PARTNERZY PORTALU

"Kolej Plus" ma odbudować połączenia lokalne. Ale musi być blisko samorządów

  • Adrian Ołdak    29 kwietnia 2020 - 12:00
"Kolej Plus" ma odbudować połączenia lokalne. Ale musi być blisko samorządów
Z Oświęcimia nie można dojechać pociągiem do pobliskich Czechowic, bo miasta leżą w dwóch różnych województwach (fot. Robson90 / Shutterstock.com)

Program „Kolej Plus” ma pomóc infrastrukturze lokalnej. Dlatego powinien być sterowany z poziomu regionów, a może nawet powiatów. Niech państwo wypłaca granty, ale wnioski o dofinansowanie powinny składać równolegle samorządy, mali zarządcy infrastruktury kolejowej i ewentualnie lokalne struktury PKP PLK. Tak, żeby pula środków była jak najbliżej zainteresowanych - mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.




  • Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, ocenia, że program "Kolej Plus" jest bardzo sensowny. - Środki na inwestycje lokalne nie są na razie duże, ale nie będzie już można bezkarnie kolei rozbierać - mówi.
  • Uważa jednak, że nierozszerzenie listy beneficjentów poza państwową kolej to błąd.
  • Po pierwsze dlatego, że PKP PLK dysponują już potężnymi środkami inwestycyjnymi. Po drugie, poszczególne linie lokalne trafiły na margines i zostały zapomniane, bo z perspektywy Warszawy trudno było je dostrzec.

W życie weszła ustawa"Kolej Plus". Nowe przepisy, które opracowano jeszcze przed epidemią koronawirusa, mają docelowo poprawić komunikację kolejową w regionach, a także przywrócić do użytku nieczynne linie i zapobiec likwidowaniu infrastruktury kolejowej. Dzięki nim powinny wrócić połączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy.

- Do samego przywrócenia połączeń nie trzeba było uchwalać nowego prawa, ale na odtworzenie komunikacji potrzebne są środki. Dzięki ustawie i powiązanemu z nią programowi „Kolej Plus” Ministerstwo Infrastruktury będzie mogło je zagwarantować - mówi Jakub Majewski.

Jego zdaniem, najważniejsze, że w końcu przestajemy w Polsce zwijać kolej; widzimy miejsca, w których proces jej degradacji podsunął się za daleko, w których trzeba odbudować zlikwidowane linie, przywrócić do życia linie porzucone, dziś nieprzejezdne.

Dobrą analogię stanowi tu Fundusz Dróg Samorządowych, przez który Ministerstwo Infrastruktury dofinansowuje lokalne przedsięwzięcia drogowe. Z poziomu samorządów widać, gdzie trzeba wybudować nową drogę, gdzie dobudować kolejny odcinek, a gdzie podwyższyć jego klasę. Program „Kolej Plus” powinien działać analogicznie.

Czy tak będzie? Dowiemy się, gdy poznamy szczegóły. Ważne jest przede wszystkim to, według jakiego klucza będą dzielone środki na inwestycje.

Na razie nie mamy w Polsce doświadczeń z odbudową kolei lokalnej. Ale nawet jeśli się okaże, że zakres czy kryteria przydziału środków będą wymagały korekty, to sam pomysł uruchomienia wartego około 6,5 mld zł programu jest , zdaniem Jakuba Majewskiego, bardzo sensowny.

Są w nim jednak "punkty krytyczne". Jednym z nich jest założenie, według którego wszystkie środki na odbudowę lokalnej sieci kolejowej mają trafić do PKP Polskie Linie Kolejowe - spółki, która z natury rzeczy zajmuje się głównymi szlakami kolejowymi.

O innych czytaj w pełnej rozmowie z Jakubem Majewskim publikowanej w portalu WNP.PL

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA





×
KOMENTARZE (3)

  • robią co chcą ?, 2020-04-29 21:04:48

    Do carramba: włodarze olewają transport zbiorowy bo sami i ich rodziny mają swoje własne samochody, a niestety rząd im na tak karygodne wyczyny pozwala, gdyż nawet np. nie raczył zmienić haniebnych przepisów ustawy o ptz w zakresie pozamiejskiego drogowego transportu zbiorowego, które systemowo nisz...czą tę gałąż transportu zbiorowego w naszym kraju.  rozwiń
  • carramba, 2020-04-29 20:03:49

    Musi to na Rusi... Za koleje musi się wziąć Rząd, bo inaczej nic z tego nie będzie. Wójtowie i inni "włodarze" będą budować kolej na odległość 15 km budować ze sto lat.
  • licz na siebie ! !, 2020-04-29 14:28:06

    JUŻ PRZESTALIBY LICZYĆ NA SAMORZĄDY - wystarczy popatrzeć na pks-y i wszystko powinno być jasne.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.