PARTNER PORTALU
  • BGK

Ile gminy dopłacają do miejskich rowerów? Wypożyczenie najtańsze we Wrocławiu

  • Michał Nowak    28 lipca 2017 - 07:30
Ile gminy dopłacają do miejskich rowerów? Wypożyczenie najtańsze we Wrocławiu
System rowerów miejskich w Warszawie do tanich nie należy, jednak cieszy się dużą popularnością. (fot. ZDM Warszawa)

Systemy miejskich wypożyczalni rowerów finansowo w żaden sposób się nie opłacają. Ale to nie powstrzymuje samorządów przed inwestowaniem w tego typu rozwiązania. Statystyki pokazują, że liczby wypożyczeń jednośladów z każdym rokiem rosną.




• Kilka milionów złotych rocznie wydatkują samorządy na utrzymanie systemów rowerów miejskich.

• Gdyby przełożyć wszystkie te kwoty na liczbę jednośladów, to te kosztowałyby tysiące złotych.

• Do wypożyczalni trzeba dokładać, a wpływy zwykle lądują w kieszeni operatorów.

Kolejne miasta wzbogacają się o wypożyczalnie miejskich rowerów, natomiast tam, gdzie systemy już funkcjonują od lat, trwa ciągła ich rozbudowa. Samorządy nie szczędzą pieniędzy tłumacząc, że przyczynia się to do poprawy jakości powietrza i rozładowania ruchu drogowego.

Ale tego typu rozwiązania mają też swoich zdecydowanych przeciwników, którzy uważają, że są one kompletnie nieopłacalne i za rowery o wartości 200-400 zł płaci się często dziesięć razy więcej. W związku z tym sprawdziliśmy, ile poszczególne miasta wydatkują na swoje systemy wypożyczalni rowerów i jakie jest ich wykorzystanie.

Przy okazji podzieliliśmy koszty funkcjonowania systemów przez liczbę wypożyczeń bądź liczbę dostępnych jednośladów. Takie wyliczenia pozwalają postawić tezę, że gdyby samorządy płaciły operatorom od jednego wypożyczenia, to kosztowałoby ono w granicach od kilku do kilkunastu złotych, natomiast gdyby te koszty przełożyć na liczbę rowerów, to ceny jednośladów wahałyby się od kilku do kilkunastu tysięcy. 

Wszystko to należy jednak traktować dosyć umownie, bo w cenę systemu wliczają się nie tylko rowery, ale też stojaki i wiaty, obsługa, serwisowanie, koszty związane z gwarancją itd. Co więcej, umowy często są aneksowane i koszty dynamicznie się zmieniają, nawet w trakcie trwania sezonu.   

Warszawa

Warszawa na bieżąco rozbudowuje system rowerów miejskich. Ubiegły rok był ostatnim, w którym obowiązywała czteroletnia umowa z firmą Nextbike - od tego sezonu obowiązuje nowa. W 2017 r. do dyspozycji mieszkańców oddano 4555 standardowych rowerów, 45 tandemów i 60 dziecięcych.

Wartość umowy podstawowej, obowiązującej do końca listopada 2016 r. (4,5 sezonu) opiewała na kwotę 19,8 mln zł. Umowa była później aneksowana w związku z dołączeniem do systemu dodatkowych stacji.

Gdyby podzielić kwotę umowy podstawowej przez 4,5 wychodziłoby, że jeden sezon rowerowy to dla miasta koszt 4,4 mln zł. Natomiast jeśli tę kwotę podzielimy przez liczbę rowerów w 2016 r. (3059 sztuk), to jeden rower odpowiadałby wartości 1,4 tys. zł. Oczywiście nie bierzemy pod uwagę aneksów do umowy.

Aby pójść w zabawie jeszcze dalej, podzielmy przyjętą kwotę za sezon (4,4 mln zł.) przez liczbę wypożyczeń w 2016 r. – było ich dokładnie 1 848 167. Oznaczałoby to, że jedno wypożyczenie roweru kosztowało miasto 2,3 zł.

Dodajmy, że wpływy z wypożyczeń rowerów w stolicy w 2016 r. wyniosły 1,7 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekazał nam, że system przynosi wpływy w wysokości ok. 30 proc. kosztów. Przy okazji podkreślono, że celem systemu nie jest przynoszenie dochodów, ale zapewnienie taniego i wygodnego środka transportu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • SSimonides, 2018-04-12 08:31:12

    derektor Puchalski /z Pułtuska/ z warszawskiego ZDMU wcześniej był aktywistą rowerowym w mieście. Już wiemy dlaczego teraz ma takie ładne stanowisko. O tym fakcie pisze Warszawska Opłata Wjazdowa na fesbósiu.
  • Krak, 2017-08-01 09:57:52

    Zabrakło Krakowa! Drugiego największego projektu w Polsce gdzie miasto zarabia 0,11 PLN za każde wypożyczenie. Dodajcie Kraków i dajcie na zielono zysk z koncesji.
  • cyklista, 2017-07-30 18:44:11

    Artykuł jest bardzo "matematyczny", ale w każdym przypadku widać rosnącą liczbę wypożyczeń - co powinno przekładać się na spadek kosztu 1 wypożyczenia. Powstaje pytanie jak wycenić zmniejszenie zmniejszenie nakładów na remonty spowodowane zmniejszeniem obciążenia. I wreszcie jak wycenić zm...niejszenie emisji spalin... Myślę, że "zjawisko roweru miejskiego" jest o tyle trudne w ocenie, że same koszty wypożyczenia niekoniecznie odzwierciedlają jego potrzebę. Natomiast uświadomienie ludziom możliwości poruszania się po mieście bez samochodu jest nie do przecenienia cyklista  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.