Kierowcy muszą się pilnować. Opłaty parkingowe w Warszawie będą kontrolowane elektronicznie

- E-kontrole mają zwiększyć efektywność patroli. Z informacji ratusza wynika, że obecnie kontrole opłat parkingowych kontroluje około 50 kontrolerów, co stwarza szansę, że "może się uda". E-kontrole nie zostawią szans "szczęściu".
- Do przetargu zgłosiły się cztery firmy. Po testach wybrano ofertę firmy Smart Factor z Warszawy. Trwają przygotowania do podpisania umowy. Potem wykonawca będzie miał trzy miesiące na dostarczenie pojazdów i systemu.
- Decyzja o e-kontroli została podjęta w ubiegłym roku przez radnych.
Urząd podał, że Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął przetarg na dostarczenie maszyn, które mają usprawnić kontrolę opłat parkingowych w Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Dotychczas zajmowały się tym jedynie piesze patrole. Pojawiały się liczne nieprawidłowości i utrudnienia. Kupione przez ZTM samochody elektryczne wyposażone w kamery mają monitorować wyznaczone strefy i odczytywać tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.
Jak podaje biuro prasowe Urzędu m. st. Warszawy, e-kontrola za pomocą kamer umieszczonych na samochodach pozwoli sprawdzać, czy kierowca zapłacił za parkowanie.
- Kamery zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekażą te dane do systemu, który zweryfikuje wniesienie opłaty za dany pojazd - napisano.
System porówna miejsce, gdzie zrobiono zdjęcie z bazą płatnych miejsc postojowych, a następnie zweryfikuje, czy pojazd ma opłacone parkowanie. Jeżeli by tak nie było, kierowca dostanie pocztą wezwanie do opłaty dodatkowej. Kontrola ma być dokonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, żeby uniknąć ryzyka pomyłki.
Celem e-kontroli jest zwiększenie efektywności kontroli w strefie płatnego parkowania. Obecnie opłaty wnoszone przez kierowców sprawdza niemal 50 kontrolerów, co sprawia, że wiele osób woli ryzykować złapanie za brak opłaty niż ją uiścić. Ratusz zakłada, że skuteczność dwóch samochodów wyposażonych w kamery będzie porównywalna z 10 patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. Ma się to przyczynić do zwiększenia rotacji miejsc i zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. E-kontrola ma również usprawnić obsługę mieszkańców poprzez wysyłanie wezwania do zapłaty jedynie do tych kierowców, którzy nie zapłacili za postój, a nie również do tych, którzy nie umieścili tam informacji o opłacie mobilnej.
Do przetargu zgłosiły się cztery firmy. Po testach wybrano ofertę firmy Smart Factor z Warszawy. Trwają przygotowania do podpisania umowy. Potem wykonawca będzie miał trzy miesiące na dostarczenie pojazdów i systemu. Pierwsze e-patrole powinny wyjechać na stołeczne ulice jeszcze w tym roku. Zakup systemu e-kontroli będzie dofinansowany ze funduszy Unii Europejskiej.
Decyzja o e-kontroli została podjęta w ubiegłym roku przez radnych. W ostatnich dniach Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok dotyczący strefy płatnego parkowania, z którego wynika, że Warszawa ma prawo oczekiwać podania numeru rejestracyjnego podczas wnoszenia opłaty za parkowanie. NSA przychylił się do argumentacji, że numer rejestracyjny nie identyfikuje osoby korzystającej z pojazdu, a dostęp do danych właściciela jest możliwy tylko podczas naliczania i windykacji opłat dodatkowych. Zdaniem warszawskiego magistratu wyrok ten jest ważny w kontekście usprawniana strefy płatnego parkowania.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.