PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak powinien działać dobry system komunikacji rowerowej?

  • Paweł Oskanowicz    9 września 2013 - 02:50
Jak powinien działać dobry system komunikacji rowerowej?

System zrównoważonego transportu ma zachęcać mieszkańców miast do korzystania z komunikacji publicznej. W wielu aglomeracjach jego istotną część stanowią rowery.




Na pomysł rowerów miejskich wpadli na początku lat siedemdziesiątych hippisi w Kopenhadze. Jednak pomalowane na biało pojazdy szybko zostały rozkradzione lub zdewastowane. Dopiero po latach Kopenhaga została pierwszym na świecie Rowerowym Miastem - tytuł ten nadała jej w 2007 roku Międzynarodowa Unia Kolarska.

Czytaj też: Ruszyła kampania promująca rower miejski Veturilo

Do pracy i do szkoły jeździ na rowerze 36 proc. mieszkańców tego miasta. Działa 125 stacji rowerów miejskich. Aby je wypożyczyć, trzeba mieć dwudziestokoronówkę, wrzucić ja do automatu i jedna z dwóch tysięcy darmowych maszyn jest gotowa do jazdy. Po przypięciu na powrót roweru do stojaka zainwestowana suma jest zwracana. Sezon trwa od połowy kwietnia do końca listopada. Można jeździć tylko w wyznaczonej strefie w centrum, w przeciwnym razie policja wypisuje mandat.

Czytaj też: Miejski rower coraz bardziej popularny

W Lyonie system rowerów miejskich działa od 2005 roku. Dziennie korzysta z niego 21 tysięcy osób. Odległość między stacjami wynoszą maksymalnie trzysta metrów, co zachęca do korzystania z tego środka lokomocji. Pierwsza godzina z kartą miejską jest darmowa. Gdy ktoś korzysta z rowerów bez tej karty - ma dla siebie darmowe pół godziny.

Podobnie jest w Paryżu. Działa tutaj największy na świecie system rowerów miejskich z parkiem liczący 23 tysiące tych pojazdów. Chociaż początki były trudne - zajmująca się rowerami firma JCDecaux musiała renegocjować umowę z miastem, gdyż koszty utrzymania systemu przekraczały budżet. Poza tym rowery były często niszczone, a miasto wynajęło nawet barkę, która pływała po Sekwanie z misją wyławiania rowerów wrzucanych do wody.

 Biznes na rowerach

System rowerów miejskich sprawdza się tam, gdzie kilka osób dziennie korzysta z jednego pojazdu i gdzie jest do nich łatwy dostęp. Na świecie stosuje się cztery rodzaje jego finansowania. Z reklam umieszczonych na wiatach przystankowych i innych nośnikach pokrywa się koszty jego utrzymania w Paryżu, Lyonie czy w Brukseli.

W Lyonie - podobnie jak w Paryżu - rowerami zajmuje się firma JCDecaux. Zaczęło się od prób w 2003 w Wiedniu, ale tam system rowerów nie sprawdził się z powodu zbyt dużej odległości między stacjami - jednego kilometra. Dwa lata później właśnie w Lyonie sieć zaprojektowano tak, aby odległość między stacjami wynosiła maksymalnie 300 metrów, co jest zachętą do jeżdżenia rowerami. Obecnie ludzie jeżdżą rowerami nawet w grudniu - miesięcznie jest wtedy do 8 tysięcy wynajęć.

Czytaj też: Nowy system wypożyczania rowerów w Krakowie

W Londynie i Nowym Jorku firmy tworzą prywatny, rentowny system złożony tylko z sieci rowerów do wypożyczenia. Można też stworzyć system na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego jak w Warszawie czy Wrocławiu lub finansowany całkowicie przez gminę i stosowany w małych miastach, z niewielkim parkiem rowerów - do 200 sztuk.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • WK, 2013-09-10 10:09:39

    Zachęcanie do korzystania z rowerów w miastach bez dobrze rozwiniętej sieci dróg rowerowych niestety często kończy się tragicznie. We Wrocławiu w 2012r na ulicach zginęło 7 rowerzystów, było też wielu rannych. Mimo to władze Wrocławia kontynuują wytyczanie pasów rowerowych na najruchliwszych ulicach.... W bardzo "rowerowych" Niemczech organizacja jazdy rowerami po mieście wygląda nieco inaczej - na najruchliwszych ulicach są osobne ścieżki rowerowe, odseparowane od samochodów.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.