PARTNER PORTALU
  • BGK

Hulajnogi elektryczne nie będą już pieszymi. Oto szczegóły zmian prawnych

  • Tomasz Jakubowski    7 czerwca 2019 - 13:55
Hulajnogi elektryczne nie będą już pieszymi. Oto szczegóły zmian prawnych
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło w piątek pakiet propozycji dotyczących UTO (Fot. UM Łódź)

Ograniczenie prędkości do 25 km/h, wysokie kary za odblokowanie prędkości i wiele wspólnych z rowerem przepisów ruchu drogowego. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury (MI) przedstawili w piątek (7 czerwca) pakiet propozycji dotyczących uregulowania zasad ruchu urządzeń transportu osobistego.




  • Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało projekt ustawy dotyczący UTO.
  • By to było możliwe wpierw trzeba było zdefiniować tego typu pojazdy.
  • Elektryczne hulajnogi staną się wkrótce pojazdami, do tej pory - według przepisów - traktowane były jak piesi. To niesie ze sobą sporo konsekwencji i dla użytkowników i dla producentów.

- UTO, czyli urządzenia transportu osobistego. Zapamiętajcie tę nazwę, bo staną się nimi wkrótce wszystkie elektryczne hulajnogi, tak lubiane przez Polaków - powiedział na konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Coraz więcej zdarzeń z udziałem elektrycznych hulajnóg oraz brak regulacji prawnych ich dotyczących sprawiły, że ministerstwo postanowiło zająć się tematem.  

Hulajnogi elektryczne pojawiły się w Polsce w 2018. Wprowadziła je amerykańska firma Lime. Obecnie, w wielu polskich miastach, dostępne są hulajnogi innych firm, m.in. Bird lub Hive. O tym, że pojawienie się tego typu urządzeń narobiło co najmniej tyle dobrego, co złego, pisaliśmy już od dawna. Zwracaliśmy też uwagę, że nie tylko szybko rośnie liczba wypadków z ich udziałem, ale że będzie ich jeszcze więcej, jeśli Ministerstwo Infrastruktury nie podejmie konkretnych działań.

Pod koniec maja ministerstwo poinformowało, że projekt zmiany ustawy dotyczący traktowania elektrycznych hulajnóg jako pojazdów jest praktycznie gotowy. Dziś (7 czerwca) poznaliśmy pakiet propozycji dotyczących UTO.   

Co to jest UTO?

Przede wszystkim, by wprowadzić regulacje prawne, zdefiniowano nareszcie UTO. Według ministerstw to „urządzenie transportowe przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego, znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nie przekraczającej w ruchu 0,9 metra, długości nie przekraczającej 1,25 metra, masie właśnie nie przekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”.

- Część krajów próbuję ograniczyć prędkość hulajnóg elektrycznych do 18-20 km/h, ale my uznajemy, że to lubiany pojazd i może być większy limit - powiedział obecny na konferencji Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Według obowiązujących do teraz przepisów ruchu drogowego hulajnoga to pieszy, nie jednoślad.

Zgodnie z ustawionymi w 2017 roku unijnymi przepisami, ustalającymi kategorie i przepisy dotyczące certyfikacji dopuszczenia i użytkowania jednośladów elektrycznych (jednocześnie anulującymi stare procedury z 2002 roku), pojazdy elektryczne bez siodełka, np. hulajnogi, jak również deski elektryczne, które nie poruszają się z prędkością większą niż 25 km na godzinę i których silnik ma moc nie większą niż 250 W, zostały wyłączone z przepisów, które dotyczą np. rowerów elektrycznych. W Polsce - według prawa o ruchu drogowym (od 2016 roku nowelizacja w toku) - urządzenia te nie są kwalifikowane jako pojazd. Teraz ma się to zmienić.

Tak jak z rowerami





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Hulajdusza, 2019-08-08 15:18:11

    Do Mirosław: Masie własnej, a nie całkowitej. Hulajnogi ważą zaledwie 12 kg. Poczekajcie jak każą kaski na nie zakładać hehe...
  • Mirosław, 2019-08-04 02:01:43

    ludzie !! 20kg to jest paranoja.. 30kg masy własnej to już się w miarę rozumie i jest do zaakceptowania. Wszystko pasuje , ale ta waga...
  • Użytkownik, 2019-06-08 11:13:07

    Czyli jak i na co będzie można jeździć ZERO 10X ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.