PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jakie lotnisko najlepsze dla Warszawy?

  • Bartosz Dyląg, raf    27 sierpnia 2018 - 06:00
Jakie lotnisko najlepsze dla Warszawy?
Czy PiS chce uziemić lotnisko w Modlinie? fot. bad

Kampania wyborcza w Warszawie rozwija się nietypowo. Najpierw metro w Sofii, teraz lotnisko w Baranowie. Kto by jeszcze kilka lat temu pomyślał. Tym niemniej faktycznie - kończą się możliwości rozwoju warszawskiego Okęcia. W Baranowie ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Jako lotnisko wspierające wskazywany jest Radom zamiast Modlina. Co sądzą na ten temat kandydaci, a co pokazują dane? Sprawdziliśmy.




  • Rząd reprezentowany przez Polskie Przedsiębiorstwa „Porty Lotnicze” (PPL) wraz ze wsparciem PLL LOT optuje za tym, by lotniskiem, które będzie wspierać Centralny Port Komunikacyjny, było lotnisko w Radomiu. 
  • Patryk Jaki z PiS wskazuje, że metropolia warszawska potrzebuje nowego portu lotniczego (CPK).
  • W opinii Rafała Trzaskowskiego z PO zamknięcie lotniska Chopina spowoduje olbrzymie problemy dla dwóch milionów warszawiaków.
  • - Nie wyobrażam sobie, by warszawiacy jeździli ponad 100 km do Radomia, jak PiS zlikwiduje im tanie połączenia w Warszawie i Modlinie – powiedział  z kolei Jakub Stefaniak z PSL.  
  • Problem jest jednak taki, że Okęcia rzeczywiście nie można już rozbudować, a ruch z lotniska ciągle rośnie. 

 

W materiale cytowanym przez bankier.pl Mariusz Szpikowski, prezes PPL, wskazał, że do czasu zbudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego potrzebne jest zwiększenie przepustowości lotnisk na Mazowszu. Jednak Lotnisko Chopina, co podkreślił, „nawet jeśli rozbudujemy je do maksymalnych rozmiarów, nie będzie w stanie obsługiwać rosnącej liczby pasażerów”.

Jak wskazał, do wyboru był więc Modlin i Radom. Prezes w swojej wypowiedzi podkreślił, że PPL zaangażowało dużą międzynarodową firmę Arup, która zajmuje się lotniskami, i zamówiło u nich analizę lokalizacyjną w oparciu o istniejące lotniska. W analizie tej wzięto więc pod uwagę Modlin i Radom.

Wskazał, że atutem lotniska w Modlinie była odległość, za to problemem czas dojazdu. Za Radomiem stało to, że w tej chwili jest „prototypem lotniska”.

Mariusz Szpikowski podkreślił, że lotnisko w Modlinie jest i działa, ale dla PPL, aby działało, musiałoby mieć możliwość przełożenia ruchu z lotniska Chopina. Wskazał, że dzisiaj port ten ma decyzję środowiskową na obsługę 66 operacji w ciągu doby i by mógł przejąć ruch z lotniska Chopina, tych operacji musiałby obsługiwać 178.

Dodatkowo zwrócił uwagę, że w Modlinie wymagana byłaby w zasadzie od nowa zbudowana droga startowa. Koszt całej rozbudowy wyniósłby około 1,045 mld zł i trwałoby to około czterech lat. 

Piłeczkę odbija Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zwraca uwagę, że Modlin to mocno warszawskie lotnisko i aglomeracja warszawska bardzo sprzyjała rozwojowi tego portu. Jednak dzisiaj port lotniczy w Modlinie nie rozwija się.

- Trzy procent wzrostu za ubiegły rok to tyle, co nic, jak się popatrzy na to, jak się cały rynek rozwinął. To nie dlatego, że komuś Modlin się znudził, że się przejadł, tylko nie ma już możliwości rozwoju ze względu na brak inwestycji, które to inwestycje są blokowane przez PPL – uważa Adrian Furgalski.

Radomiowi mówimy „nie”

Z badania przeprowadzonego kilka miesięcy temu na trzech próbach: ogólnopolskiej, dotyczącej mieszkańców Mazowsza i trzeciego oddzielnego tylko dla mieszkańców Warszawy, wynika iż mieszkańcy Polski w większości krytycznie oceniają pomysły rządu PiS na rozwój polskiego nieba. 

Ideę rozbudowy lotniska w Radomiu negatywnie ocenia ponad 58 proc. Polaków. Także wśród warszawiaków odsetek negatywnie oceniających ten pomysł przekracza 76 proc., a Radom faworyzuje zaledwie 17 proc. mieszkańców stolicy.

Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, w swoim programie wskazuje, że metropolia warszawska potrzebuje nowego portu lotniczego, ponieważ ruch na lotnisku Chopina tylko w ostatnim roku wzrósł o 26 proc. Podkreśla, że jeśli tendencja ta się utrzyma, to Okęcie zakorkuje się tak bardzo, że zagrozi to możliwościom rozwoju Warszawy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • W. Witakowski, 2018-08-28 10:29:54

    Budowę CPK należy przesunąć na lata 30-te. Lotnisko Chopina można rozbudować wielokrotnie niższym kosztem co najmniej podwajając jego przepustowość (p. artykuł w Nasze Czasopismo nr 7-8/2018 r.)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.