PARTNER PORTALU

Jak skutecznie pozyskać finansowanie na projekt komunalny?

Nawet najbardziej priorytetowe projekty komunalne nie mogą być realizowane bez zapewnienia odpowiednich środków do ich realizację. Inwestor, czy to samorząd, czy spółka komunalna, przystępując do pozyskania finansowania dłużnego, muszą podjąć szereg decyzji co do oczekiwanych warunków finansowania i odpowiednio przygotować sam proces.


W przypadku samorządów pozyskanie finansowania dłużnego jest czynnością niemal rutynową.
Z reguły samorządy rokrocznie ogłaszają jedno lub więcej postępowań na pozyskanie kredytu lub emisję obligacji. Tak pozyskane środki mają pokryć szacowany deficyt budżetowy. Czyli w praktyce pokryć brakujące źródła finasowania do prowadzonych przez podmiot inwestycji.

Na etapie przygotowania procedury pozyskania finansowania przez JST kluczową decyzją jest wybór instrumentu. Wybór ten w zasadzie ogranicza się do kredytu i obligacji. Każdy z tych instrumentów ma swoje wady i zalety, stąd JST bardzo często stosują te dwa instrumenty wymiennie.

Kredyt bankowy jest najbardziej oczywistym sposobem pozyskania finansowania. Jednak w przypadku samorządów pozyskania finansowania w tej formie wymaga, co do zasady, przeprowadzenia postępowanie w reżimie Prawa Zamówień Publicznych(PZP) Warunkuje to konieczność przygotowania Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i prowadzenia formalnego dialogu z potencjalnymi oferentami w trybie PZP. Możliwości zmiany warunków tak zaciągniętego kredytu są również bardzo ograniczone. Rynek kredytów dla JST jest konkurencyjny i samorządy w takich postepowaniach mogą spodziewać się ofert nawet kilku banków.

O czym należy pamiętać aby uzyskać konkurencyjne oferty na udzielnie kredytu? Przede wszystkim unikać stawiania warunków, które są nietypowe lub trudne do spełnienia przez banki, takich jak nietypowy sposób liczenia odsetek lub spłaty rat kapitałowych i oprocentowania.

Niektóre samorządy już w SWZ narzucają wzór umowy kredytowej. W naszym przekonaniu jest to niepotrzebne. Kredyty dla JST są stosunkowo mało złożonym instrumentem finansowym i oparcie się na typowej dokumentacji stosowanej przez poszczególne banki nie rodzi po stronie samorządów istotnego ryzyka. Natomiast konieczność analizy i uzyskania osobnej zgody na narzucony wzór umowy kredytowej może wydłużyć sam proces pozyskania finansowania lub w ogóle uniemożliwić złożenie oferty przez poszczególne banki.

Bardzo popularnym instrumentem wśród samorządów są też obligacje. Wybór organizatora emisji i podmiotu obejmującego obligacje nie wymaga stosowania Prawa Zamówień  Publicznych. Jednak jest to instrument dłużny, który podlega wymogom oferowania papierów wartościowych i procedur MIFID. Szerzej o tym instrumencie piszemy w osobnym materiale.

Konstrukcja finansów samorządowych powoduje, że banki, podejmując decyzje kredytowe, bazują na publicznie dostępnych sprawozdaniach i prognozach danej jednostki. Stąd zasób informacji, który musi przedstawić samorząd, jest ograniczony, a procedura po stronie banków - stosunkowo krótka. Jednak samorządy powinny zabezpieczyć niezbędny czas na pozyskanie ofert - nie krótszy niż 4 tygodnie.

W przypadku spółek komunalnych proces pozyskania finansowania na realizację projektów inwestycyjnych jest z reguły bardziej skomplikowany i dłuższy niż w przypadku samorządów.

