PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jastrzębie-Zdrój znów chce mieć kolej

  • PAP/rs    24 września 2018 - 14:57
Jastrzębie-Zdrój znów chce mieć kolej
Samorządowcy z blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju (Śląskie) zabiegają o przywrócenie zlikwidowanych 17 lat temu połączeń kolejowych do miasta (Fot. PTWP/Andrzej Wawok)

Samorządowcy z blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju (Śląskie) zabiegają o przywrócenie zlikwidowanych 17 lat temu połączeń kolejowych do miasta. Koszt związanych z tym inwestycji szacowany jest na ok. 200 mln zł. W pierwszym etapie ma powstać studium wykonalności projektu.




  • "Razem z marszałkiem województwa i spółką PKP PLK poszukujemy źródeł finansowania na opracowanie dokumentacji projektowej - studium z operatem szacunkowym na odtworzenie linii kolejowej nr 159. Kosz takiego studium waha się w granicach od 1 do 4 mln zł" - mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Jastrzębiu-Zdroju przewodniczący Rady Miasta w tym mieście Łukasz Kasza.
  • Zaznaczył, że przepisy zabraniają miejskiemu samorządowi sfinansowania takiej dokumentacji ze środków miasta - organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy bowiem do zadań samorządu województwa, zaś w kompetencjach marszałka jest przeprowadzenie inwentaryzacji prowadzonych inwestycji, stanu ich zaawansowania i możliwości ewentualnego przesunięcia środków.

Łukasz Kasza podkreślił, że Jastrzębie-Zdrój to obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej, co - jak mówił - skazuje je na swego rodzaju "logistyczne wykluczenie". Pociągi przestały docierać do Jastrzębia w 2001 r.

Miasto zleciło opracowanie analizy wariantów połączenia kolejowego z Katowicami przez Żory i Orzesze, gdzie czas przejazdu do Katowic byłby krótszy niż godzina. Aby pociągi mogły wrócić na tę trasę, konieczna jest odbudowa infrastruktury na odcinkach między Jastrzębiem-Zdrój a Pawłowicami oraz między Żorami a Orzeszem.

"Sukces Jastrzębia-Zdroju jako uzdrowiska, którym przez lata było, wziął się m.in. z tego, że było to miejsce doskonale skomunikowane z resztą kraju, ale i Europy. Kuracjusze mogli dostać się do Jastrzębia za pomocą transportu kolejowego, nasz dworzec pochodzi z 1911 roku" - przypomniał Kasza, oceniając, że dziś sytuacja jest zupełnie inna. Przywrócenie połączeń kolejowych dałoby miastu nowy impuls rozwojowy - uważają samorządowcy.

W sprawie odtworzenia linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju odbyły się już konsultacje w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem m.in. wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusza Merchela, parlamentarzystów i jastrzębskich samorządowców. Miasto odwiedził też szef sejmowej Komisji Infrastruktury Bogdan Rzońca. "Dzięki jego staraniom sejmowa Komisja Infrastruktury wystosuje specjalny dezyderat do rządu z wnioskiem o poparcie projektu" - zapowiedział w poniedziałek Łukasz Kasza, podkreślając, że projekt wymaga także rządowego zaangażowania.

"To projekt rozpisany na wiele lat. Musimy przekonać zarówno samorząd wojewódzki, jak i ościenne miasta i miejscowości; musimy działać na stopniu parlamentarnym, rządowym, w ministerstwie, tak aby pociągi do Jastrzębia mogły wrócić" - dodał przewodniczący jastrzębskiej rady. Zapowiedział, że wkrótce prezes PKP PLK odwiedzi Jastrzębie, by kontynuować rozmowy na temat możliwości odtworzenia linii kolejowej do tego miasta.

Jeden z wariantów przedstawionych w analizie odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju zakłada remont i wykorzystanie do obsługi połączeń pasażerskich odcinka linii należącej do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej (JSK) - ta należąca do Jastrzębskiej Spółki Węglowej firma zarządza infrastrukturą kolejową związaną z kopalniami i koksowniami JSW. W poniedziałek firma zapowiedziała budowę na pogórniczym terenie dawnej kopalni Jas-Mos centrum logistycznego "Port Jastrzębie", kosztem ok. 50 mln zł. Przedsięwzięcie ma ruszyć w 2022 roku, by dwa lata później osiągnąć dojrzałość biznesową.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Dlaczego, 2018-09-28 21:02:24

    Najbardziej ciekawi mnie to, dlaczego Pani Hetman przez całe 4 lata nawet nie starała się przywrócić połączenia kolejowego. Dopiero Pan Kasza zrobił pierwszy krok żeby to zrobić...
  • nic dziwnego, 2018-09-28 20:39:05

    Przecież w PO to jest bardzo popularne działanie. Kolesiostwo przede wszystkim, więc nic dziwnego że Hetman działa też w ten sam sposób.
  • Rączka, 2018-09-28 19:37:47

    Może niech Pani Hetman dogada się z kimś, tak jak zrobiła to z drukarnią. Rączka rączkę myje, każdy zarobi i wszyscy będą szczęsliwi

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.