PARTNER PORTALU
  • BGK

Inteligentne systemy transportowe raczkują

  • ZWI    7 marca 2013 - 11:47
Inteligentne systemy transportowe raczkują

– Przyglądamy się inteligentnym systemom transportowym realizowanym w kraju i można stwierdzić, że polskie ITS w miastach to jest stadium raczkujące – uważa Ewa Wolniewicz-Warska, członek rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.




Według niej, różnice w systemach transportowych w różnych miastach wynikają z tego, że wdrażają one pewne wybrane zespoły funkcjonalności.

- To nie jest kompleksowe podejście do inteligentnych systemów transportowych i pozostaje mieć nadzieję, że to nastąpi, ponieważ, jak stwierdzano podczas innych konferencji, ITS to teraz przede wszystkim informatyka, a nie infrastruktura - powiedziała Wolniewicz-Warska podczas XX Forum Gospodarczego w Toruniu.

Członkini rady PIIT uważa, że na przeszkodzie przed wskoczeniem na wyższy etap i umożliwieniem czerpania korzyści z wdrożenia ITS przez samorządy stoi prawo.

- Według moich obserwacji osobistych często jest tak, ze polskie prawo jest znacznie bardziej restrykcyjne niż prawo unijne. Polska jak gdyby chce się wykazać, że niezwykle poprawna - zauważyła.

- W Europie od wielu lat z powodzeniem w dużych aglomeracjach miejskich stosuje się w ramach tych systemów transportowych ograniczony ruch w strefach miejskich, czy to ze względu na bezpieczeństwo, zagęszczenie, skażenie powietrza, czy też po to, aby pozyskać dodatkowe środki, by dbać o infrastrukturę i miasto, by zmotywować społeczeństwo do korzystania z komunikacji publicznej - wyjaśniała Wolniewicz-Warska.

Dodała, że w Warszawie są znowu podniesione ceny biletów komunikacji miejskiej, przez co pojazdy będą nieobciążone i puste, co doprowadzi do jeszcze większego zakorkowania miasta. - Wiele osób zrezygnuje z komunikacji miejskiej i przesiądzie się do samochodów, a chyba nie o to chodzi - komentuje przedstawicielka PIIT.

Ewa Wolniewicz-Warska uważa, że problemu nie rozwiążą także strefy płatnego parkowania, gdyż jest w nich za mało miejsc.

- Miasta europejskie już od paru ładnych lat korzystają z możliwości wprowadzenia w różnym zakresie stref płatnych wjazdów. W Polsce ustawa o drogach publicznych nie zezwala na to - wyjaśniała.

W powyższej ustawie do 2004 roku znajdował się przepis umożliwiający pobór opłat za wjazd do strefy śródmiejskiej. Jednak zagadką pozostaje fakt, co stało się w roku 2004, kiedy inne miasta europejskie wkraczały na tę drogę korzystania z takiej możliwości, natomiast polski ustawodawca wykreślił ją.

- Jako Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji zajmujemy się obserwacją prawa, śledzeniem i wnioskowaniem o stosowne zmiany i tym również chcemy się zająć. To jest coś, co rzeczywiście odsuwa nas od tego postępu. W Polsce firmy chcą być bardzo innowacyjne i jeżeli jest to tylko możliwe i prawo na to pozwala, to staramy się wyprzedzać Europę, ale zadbajmy o to, by polskie prawo na to pozwalało - oceniła Wolniewicz-Warska.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.