PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolej Plus ukłonem w stronę samorządów. Pociągi wrócą na nieczynne linie

  • Piotr Stefaniak    14 września 2019 - 06:00
Kolej Plus ukłonem w stronę samorządów. Pociągi wrócą na nieczynne linie
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury (fot. PTWP)

Zaproponowane przez rząd rozwiązania ujęte w programie Kolej Plus wychodzą naprzeciw postulatom marszałków wojewódzkich jako organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Możliwe będzie udrożnienie nieczynnych linii czy przedłużenie pewnych połączeń poza granice województwa, co ograniczy skalę wykluczenia komunikacyjnego – powiedział  Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.




  • Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zakłada przekazywanie samorządom wojewódzkim nieczynnych linii kolejowych w trybie umów, ale bez kosztów dzierżawy czy najmu nieruchomości.
  • Nowe przepisy jednoznacznie określą, że marszałkowie mogą zamawiać usługi przewozów przekraczających granice województwa.
  • Na nowelizacji ustawy skorzystają także PKP PLK, bowiem uproszczona zostanie procedura uzyskania gwarancji finansowych na ogłaszane projekty inwestycyjne.

 
Przyjęty 10 września przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, zwany programem Kolej Plus, zakłada m.in. możliwość przekazywania linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy. To kolejny krok, po możliwości przekazywania samorządom za symboliczną złotówkę np. nieczynnych dworców i stacji.

- Propozycja ta jest wyjściem naprzeciw m.in. właśnie inicjatywom samorządowym. Mieliśmy sporo zgłoszeń o chęci odtworzenia linii kolejowych i przywrócenia na nich ruchu pociągów, choćby z woj. dolnośląskiego.

Projekt określa m.in. mechanizm, który niekoniecznie będzie skutkował przekazaniem własności linii na rzecz samorządów, jednak umożliwi działania, by pociągi ruszyły na nieczynne trasy.

Czytaj też: Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

Jaka będzie praktyka?

- Linie będą przekazywane w trybie umów cywilistycznych, ale bez kosztów dzierżawy czy najmu nieruchomości. To ułatwi podejmowanie decyzji przez samorządy.

Zakładamy, że są możliwe do uzyskania pewne kwoty na utrzymanie linii, na rzecz podmiotu ją utrzymującego, z Programu utrzymaniowego (*).

Jak zapisaliśmy w projekcie ustawy Kolej Plus, oczekiwanym efektem takich rozwiązań będzie przywrócenie ponownej eksploatacji wielu linii kolejowych na terenach aktualnie nieczynnych lub już zlikwidowanych.

Ciekawą inicjatywą ustawodawczą jest zapis, że pociągi regionalne będą mogły przekraczać granice województwa.

- Tak, chodzi o tzw. połączenia stykowe. Marszałkowie zgłaszali zastrzeżenie, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych mogą dziś zamawiać usługi świadczenia przewozów pasażerskich pociągami dojeżdżającymi tylko do stacji granicznej województwa.

Oczywiście nie zawsze odpowiada to realnym potrzebom transportowym w regionach. Często warto byłoby nie jechać tylko do granicznej stacji X, ale X plus 10 km dalej, do stacji, która jest np. lokalnym ośrodkiem, pełni ważne funkcje, również komunikacyjne.

Dlatego tę odległość powiększyliśmy w projekcie ustawy, aby nikt nie miał wątpliwości, że pociągi mogą dalej pojechać. Przyczyni się to do uniknięcia wykluczenia komunikacyjnego terenów pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.

Patrz też: Mniej miejscowości bez dostępu do kolei. Nowy rozkład jazdy to potwierdza

Ale to pociąga większe koszty dla samorządu…

- Przewidujemy pewne zachęty. Od 2022 roku marszałkowie samorządów realizujący takie przewozy „stykowe” będą mogli korzystać ze środków Funduszu Kolejowego na dofinansowanie zakupu, modernizacji oraz napraw taboru kolejowego (do końca 2021 r. zadania i środki FK są już ustalone).

Bo same usługi przewozów o kilka kilometrów dalej, które mogą być bardzo atrakcyjne, marszałkowie powinni spokojnie zrealizować w ramach własnej pracy przewozowej.

Patrz też: Rząd szuka dodatkowych pieniędzy na inwestycje kolejowe

Projekt ustawy zakłada też m.in. zmianę sposobu finansowania zarządcy infrastruktury – PKP PLK. Dlaczego, jaki był tu problem?

- Problem polegał na tym, że mając zatwierdzony Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku i Szczegółowy Plan Realizacji KPK (SPR-KPK), to jeszcze dodatkowo w przypadku każdej nowej procedury przetargowej potrzebna była zgoda Ministerstwa Finansów na udzielanie gwarancji finansowych. A przecież SPR-KPK jest dokumentem uzgodnionym z ministrem finansów.

Zmiana ma więc na celu uproszczenie działań administracyjnych. Będzie ona istotna dla PLK, bowiem przyspieszy procedowanie.

 * Rada Ministrów przyjęła 16 stycznia 2018 r. uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (15)

  • ręce opadają., 2019-09-28 23:57:05

    ale będzie chyba SUKCES , bo pociągi mogłyby przekraczać granice województwa ? - jak zrozumiałem - byłoby to osiągnięcie na miarę 2019 roku , więc ktoś powinien dostać solidną premię ?
  • czas odkryć Amerykę !, 2019-09-23 07:05:41

    skoro już, jak się wydaje wszyscy powinni zrozumieć, a praktyka to pokazała, że 1 zł/km nie załatwia sprawy, gdyż koszt wynosi ok. 3 - 4 zł/km , a na tyle mogą pozwolić tylko budżety najbogatszych państw , więc oczywistym jest iż należałoby skorzystać z rozwiązania zaproponowanego przez UE, a znajd...ującego się w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007, a mianowicie należałoby zastosować mechanizm : "przetarg na prawo wyłączne" + zastosowanie organizacji "duży obszar komunikacyjny" + określona ustawowo dost minimalna dostępność osób do publicznego transportu zbiorowego w Polsce + przewozy uczniów jako jeden z istotnych warunków zamówienia przetargowego na prawo wyłączne - ZAMIAST , aktualnie obowiązującej w Polsce organizacji : "linia komunikacyjna" + "busiarska wolnoamerykanka" + umowy samorządów z operatorami na przewozy za pieniądze publiczne + zamknięte gimbusy szkolne. Musi być jeden organizator na obszarze całego województwa, czyli Marszałek lub Wojewoda - takie organy musiałby ponosić faktyczną odpowiedzialność , z urzędu, odpowiedzialność finansową za nie wykonanie ustawowo określonych minimalnych standardów dostępu osób do pozamiejskiego publicznego transportu zbiorowego w Polsce.  rozwiń
  • kto rządzi ?, 2019-09-21 08:46:45

    jak dobrze pamiętam, to już trzeci wiceminister w rządzie PiS zajmuje się drogowym publicznym transportem zbiorowym, nie licząc Pana Pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.