PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jak zniechęcić kierowców do wjazdu do centrum miast? Samorząd ma plan

  • Michał Wroński    15 maja 2019 - 17:08
Jak zniechęcić kierowców do wjazdu do centrum miast? Samorząd ma plan
Od 2013 r. do marca 2018 roku w śródmieściu Krakowa ruch samochodowy zmniejszył się o 7 proc. (fot.krakow.pl/Wiesław Majka)

11 czerwca na forum krakowskiej rady miasta odbędzie się pierwsze czytanie projektu uchwały wprowadzającej nowe, wyższe stawki za postój w obrębie strefy płatnego parkowania. Przedstawiciele miasta nie pozostawiają złudzeń, że w ten sposób chcą zniechęcić kierowców do wjazdu do centrum Krakowa.




Jak informuje Bartosz Piłat, kierownik działu projektów społecznych w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie przygotowana przez tę instytucję propozycja zakłada wprowadzenie na terenie strefy trzech "obszarów cenowych" – w pierwszym opłaty zaczynałyby się od 7 zł za godzinę, w kolejnych dwóch odpowiednio od 8 i 9 złotych. Jak wyjaśniał, kwoty te stanowią pochodną ankiet, jakie jesienią ubiegłego roku ZTM przeprowadził wśród parkujących w strefie kierowców.

- Pytaliśmy ich m.in. o kwotę, jaką gotowi byliby zapłacić za szybszą możliwość znalezienie miejsca postojowego. Dziś szuka się go od 5 do 15 minut, czyli dość długo. Tym „progiem bólu” było dla nich 6 zł. Dopóki nie zaczniemy naliczać więcej za godzinę, to oni nie zmienią swoich obyczajów transportowych - mówi Bartosz Piłat.

Jak dodał, taką właśnie zmianę mają wymusić na kierowcach nowe stawki.

- Mają przyjeżdżać rzadziej, mają stać krócej, mają zacząć kalkulować, jak bardzo im się opłaca podróżowanie do centrum Krakowa - jasno postawił sprawę przedstawiciel krakowskiego ZTM-u.

Czytaj też: Jak europejskie miasta walczą z korkami? Pomysłów jest wiele

Jak podał Bartosz Piłat, od 2013 do marca 2018 roku w śródmieściu Krakowa ruch samochodowy zmniejszył się o 7 proc. Podkreślił, że coś podobnego udało się osiągnąć jedynie w Wiedniu. Tłumacząc kulisy tego procesu stwierdził, że na „łagodne” wprowadzanie różnego rodzaju ograniczeń dla kierowców pozwala wykształcony w ciągu stuleci układ urbanistyczny miasta.

- Śródmieście funkcjonalne to część miasta zdefiniowana w okresie, kiedy miasta nie były planowane pod kątem samochodów. My mamy przestrzeń, która nie jest przeznaczona dla samochodów, więc dużo łatwiej przekonać ludzi, że można gdzieś pójść pieszo, czy pojechać komunikacją miejską – mówił Piłat.

Artykuł powstał podczas debaty "Problemy ruchu samochodowego w centrach miast" odbywającej się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.