PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jest finansowanie linii kolejowej do lotniska Katowice

  • PAP/AH    23 lipca 2018 - 18:23
Jest finansowanie linii kolejowej do lotniska Katowice
Projektowana odbudowa linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która skomunikuje port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową, uzyskała unijne dofinansowanie (Fot. PKP PLK)

Projektowana odbudowa linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która skomunikuje port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową, uzyskała unijne dofinansowanie - potwierdził w poniedziałek (23.07.) wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.




  • Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska.
  • Według wcześniejszych informacji czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Zawiercia miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut.
  • Dojazd linią 182 od strony Tarnowskich Gór (a także wyremontowaną w podobnej perspektywie czasowej "magistralą węglową") wyniósłby ok. 50 minut.

W ostatnich miesiącach pojawiły się problemy z zapewnieniem finansowania tej inwestycji; nie uzyskała ona bowiem początkowo dotacji w ostatnim konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T". Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka Polskie Linie Kolejowe, odwołał się od tej decyzji.

W poniedziałek wiceminister Słowik powiedział, że odwołanie to zostało uwzględnione. - To przedsięwzięcie ma być finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach Programu Kolejowego - zaznaczył wiceszef resortu inwestycji i rozwoju.

Według informacji Centrum Unijnych Projektów Transportowych z połowy lipca br. po zakończeniu procedury odwoławczej zaktualizowano listę dofinansowanych inwestycji dotyczących kolei miejskiej i infrastruktury (wraz ze zwiększeniem kwoty dotacji z 1,23 mld zł do 1,32 mld zł). Na zaktualizowanej liście znalazł się projekt dotyczący linii 182 o wartości 741,8 mln zł i przyznanym dofinansowaniu 503,1 mln zł.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PLK projekt "Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie" mieści się w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji Krajowego Programu Kolejowego pod nazwą "Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności".

Jak informował w kwietniu br. członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda, projekt dotyczący linii 182 w konkursie nie przeszedł kwalifikacji wobec m.in. kłopotów z decyzją środowiskową, która została dostarczona po terminie. PLK sygnalizowały jednak, że przedsięwzięcie nie jest zagrożone: jeśli bowiem odwołanie nie zostałoby uwzględnione; projekt zostałby złożony w kolejnym konkursie POIiŚ.

W tym kontekście, równolegle z procedurami dotyczącymi finansowania, w marcu br. PLK podpisały wartą 15,2 mln zł netto umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - ze spółką Egis Poland.

Zgodnie ze specyfikacją tego zamówienia, obejmującego zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - to 1575 dni. Wykonawca ma dostarczyć m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.

Oznacza to, że dokumentacja ma być gotowa w sierpniu 2019 r. W przyszłym roku ma być też ogłaszany przetarg na wykonanie inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na 2020 r., a prace budowlane - do końca 2022 r.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowy planowana jest jej elektryfikacja.

Według wcześniejszych informacji czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Zawiercia miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. Dojazd linią 182 od strony Tarnowskich Gór (a także wyremontowaną w podobnej perspektywie czasowej "magistralą węglową") wyniósłby ok. 50 minut.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.