PARTNER PORTALU
  • BGK

Kłopoty samorządów z rowerem miejskim. Łódź na razie bez operatora

  • PW    3 stycznia 2020 - 20:33
Kłopoty samorządów z rowerem miejskim. Łódź na razie bez operatora
Łódzki Rower Publiczny (Fot. lodzkirowerpubliczny.pl)

Koniec sezonu 2019 dla Łódzkiego Roweru Publicznego oznaczał zarazem zakończenie współpracy miasta z dotychczasowym operatorem Nextbike Polska. Niestety do przetargu na obsługę systemu w kolejnych latach nie zgłoszono żadnej oferty. Oznacza to konieczność ogłoszenia kolejnego postępowania, co prawdopodobnie opóźni i tak zaplanowany dopiero na 30 kwietnia start sezonu 2020.




  • Łódzki Rower Publiczny wystartował 30 kwietnia 2016 roku. W ciągu czterech lat rowery wypożyczony blisko 6 mln razy. Niestety nie wiadomo kiedy wystartuje piąty sezon z uwagi na brak operatora.
  • Problemy z rowerem miejskim dotknęły w ostatnim czasie także Trójmiasto. Władze Sopotu, Gdańska i Gdyni rozwiązały umowę z operatorem Mevo, który nie poradził sobie z pełnym uruchomieniem systemu.
  • Coraz więcej miast boryka się z aktami wandalizmu wobec przeznaczonych do wypożyczenia jednośladów. Niestety nie szanuje ich także część użytkowników.

W grudniu Łódź dokonała podsumowania czterech lat funkcjonowania Łódzkiego Roweru Publicznego (ŁRP) i chwaliła się z jaką popularnością wśród mieszkańców się spotkał, wskazując na rekordowe ilości wypożyczeń. System wystartował wiosną 2016 roku z setką stacji i tysiącem rowerów. W ramach budżetu obywatelskiego łodzianie zgłaszali jednak pomysły na kolejne lokalizacje i w 2017 roku zamówiono kolejnych 47 stacji. Doliczając stacje sponsorskie, ŁRP powiększył się więc do 156 stacji i 1574 rowerów - w tym 10 cargo.

- Przez cztery sezony działalności rowery wypożyczono ponad 5,9 mln razy. Rekordowy był szczególnie rok 2018 r. z ponad 1,6 mln wypożyczeń, ale ten rok także zamykamy z ich imponującą liczbą - ponad 1,4 mln. Najpopularniejszą w tym roku stacją rowerową była ta u zbiegu ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego, która wyprzedziła przodującą w poprzednich trzech latach stację przy Manufakturze - poinformował Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT) w Łodzi na grudniowej konferencji prasowej.

Już wtedy Andrzejewski zwrócił uwagę, że ogłoszony został przetarg na świadczenie usług systemu roweru publicznego w następnych latach. Ma on objąć kolejne osiedla, m.in. Chojny, Widzew. Teofilów - tak jak życzyli sobie tego mieszkańcy - i powiększyć się o ok. 500 nowych jednośladów.

Termin uruchomienia nowego systemu roweru miejskiego wyznaczono dopiero na 30 kwietnia 2020.

Sezon ruszy później niż w końcu kwietnia?

- Wydłużyliśmy okres pomiędzy podpisaniem umowy i uruchomieniem roweru, aby zwiększyć dostępność dla potencjalnych wykonawców. Wielu z nich obawia się, że będą mieli zbyt mało czasu na przygotowanie systemu - a będzie on duży, bo z dwoma tysiącami rowerów - wyjaśniła Aleksandra Sokół z zarządu dróg.

Niestety istnieje prawdopodobieństwo, że i tego terminu nie uda się dotrzymać. 3 stycznia 2020 roku miało nastąpić otwarcie ofert złożonych w przetargu, sęk w tym, że nie wpłynęła żadna. Niebawem postępowanie zostanie więc unieważnione, a w kolejnych tygodniach - być może po nieznacznej modyfikacji Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - ogłoszony kolejny. Nie wiadomo czy i kiedy uda się go rozstrzygnąć. 

Opóźnienie startu sezonu 2020 jest tym bardziej prawdopodobne, że do zadań nowego operatora może należeć także wprowadzenie do oferty jednośladów czwartej generacji, które do funkcjonowania nie wymagają stacji. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • coś lepszego, 2020-01-04 05:19:55

    A komu to potrzebne te stacje roweru miejskiego? To taki socjalizm wymuszony - jakby przeciętnego kowalskiego nie było stać na składaka lepszej lub gorszej jakości. Rowery miejskie miałyby sens w latach 90-tych, kiedy to było znacznie biedniej w Polsce. A tu jeszcze musisz mieść konto i nie możesz a...nonimowo skorzystać, pomyślał ktokolwiek o tym by te rowery dostosować do płatności za skorzystanie gotówką? Nie, bo trzeba bezgotówkowość promować, taki to jest myk. Powiem szczerze -że dużo lepszym krokiem byłoby montowanie budek telefonicznych, gdzie można by było za rozmowę zapłacić drobnymi lub kartą. Też pewnie padałyby ofiarami wandali co by po nich sprejami malowali czy szybki wybijali - ale trudno, budki telefoniczne to wolność - zwłaszcza w świecie tak mocno przytłoczonym smartfonami. Kto wie czy tak awangardowy krok nie spowodowałby istnego zmierzchu naszych mobilnych towarzyszy nieustannej niewoli - obstawiam, że tak. Niech ludzie czują wolność i czują że żyją, świat stracił tyle uroku przez to, że pojawiły się smartfony, wi-fi wszędzie oraz social media, nic jakoś tak nie fascynuje i nie smakuje tak dobrze jak dawniej - rzeczywistość stała się powierzchowna i płaska w smaku. W budkach telefonicznych ujmuje ta siła prostoty - masz potrzebę kontaktu, wpłacasz drobne lub płacisz kartą i rozmawiasz chwilę i szlus, dziewczyna się nie martwi, rodzina się nie martwi i sumienie czyste - sms-owanie czy czatownie nie zaspokaja w pełni potrzeb komunikacyjnych ludzi czy emotki.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.