PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolej Plus przywróci pociągi do 20 miejscowości

  • PAP/KM    9 stycznia 2020 - 13:08
Kolej Plus przywróci pociągi do 20 miejscowości
Celem nowelizacji jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii (fot. archiwum)

Dzięki zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która ma wspierać program Kolej Plus, w początkowym etapie przywrócone zostaną połączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy - poinformował w czwartek (9 stycznia) w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.




- W projekcie ustawy zakładamy, że w początkowym etapie przywrócimy kolej do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy. Uniemożliwimy likwidację linii kolejowych, uregulujemy kwestię połączeń kolejowych na granicach pomiędzy województwami i tym samym poprawimy dostępność komunikacyjną tych terenów. Ważne jest to, żeby komunikować regiony" - powiedział Adamczyk.

Czytaj też: Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

Szef resortu infrastruktury odpowiadał w czwartek na pytania posłów, dotyczące nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Adamczyk podkreślił, że zmiany zostały przygotowane, aby poprawić dostęp do transportu kolejowego.

Wcześniej poseł Jerzy Polaczek (PiS) - sprawozdawca komisji infrastruktury, która rekomenduje Sejmowi przyjęcie zmian, mówił, że projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkowe instrumenty prawne, które "w sposób realny, konkretny przyczynią się do rozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej".

- Jest to element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i wsparcia realizacji programu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2028 roku - dodał Polaczek.

Celem nowelizacji jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii. Nowela ma również pozwolić na eliminowanie wkluczeń komunikacyjnych. Tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe. Możliwe będzie też przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie też likwidacja linii kolejowych, co będzie możliwe jedynie pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

Nowe przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw, które będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa, co ma poprawić komunikację na terenach pozbawionych dogodnych połączeń kolejowych.

W nowelizacji zakłada się, że przewozy na styku województw będą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicę województwa, a nie tylko do najbliższej stacji - jak to jest obecnie.

Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, od tego czasu z eksploatacji zniknęło około 7 tys. km linii kolejowych. Spowodowało to, że do około 100 miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców nie można już dojechać koleją.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • rżną głupa ?, 2020-01-12 13:56:41

    Do ostatni PKS.: - ale, ale, a gdzie zachód wsadziłby swój toksyczny złom samochodowy, przecież ich szroty idą u nas jak ciepłe bułeczki - jesteśmy dużym rynkiem zbytu na ten towar, bo u nas bez własnego auta nie daje się normalnie żyć ani w mieście ani na wsi - takie mamy przepisy i nie ma na nie b...ata , PiS już od 4 lat nie jest w stanie ich naprawić pomimo czynionych ponoć wysiłków w ramach projektu noweli ustawy o ptz UD 126.  rozwiń
  • ostatni PKS., 2020-01-10 13:58:20

    CHCIAŁBYM, ABY PiS ZAJĄŁ SIĘ TAKŻE odbudową NASZEGO NARODOWEGO POZAMIEJSKIEGO PRZEWOŻNIKA DROGOWYM, czyli PKS -u, bo ponoć jeszcze kilka zostało i rzekomo trafiły po skrzydła Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.