PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jastrzębie-Zdrój, Łomża, Mielec odzyskają kolej, ale czy kolej odzyska pasażerów?

  • Michał Wroński    10 lutego 2020 - 20:00
Jastrzębie-Zdrój, Łomża, Mielec odzyskają kolej, ale czy kolej odzyska pasażerów?
Nowe linie kolejowe bez atrakcyjnej oferty przewozowej nie zapewnią renesansu kolei (fot. mat. Polregio)

Jastrzębie-Zdrój, Łomża czy Mielec to tylko niektóre z miast, które mają szansę zniknąć z niechlubnej listy ośrodków pozbawionych dostępu do kolei. Przy czym same tory dostępu do kolei nie czynią. Potrzebna jest jeszcze atrakcyjna oferta przewozowa. Bez niej miliardy złotych wydane na budowę czy odbudowę trakcji pozostaną nieskonsumowane.




  • W ramach budowy kolejowego komponentu CPK linie kolejowe mają zostać przywrócone do Jastrzębia-Zdroju i Łomży. W tym pierwszym przypadku są już pieniądze na przygotowanie dokumentacji.
  • W 2016 r. w Polsce było prawie 100 miast liczących sobie co najmniej 10 tysięcy mieszkańców, gdzie daremnie było wyglądać pociągu pasażerskiego.
  • Jeszcze w tym roku zakończyć ma się rewitalizacja kolei do Mielca na Podkarpaciu. Tyle że przygotowywana oferta przewozowa raczej nie zapowiada, że pasażerowie przesiądą się do tego środka transportu.
  • 10 lutego ruszyły konsultacje społeczne w sprawie linii kolejowych i dróg planowanych w związku z budową CPK.

– Rewolucja transportowa zaczyna się... w Jastrzębiu-Zdroju. To największe miasto Polski bez dostępu do kolei i to się wkrótce zmieni – zapowiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, podczas konferencji prasowej poświęconej otrzymanemu przez spółkę CPK dofinansowaniu na przygotowanie dokumentacji budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej prowadzącej do granicy polsko-czeskiej przez Jastrzębię-Zdrój. Ponad 7 mln zł (czyli mniej więcej połowa wartości zadania) ma pochodzić z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" i – jak mocno podkreślono – mają to być pierwsze środki z tego źródła na projekt CPK.

Czytaj: Projekt specustawy dot. CPK będzie gotowy w ciągu kilku tygodni

– Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości, łączącej Katowice i Ostrawę – dodała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Nowa linia ma stanowić fragment jednej z tzw. szprych, prowadzących do CPK. Łączyć ma się z istniejącą siecią w rejonie Chybia, a następnie przez Katowice, węzeł Małopolsko-Śląski i Centralną Magistralę Kolejową prowadzić do CMK. W drugą stronę, przez Godów, prowadzić ma do czeskiej granicy. Trzeba przy tym zaznaczyć, że w myśl Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK linia 170 ma być jedną z dwóch, jakie docelowo mają dotrzeć do Jastrzębia-Zdroju. Druga ma prowadzić z Katowic przez Gliwice.

– Niezmiernie się cieszę, że Jastrzębie-Zdrój odzyska wreszcie połączenie kolejowe. To ogromnie ważne dla rozwoju naszego miasta – zarówno od strony gospodarki, jak i turystyki – mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia Zdroju.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (5)

  • Adam, 2020-02-12 23:05:35

    A co z linia Trzebinia-Wadowice?
  • KŁAMCY, 2020-02-11 14:19:30

    Czego ten PiS nie zrobi! Jeszcze pewnie wybuduje kosmodrom albo supernowoczesny lotniskowiec.
  • trucie zbiorowe., 2020-02-10 21:22:42

    Do Bo u nas jest jak jest...: ludziska kupują te 15 letnie, toksyczne szroty od merkel i trują siebie i innych, bo przecież muszą czymś jeżdzić, żeby jakoś żyć.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.