PARTNER PORTALU

Kazimierz Karolczak o inwestycjach w nowy tabor: Mamy szansę stać się Śląską Doliną Wodorową

Kazimierz Karolczak o inwestycjach w nowy tabor: Mamy szansę stać się Śląską Doliną Wodorową
Pierwszych dostaw autobusów na wodór spodziewamy się w 2023 roku, mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (fot. mat. pras. GZM)

O celowości inwestowania w autobusowy tabor wodorowy, pracach nad przygotowaniem do programu Kolej+, problemach z gospodarką odpadami oraz sugestiach dla samorządowców lobbujących za utworzeniem metropolii w Trójmieście czy Łodzi rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




GZM znalazła się w pierwszej grupie beneficjentów programu „Zielony Transport Publiczny”. Od czasu ogłoszenia tej wiadomości z początkiem roku niewiele więcej się dowiedzieliśmy. Na jakim etapie znajdują się obecnie negocjacje GZM z NFOŚiGW w sprawie dofinansowania zakupu 20 autobusów na wodór?

- Jesteśmy przed podpisaniem umowy o przyznanie nam dotacji i zaraz potem będziemy mogli ogłosić przetarg na ich zakup. Pierwszych dostaw spodziewamy się w 2023 roku.

Jaki będzie los taboru po zakupie – wedle jakiego klucza i komu zostanie przydzielony?

- Podobnie jak 32 autobusy bateryjne, które kupujemy z innego programu dotacyjnego, również te 20 autobusów zasilane wodorem, formalnie przekażemy przedsiębiorstwom komunikacyjnym, które obsługują linie metropolitalne. Planujemy, że po pięć pojazdów trafi do zajezdni PKM Katowice i Tychy, a 10 do PKM Świerklaniec.

Naszym założeniem jest właśnie to, aby te pierwsze regularne połączenia z wykorzystaniem autobusów wodorowych realizowane były właśnie na liniach metropolitalnych.

Poza względami promującymi innowacje w naszych miastach wynika to też z faktu, że koszty eksploatacji tych autobusów są po prostu wyższe niż tradycyjnego diesla czy gazu albo autobusów bateryjnych. To naturalne w początkowych etapach upowszechnienia nowych technologii. Dlatego też te wydatki chcemy wziąć na siebie. Właśnie po to powstała Metropolia, aby również w ten sposób wspierać gminy i miasta we wdrażaniu innowacji, które sprawiają, że jesteśmy jednymi z liderów w ich wykorzystywaniu i upowszechnianiu.

Czytaj: Konin będzie miał pierwszy autobus wodorowy w Polsce

Dlaczego Metropolia w ogóle zdecydowała się pójść w kierunku taboru z napędem wodorowym w sytuacji, gdy nie wiadomo jeszcze, jakie będą koszty tego paliwa? Czy nie prościej byłoby rozbudować flotę pojazdów elektrycznych, które są tańsze w nabyciu i mają już za sobą „choroby wieku dziecięcego”?




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (3)

  • Witold Potęga, 2021-09-15 18:47:43

    Spalanie śmieci ma być postępowe!?
  • Do dzieła, 2021-09-14 16:03:19

    Lapiej zostańmy zagłębiem biogazowym. Pierdzieć może każdy.
  • Uter, 2021-09-13 12:13:56

    Same "doliny wodorowe " Śląska, mazowiecka, dolnośląska


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!