jak ograniczyć szarą strefę

  • AKC    30 sierpnia 2019 - 11:19
Gospodarka odpadami - skuteczny nadzór i kontrola, czyli jak ograniczyć szarą strefę
Kwestie związane do gospodarką odpadami wymagają szeroko zakrojonych i synergicznych działań wielu podmiotów (fot. fotolia)

Po ponad pięciu latach od wdrożenia „reformy śmieciowej” udział szarej strefy w odpadach wzrósł z 2 mld zł w 2013 r. do, obecnie szacowanych, 2,7 mld zł rocznie. Przekłada się to na uszczuplenia podatków o około 800 mln zł rocznie i opłat środowiskowych na łącznym poziomie około 2 mld zł. By walczyć z patologiami, potrzebne są wysiłek we wdrażaniu już istniejących narzędzi, ale też wprowadzenie nowych rozwiązań.




  • Gospodarka odpadami należy do sektorów, w których szara strefa od wielu lat ma dobre warunki do funkcjonowania.
  • Wiele nieprawidłowości w systemie działa destrukcyjnie na rozwój uczciwego rynku i nowe inwestycje w branży, ale przede wszystkim powoduje konkretne szkody w środowisku.
  • Dlatego organy poszczególnych państw Unii Europejskiej są zobligowane do podejmowania skutecznych działań dla ograniczenia szarej strefy.

Na istnienie różnych nieprawidłowości wskazują m.in. poważne różnice między ilościami odpadów wytwarzanych i odbieranych, spalanie odpadów w domowych piecach centralnego ogrzewania, wzrost liczby miejsc i ilości nielegalnie usuwanych odpadów czy brak efektywności ekonomicznej istniejącego systemu. To powoduje, że odpady często znikają z ewidencji po przejęciu ich przez pośredników.

Do tego dochodzą nieewidencjonowanie części odpadów odbieranych w gminach oraz długotrwałe magazynowanie (często odpadów zmieszanych, z których część ulega różnym „wypadkom”, takim jak pożary). Odpady są też nielegalnie odbierane z miejsc ich czasowego (krótkotrwałego) magazynowania przez różnych pośredników, a później lokowane w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Wśród niezgodnych z prawem procederów eksperci wymieniają także wykorzystywanie odpadów do rekultywacji jako gruz, mielenie odpadów i zmianę kodów w celu ich ulokowania w wyrobiskach, a także obieg „wirtualnych” dokumentów potwierdzających fikcyjny recykling. Kuleją również sprawozdawczość dotycząca gospodarowania odpadami i naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska oraz mało skuteczna ich egzekucja.

Czytaj też: Jeśli nie poradzimy sobie z odpadami, nie będzie mowy o gospodarce obiegu zamkniętego

Tylko w 2018 r. Inspekcja Ochrony Środowiska ujawniła 471 zdarzeń jako przypadki nielegalnych działań w gospodarce odpadami. Najwięcej, bo 165, dotyczyło niezgodnego z prawem spalania oraz niewłaściwej rekultywacji wyrobisk. Przypadków porzucania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych (np. w magazynach) odnotowano 116.

Łącznie wykryto też 315 miejsc porzucenia odpadów. Jak informuje Ministerstwo Środowiska, według szacunków masa odpadów zdeponowanych w zinwentaryzowanych w Polsce takich miejscach wynosi ponad 3,25 mln ton, a koszty ich usunięcia mogą sięgnąć niemal 1,45 mld zł.

Gdzie szukać przyczyn?

- Źródła „szarej strefy” w odpadach należy upatrywać w swoistej tolerancji społecznej dla działań niezgodnych z prawem przy braku skutecznego systemu kontroli i egzekucji stanowionego prawa - uważa Krzysztof Kawczyński, przewodniczący Komitetu Ochrony Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej.

W przypadku gospodarki odpadami w Polsce jako ważne przyczyny przyczyniające się do rozwoju szarej strefy Kawczyński wskazuje m.in. niespójne i dziurawe prawo oraz zbyt częste jego zmiany, brak efektywnego systemu monitoringu i ewidencji (w tym brak baz danych) oraz poważne braki w skutecznej egzekucji stanowionego prawa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Bo u nas jest jak jest..., 2019-08-31 17:34:17

    Do Jan J. Biedak: biedaku - pewnie Krajowa Izba Gospodarcza podobnie jak selektywną zbiórkę w blokowiskach korneliaorwat.pl/idealny-system-selektywnej-zbiorki-odpadow-system-eko-ab/ - też ma w nosie bezemisyjną gospodarkę i 4D?
  • Naiwność czy głupota?, 2019-08-30 15:12:55

    Ekspert ze Szwecji a więc ze wzorcowego kraju wyznaczającego standardy dla całej Unii stwierdza: „fundamentalne znaczenie w sukcesie gospodarki municypalnej ma fakt - że w Szwecji, Danii, Niemczech, Austrii, Holandii i w pozostałych krajach „starej Unii” w których system zadań publicznych realizowa...ny jest przez spółki komunalne, w ramach in-house jest zdecydowanie tańszy. DLATEGO, ŻE Z SAMEJ DEFINICJI SPÓŁKI GMINNE POWINNY BYĆ NON PROFIT, BEZZYSKOWE. W związku z tym, to samo z siebie powinno prowadzić do sytuacji, gdzie na takim rozwiązaniu mieszkaniec gminy tylko zyskuje”… A Pan z Komitetu Ochrony Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej od wielu lat rżnie głupa, że nie wie dlaczego polska gospodarka odpadami komunalnymi od wielu lat jest w stanie permanentnej zapaści i wykazuje zadziwiającą tolerancję dla licznych patologii charakteryzujących tą dziedzinę ochrony środowiska: pożary hałd śmieci, porzucanie odpadów w lasach i na polach, zakopywanie odpadów niebezpiecznych w wyrobiskach itd. itp... I do tego nic nie robi aby polscy przedsiębiorcyU mieli we Wspólnocie Europejskiej tak samo otworzony rynek dla swoich usług i aby mogli kręcić śmieciowe lody na comiesięcznych opłatach rodzin na przykład niemieckich czy austriackich… Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji powinien zainteresować się tą bezczynnością Krajowej Izby Gospodarczej… I mamy to co mamy: -niewygodne.info.pl/artykul9/04673-Za-smieci-placimy-czesto-wiecej-niz-Niemcy.htm  rozwiń
  • Jan J. Biedak, 2019-08-30 14:42:28

    "Energia zamiast pożarów" w małych elektrociepłowniach mogłaby być pozyskiwana z odpadów w czystej i wysokoekonomicznej Technologii D4 ( odpady na syngaz i dalej na ciepło i energię, w blisko zeroemisyjnym procesie bez spalania). Zapraszam do kontaktu e-mail: jbiedak@plusdg.com

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.