PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak miasta mogą zaoszczędzić na transporcie? Więcej prywatnych firm, "czyste" autobusy

  • Piotr Stefaniak    11 czerwca 2018 - 13:05
Jak miasta mogą zaoszczędzić na transporcie? Więcej prywatnych firm, "czyste" autobusy
Transport zbiorowy ma od ok. 4 do 16 proc. udziału w łącznych wydatkach miast (Fot. Shutterstock)

Miasta mogą zaoszczędzić od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych, jeśli otworzą rynek na usługi przewozowe firm prywatnych, a kontrakty rozpisywane będą na odpowiedni okres i odpowiednią skalę. Istotne oszczędności przyniosłyby także dalsza dywersyfikacja źródeł napędów oraz rozwój floty autobusów napędzanych gazem.




  • Transport zbiorowy ma od 4-5 proc. udziału w łącznych wydatkach w miastach średniej wielkości do kilkunastu proc. w największych aglomeracjach.
  • W perspektywie średniookresowej komunikacja miejska przejdzie rewolucję technologiczną oraz efektywnościową, tj. etap szukania tańszych operatorów.
  • Obecnie rynek obsługi komunikacji miejskiej jest otwarty w 12 polskich miastach, natomiast monopol spółki występuje w ponad 20.


Takie są niektóre wnioski z analizy, jaką przeprowadziła firma Mobilis. Oparła ją na 50 dużych ogłoszeniach przetargowych dotyczących komunikacji miejskiej z ostatnich 6 lat.

Zdaniem tego największego niezależnego operatora komunikacji miejskiej w Polsce trend związany z wykorzystaniem alternatywnych, "czystych" napędów może jednocześnie wpłynąć właśnie na przyspieszenie procesu otwarcia się rynku komunikacji miejskiej na niezależnych przewoźników.

Skąd brać środki?

W perspektywie średniookresowej komunikacja miejska przejdzie rewolucję. Obejmie ona nie tylko wymianę taboru na bardziej "ekologiczny", ale także szukanie sposobów poprawy efektywności wydatkowania środków na przewozy autobusowe - ocenia Mobilis.

Ponieważ transport zbiorowy ma znaczenie strategiczne dla miast, koszty organizacji tych usług wynoszą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset milionów złotych rocznie w zależności od ich wielkości.

Stanowią też znaczącą pozycję w rocznych budżetach miast - od 4-5 proc. dla średniej wielkości miast, takich jak Olsztyn czy Toruń, do nawet kilkunastu procent dla takich aglomeracji jak Warszawa, Poznań, Kraków czy Wrocław.

- Inwestowanie w poprawę jakości i "czystszy" transport staje się więc wyzwaniem dla miast: jak znaleźć na to dodatkowe środki – mówi Dariusz Załuska, prezes zarządu Mobilis. – Dlatego będą one bardziej otwarte na wprowadzenie niezależnych operatorów, którzy są tańsi.

W ten sposób wymogi ochrony środowiska mogą przyspieszyć liberalizację rynku.

Wydatki

Rekordzistą pod względem tych wydatków jest Warszawa, która ma najbardziej rozbudowaną sieć transportu zbiorowego. W stolicy na całą komunikację miejską przeznaczono w 2017 roku łącznie 2734 mln złotych (18,6 proc. całkowitych rocznych wydatków budżetowych), w tym ok. 1 mld na usługi komunikacji autobusowej.

Na drugim miejscu znajduje się Poznań, który przeznacza na transport zbiorowy 516 mln złotych (16 proc. rocznego budżetu).

Na trzeciej pozycji plasuje się Kraków z rocznym budżetem przeznaczonym na komunikację miejską w wysokości 500 mln złotych (12 proc. całego budżetu).

W Krakowie były to odpowiednio wydatki 500 mln zł (i 9 proc. budżetu miasta, we Wrocławiu - 352 mln zł (także 9 proc).

Kraków daje bezpłatną komunikację kolejnym mieszkańcom

Z kolei wydatki na transport publiczny w średniej wielkości miastach, które nie mają jeszcze tak dużego problemu z korkami czy ze smogiem, pochłaniają zwykle od 5 do ok. 10 proc. ich całkowitego rocznego budżetu (np. w Białymstoku 116 mln zł).

Dywersyfikacja źródeł napędu





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • x, 2018-06-11 14:59:11

    Taki "tani" przewoźnik pozatrudnia ludzi za najniższą krajową, będzie łamał przepisy o czasie pracy to będzie tańszy. Trzeba zdecydować: cena czy jakość. jak coś jest tanie nie będzie dobre, a jak coś jest dobre nie będzie tanie. Paliwo trzeba kupić, ludziom zapłacić, a autobusy też nie są... w gratisie. Czuć manipulację w tekście na kilometr.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.