PARTNER PORTALU
  • BGK

Ile kosztuje bilet miesięczny, okresowy? Sprawdziliśmy miasta wojewódzkie

  • Aneta Kaczmarek    2 listopada 2018 - 12:00

Po analizie cen biletów jednorazowych, tym razem wzięliśmy pod lupę ceny biletów okresowych. Oto miasta, które wzięliśmy pod uwagę - Szczecin, Gdańsk, Olsztyn, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski, Poznań, Toruń, Białystok, Bydgoszcz, Warszawa, Łódź, Lublin, Opole, Katowice, Kraków, Kielce, Rzeszów i Wrocław, czyli wszystkie ośrodki wojewódzkie.




  • Samorządy coraz częściej stosują różnego rodzaju zabiegi, które mają przekonać pasażerów do korzystania z transportu publicznego. 
  • Mimo taryf ulgowych i obniżania cen biletów, Polacy wciąż chętniej niż do tramwaju czy autobusu, wsiadają do swoich samochodów. Jak to zmienić?
  • Zdaniem ekspertów, jedynym sposobem jest skuteczne zniechęcanie kierowców i atrakcyjne ceny biletów, ale tu, jak podkreślają - jedynie okresowych, które wiążą pasażera z komunikacją na dłużej.

Ile kosztują bilety okresowe na tramwaj i autobus w Polsce? Wzięliśmy pod lupę 18 miast wojewódzkich. Ujednolicenie zestawienia jest trudne. Wynika to z faktu, że samorządy mają niezwykle zróżnicowane propozycje dla swoich mieszkańców. Jak podkreślają eksperci, liderami w sprawnym zarządzaniu komunikacją miejską – tu mowa nie tylko o cenach, ale też o organizacji transportu i siatki połączeń – są Warszawa i Kraków. 

– Przedsiębiorstwa stosują różne zabiegi, by zachęcić mieszkańców z korzystania z komunikacji publicznej – obniżają ceny biletów jednorazowych i jednocześnie podwyższają opłaty za bilety okresowe lub odwrotnie – w zależności od tego którą formę chcą promować. Generalnie większe możliwości zysku są w przypadku biletów okresowych i to na przykład dzieje się w Warszawie, gdzie znaczne obniżenie ich ceny przełożyło się na bardzo duże zyski, choć paradoksalnie z oferty tej skorzystało bardzo wielu podróżnych. Nie udałoby się tego zrobić przy pomocy biletów jednorazowych – mówi Marcin Żabicki z Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. 

Jak podkreśla ekspert, z punktu widzenia organizatora transportu publicznego liczy się dochód, który jest tu i teraz. 

– A przecież w przypadku biletów jednorazowych nie wiadomo, czy pasażer ten bilet kupi czy nie. W przypadku biletów okresowych z góry wiemy, że jeśli bilet kupił, to będzie z niego korzystać. To tak jak na siłowni - myślę, że analogia jest jak najbardziej zasadna - która woli mieć stałego klienta, który będzie przychodził regularnie, a nie klienta detalicznego – mówi Żabicki. 

Aby zwiększyć liczbą podróżnych, a do tego zarobić na miejskim transporcie publicznym, miasta sięgają po różne rozwiązania.

– Kiedyś mocno zaskoczyły nas wyniki badań w Białej Podlaskiej. To niewielkie miasto, więc tym bardziej spektakularny był fakt, że wzrosły nie tylko przychody, ale dzięki manipulacji z cenami biletów, wzrosła też liczba pasażerów. Otóż, okazało się, że postawiono tam głównie na studentów, których przekonano do komunikacji publicznej nie tylko atrakcyjnymi cenami biletów, ale również licznymi ofertami dedykowanymi właśnie dla nich – mówi ekspert Izby Gospodarczej Transportu Publicznego. 

Czytaj też: Ile kosztuje bilet na autobus i tramwaj w Polsce? Sprawdziliśmy miasta wojewódzkie





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.