Obecnie dominującą formą finansowania spółek są kredyty. Od czasu zmiany Prawa Zamówień Publicznych w 2016 r. nie ma wątpliwości, że pozyskanie finansowania w jakiejkolwiek formie przez spółki nie wymaga stosowania PZP. Co nie oznacza, że spółki nie mogą emitować obligacji. Natomiast jest to instrument, który jest stosowany w szczególnych i uzasadnionych przypadkach.

Przystępując do pozyskania środków spółka komunalna powinna wiedzieć, że bank podejmując decyzję o udzieleniu takiego finansowania musi dokonać oceny zdolności kredytowej samego podmiotu, ale również ocenić przedmiot inwestycji i realność źródeł spłaty. Oznacza to, że inaczej niż w przypadku samorządów, w przypadku spółek komunalnych konieczne jest przedstawienie szeregu dokumentów i informacji. Taki podstawowy zakres informacji obejmuje w szczególności:

  • sprawozdania historyczne podmiotu,
  • biznesplan lub prognozy finansowe na okres finansowania wraz założeniami,
  • informacje na temat realizowanego projektu inwestycyjnego, w tym przedmiot, harmonogram, budżet, kompletne źródła finansowania, formułę realizacji,
  • informacje na temat zabezpieczeń prawnych przedmiotowego finasowania.

 Warto rozważyć w takiej sytuacji przeprowadzenie postępowania dwuetapowo.  W pierwszym etapie spółka przedstawia bankom swoje dane historyczne oraz podstawowe dane o projekcie i zaprasza banki do złożenia ofert wstępnych. Pozwala to na ustalenia pomiędzy spółką a bankami ostatecznych satysfakcjonujących warunków finansowania oraz zakresu informacji wymaganego do uzyskania przez bank decyzji kredytowej. Często też po etapie negocjacji ofert wstępnych spółki wybierają bank, z którym chcą prowadzić dalszy proces pozyskania finansowania.  W drugim etapie bank lub banki przedstawiają oferty wiążące, czyli potwierdzone decyzjami kredytowymi odpowiednich organów banku. Pomimo, że może się wydawać, iż taka procedura dwuetapowa jest bardziej czasochłonna, to w praktyce, na bazie wieloletnich doświadczeń, można stwierdzić, że zdecydowania przyczynia się do efektywnego pozyskania przez spółkę komunalną finansowania na oczekiwanych warunkach i możliwych do spełniania warunkach (np. w zakresie zabezpieczeń czy zaangażowania w projekt samorządu).

Struktura finansowania projektów realizowanych przez spółki komunalne często jest bardziej złożona niż jedynie podstawowe finansowanie nakładów inwestycyjnych. Kompleksowe finansowanie obejmuje, poza kredytem inwestycyjnym, który pokrywa nakłady inwestycyjne netto, również kredyty pomostowe. Kredyt pomostowy może pokrywać podatek VAT od nakładów inwestycyjnych, o ile taki podatek podlega zwrotowi i może stanowić źródło spłaty takiego kredytu. Finansowania pomostowe mogą również zapewniać nieprzerwane finansowania projektu w przypadku, gdy w strukturze finansowania znajdują się środki pomocowe, których wypłata nie jest ściśle skorelowana z przebiegiem robót inwestycyjnych (np. dotacje wypłacane po zakończeniu projektu).

Szczególnie w przypadku większych projektów inwestycyjnych i bardziej złożonych warto zarezerwować odpowiedni czas na pozyskania finansowania.

Podsumowując można stwierdzić, że kluczowymi warunkami niezbędnymi do pozyskania finansowania z sukcesem jest podjęcie działań z odpowiednim wyprzedzeniem oraz właściwe przygotowanie projektu. Więcej na: https://www.bgk.pl/samorzady/

 

Mariusz Denkiewicz

Dyrektor Biuro Analiz i Strukturyzacji Transakcji

Departament Sektora Samorządowego

Bank Gospodarstwa Krajowego

 

Niniejszy materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Skorzystanie z konkretnego produktu, instrumentu wsparcia uzależnione jest od spełnienia warunków w nim określonych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!