PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

GZM zamawia studium wykonalności Kolei Metropolitalnej

  • PAP/rs    19 lutego 2020 - 18:35
GZM zamawia studium wykonalności Kolei Metropolitalnej
GZM ogłosiła przetarg na "Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej" (Fot. ilustracyjne Shutterstock)

Analizy dotyczące m.in. nowych torów i przystanków, taboru, kwestii technicznych czy finansowania projektu Kolei Metropolitalnej mają powstać w ramach opracowania, które ogłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Dokument ma powstawać cztery lata.




  • Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny.
  • Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku; potem powstawał jeszcze do niej suplement.
  • Teraz GZM ogłosiła przetarg na "Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej"; termin składania ofert mija 20 marca br.

"Mamy potencjał, aby projekt Kolei Metropolitalnej doprowadzić do końca. Naszym atutem jest infrastruktura kolejowa, która czeka na dostosowanie do potrzeb naszego modelu transportu" - ocenił cytowany w środowej informacji GZM członek jej zarządu Grzegorz Kwitek.

Przedstawiciele GZM wyjaśniają, że wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej to kolejny etap realizacji przedsięwzięcia rozłożonego, jak zakłada koncepcja, na prawie 20 lat. Opracowanie wstępnego studium ma zająć ok. czterech lat. Gotowy dokument ma uwzględniać działania do realizacji w krótkim terminie oraz docelowe.

W pierwszej grupie są: budowa nowych przystanków, zmiana lokalizacji istniejących czy integracja z innymi rodzajami transportu - poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingów dla samochodów. Chodzi też o określenie zapotrzebowania na tabor i kwestii zaplecza technicznego Kolei Metropolitalnych.

Zagadnienia docelowe obejmują m.in. prognozę ruchu, propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy i analizą zapotrzebowania na tabor. Wykonawca ma przygotować też plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym.

Przeanalizowane zostaną też różne modele własności operatora Kolei Metropolitalnych - jako własnej spółki GZM czy zewnętrznej. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem i utrzymaniem. Dokument ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji.

Podczas prac nad studium wykonawca musi wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe PKP Polskich Linii Kolejowych, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Władze Metropolii zastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będą kolejne dokumenty obejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiej koncepcją Kolei Metropolitalnej, pierwszy jej wariant/etap zakłada wykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolej metropolitalna ogranicza się tu do relacji Gliwice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry-Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby - szczególnie na trasie Gliwice-Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut w szczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii, ale z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami, oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń, co wymaga odbudowy linii z Tychów. Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21 nowych przystanków, rewitalizacji trzech, zmiany lokalizacji dwóch i likwidacji trzech.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Tadeusz Babicz, 2020-02-22 22:26:59

    Istotą problemu jest zutylizowanie odpadu, a nie jakieś tam...

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.