PARTNERZY PORTALU

Jastrzębie-Zdrój: Samorząd chce dofinansować studium wykonalności odbudowy linii kolejowej

  • PAP/AKC    20 marca 2019 - 09:10
Jastrzębie-Zdrój: Samorząd chce dofinansować studium wykonalności odbudowy linii kolejowej
Jastrzębie-Zdrój zabiega o przywrócenie połączeń kolejowych z Katowicami (fot. PKP PLK)

Samorząd blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju (Śląskie), który od wielu miesięcy zabiega o przywrócenie zlikwidowanych 18 lat temu połączeń kolejowych do miasta, zamierza dofinansować kwotą prawie pół mln zł studium wykonalności odbudowy linii kolejowej.




  • Jastrzębie-Zdrój to obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi przestały docierać do Jastrzębia w 2001 r.
  • Miasto chce partycypować w studium wykonalności.
  • Ma ono m.in. określić, który wariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny i gwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami.

- Biorąc pod uwagę, że prace nad studium wykonalności, wraz z operatem środowiskowym, mogą trwać od dwóch do trzech lat, rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic może rozpocząć się już w 2023 roku - podał Urząd Miasta.

Podczas ostatniej sesji Rady Miasta prezydent Jastrzębia Anna Hetman przedstawiła radnym propozycję przeznaczenia prawie pół mln zł na dofinansowanie studium wykonalności projektu, którego opracowanie ma zlecić zarząd woj. śląskiego.

Koszt takiego studium wstępnie szacuje się na ok. 3,2 mln zł. Samorząd Jastrzębia ma pokryć ok. 15 proc. tej kwoty, przekazując środki - w tym lub przyszłym roku - samorządowi wojewódzkiemu na podstawie stosownego porozumienia.

Czytaj też: Anna Hetman o projekcie Kolej Plus: Jastrzębie-Zdrój potrzebuje połączenia do Katowic

Decyzja o współfinansowaniu studium wykonalności przez samorząd jest efektem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez władze miasta z marszałkiem województwa, resortem infrastruktury oraz zarządem spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Studium wykonalności ma m.in. dokładnie określić, który wariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny i gwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami.

Jesienią ub. roku wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił w Sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju będzie możliwe po wykonaniu studium wykonalności, w ramach kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Koszt odbudowy infrastruktury kolejowej do Jastrzębia i przywrócenia dawnej linii nr 159 szacowano wcześniej wstępnie na co najmniej 200 mln zł.

Czytaj też: Jastrzębie-Zdrój znów chce mieć kolej

Miasto zleciło opracowanie analizy wariantów połączenia kolejowego z Katowicami przez Żory i Orzesze, gdzie czas przejazdu do Katowic byłby krótszy niż godzina. Aby pociągi mogły wrócić na tę trasę, konieczna byłaby odbudowa infrastruktury na odcinkach między Jastrzębiem-Zdrój a Pawłowicami oraz między Żorami a Orzeszem.

Jeden z wariantów przedstawionych w analizie odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju zakłada remont i wykorzystanie do obsługi połączeń pasażerskich odcinka linii należącej do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej - ta należąca do Jastrzębskiej Spółki Węglowej firma zarządza infrastrukturą kolejową związaną z kopalniami i koksowniami JSW.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • maziizam, 2019-03-20 10:15:12

    Oby te studium zawierało linię na Wodzisław Śląski, a tu powody: -linia na Wodzisław Śląski jest jest łatwiej odbudować i utrzymać nie ma szkód górniczych teren jeszcze upadnie od 4 do 11 metrów do 2040 według prognoz kopalń: -szybciej dojedziemy do Katowic przez Wodzisław, gdyż nie będzie prz...esiadek np w Orzeszu czy Tychach, a będzie na dzień dobry 6 par pociągów bezpośrednich dodatkowo SKM Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie - w przyszłości ma być uruchomiona linia Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław i można ją spokojnie przedłużyć do Jastrzębia. - Linia na Wodzisław daje spójność regionu oraz pełne zapełnieni pociągów -jest możliwe uruchomienie pociągów pośpiesznych czy nawet IC od Jastrzębia przez Wodzisław, Radlin Obszary, Rybnik, Leszczyny-Orzesze-Mikołów-Katowice Ligota do Katowic i dalej np Warszawa  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!