PARTNER PORTALU

Jak obniżyć koszty elektryfikacji komunikacji miejskiej? Przerobić autobusy na elektryki

    PW    4 października 2021 - 16:00
Jak obniżyć koszty elektryfikacji komunikacji miejskiej? Przerobić autobusy na elektryki
Doświadczenie w e-konwersji ma już Gdynia, która przerobiła 33 stare autobusy na trolejbusy - zdjęcie poglądowe (Fot. gdynia.pl/Paweł Kukla)

Jest sposób na obniżenie kosztów elektryfikacji komunikacji miejskiej. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych opublikowała raport „Prądem w smog - jak zelektryfikować autobusy miejskie w Polsce”, z którego wynika, że częściowa e-konwersja autobusów z napędem diesla pozwoli na szybsze i tańsze osiągnięcie celu 100 proc. autobusów zeroemisyjnych do 2030 roku.




  • Na blisko 13 tys. zarejestrowanych w Polsce autobusów miejskich tylko ok. 3 proc. to pojazdy elektryczne. Do 2030 r. sytuacja musi się diametralnie zmienić.
  • Wymiana całego taboru na elektryczny – jak wynika z raportu „Prądem w smog” – pochłonąć może ponad 33 mld zł. Koszty spadną o ponad połowę, jeśli większość starych autobusów zostanie poddanych e-konwersji.
  • W Polsce doświadczenie w przerabiania autobusów spalinowych na pojazdy elektryczne ma już Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Autor opracowania wskazał też kilka firm zagranicznych, które w tych procesach już wyspecjalizowały.

Ze zgromadzonych w raporcie danych wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 13 tys. autobusów miejskich, będących pojazdami z kategorii M2 oraz M3. Zdecydowaną większość z nich, bo prawie 90 proc., stanowią pojazdy napędzane silnikiem diesla. Autobusy z napędem na gaz ziemny ziemnym CNG i LNG lub gaz płynny LPG to już tylko 4,5 proc. natomiast elektryczne stanowią jedynie 2,9 proc. krajowej floty. W grudniu 2020 r. po naszym kraju jeździło tylko 557 autobusów elektrycznych.

[ZOBACZ CAŁY RAPORT "PRĄDEM W SMOG" W DZIALE MULTIMEDIA]

Do 2030 r. sytuacja musi ulec diametralnej zmianie, ponieważ zgodnie ze zobowiązania na szczeblu unijnym, za 9 lat miejski tabor będzie mógł składać się tylko i wyłącznie z pojazdów elektrycznych lub wodorowych.

Gazowe bez finansowania, wodorowe za drogie

Wiele samorządów w ostatnich latach zainwestowało w autobusy na gaz, jako te bardziej ekologiczne od typowo spalinowych, które wprawdzie nie są tak przyjazne środowisku jak elektryczne, ale za to są o wiele tańsze.

- Jednak w kolejnych latach w związku z przyjęciem nowego celu redukcji emisji CO2 do 2030 r. (-55 proc.) i długoterminowym celem neutralności klimatycznej UE do 2050 r. możliwość uzyskania dofinansowania do zakupu takich autobusów zarówno w ramach nowej polityki spójności, jak i innych instrumentów finansowych stoi pod dużym znakiem zapytania – zwrócił uwagę Jacek Mizak, autor raportu.

Dodał, że biorąc pod uwagę znikome korzyści w zakresie redukcji emisji CO2 i innych zanieczyszczeń (tlenki azotu, cząstki stałe) w porównaniu do silników diesla najnowszej generacji, dalsze inwestycje w pojazdy komunikacji publicznej napędzane CNG ze środków krajowych nie mają uzasadnienia ekonomicznego i ekologicznego.

Sprawdź też Inwestycje w autobusy na gaz to wyrzucanie pieniędzy - twierdzi były minister.

Wodorowymi natomiast jest w ostatnim czasie spore zainteresowanie m.in. ze strony samorządów, a administracja centralna zapowiada wsparcia dla gospodarki wodorowej. Niektóre JST uzyskały już nawet deklaracje dofinansowań. Autor opracowania podkreśla jednak, że cena rynkowa takich autobusów znacznie przewyższa koszt zakupu autobusu elektrycznego.



Multimedia


Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!