PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolej rozwija się wolniej przez regionalne spółki?

  • Piotr Stefaniak    7 stycznia 2019 - 20:00
Kolej rozwija się wolniej przez regionalne spółki?
Wydaje się, że naturalnym integratorem przewozów regionalnych mogłaby być spółka o marce Polregio (fot. mat. prasowe)

Koleje regionalne, pełniące też ważną misję społeczno-ekonomiczną, z kilku powodów powinny w Polsce koncentrować działalność w miejsce jej obecnego rozproszenia. Naturalnym integratorem może stać się spółka Przewozy Regionalne (Polregio), największy operator w kraju – takie jest przesłanie analizy Instytutu Jagiellońskiego. W dyskusji poświęconej roli tego segmentu transportu, jaka odbyła się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, nie wszyscy dyskutanci podzielali taką tezę, podkreślając, że właśnie konkurencja na rynku może przyczyniać się do tworzenia warunków przyciągających więcej pasażerów.




  • Od 2000 roku (a wcześniej przez 20 lat) kolej systematycznie traciła pasażerów, aż do 2015 roku. Przechodzili oni głównie do segmentu transportu drogowego.
  • Za jedną z przyczyn takiej tendencji należy uznać rosnące rozproszenie kolejowego rynku regionalnych przewozów pasażerskich - oceniają autorzy raportu.
  • Z dyskusji wynika, że konkurencja nie jest czymś złym pod warunkiem, że warunki rynkowe dla jej funkcjonowania są dobrze ułożone, także między przewoźnikami.

Jak wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego "Kolej na regiony! Perspektywa rozwoju i wyzwania rynku", za jedną z przyczyn wolniejszego rozwoju regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych niż transportu samochodowego uznać można koncentrację samorządów wojewódzkich na rozwoju własnych spółek transportowych, działających tylko w obrębie województwa.

Podstawowe założenia

- Przegląd różnych źródeł informacji pozwala określić misję społeczną regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich jako pokrywanie zapotrzebowania ludności na transport na krótkich i średnich dystansach – podkreślają autorzy raportu. Chodzi o codzienne dojazdy do szkoły, uczelni, pracy, ale także przejazdy turystyczno-rekreacyjne.

W raporcie wykazuje się zarówno współzależność pomiędzy gęstą regionalnie siecią linii kolejowych i wykonywanej na niej pracy przewozowej, a regionalną wysokością PKB. Przypomina się, że w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju akcentowane jest postrzeganie transportu kolejowego jako szansy na wyrównywanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego poszczególnych regionów, czyli ograniczenia zjawiska wykluczenia mobilności osób, nie korzystających z prywatnych środków transportu.

Kolej ma przyszłość jako relatywnie bardziej ekologiczny środek transportu niż transport samochodowy.

A jednak od 2000 do 2015 roku (a wcześniej przez 20 lat) kolej systematycznie traciła pasażerów. Przechodzili oni głównie do segmentu transportu drogowego – autobusowego, ale przede wszystkim powszechniejszego korzystania z własnych aut.

Kluczowy wniosek

Za jedną z przyczyn takiej tendencji należy uznać rosnące rozproszenie kolejowego rynku regionalnych przewozów pasażerskich, oceniają autorzy raportu.

Nie jest to efektywne, bo kolejowe spółki samorządowe charakteryzują się relatywnie wysokimi jednostkowymi kosztami operacyjnymi. Jednocześnie otrzymują one rekompensaty znacznie przekraczające stawki uzyskiwane przez Przewozy Regionalne (PR), które w ostatnich latach zaczęły tracić rynek na rzecz spółek samorządowych.

Przewozy Regionalne tracą przez Koleje Małopolskie

W raporcie przypomina się, że sama spółka PR przestała być podmiotem samorządowym 4 listopada 2015 r., bowiem tego dnia pakiet kontrolny 50 + 1 proc. udziałów w kapitale zakładowym przewoźnika został objęty przez spółkę skarbu państwa – Agencję Rozwoju Przemysłu (jej organem założycielskim jest MPiT). Tym samym przewoźnik ten powrócił we władanie władz państwowych, które prowadzą nadzór nad jego restrukturyzacją oraz dalszym rozwojem.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • wszystko jasne., 2019-01-08 11:58:47

    jeżeli porównamy te grube miliardy zł. planowane na kolej, z zero zł. na pozamiejski drogowy publiczny transport zbiorowy - to wnioski nasuwają się same.
  • szkodliwa samowolka., 2019-01-08 11:49:48

    Wszyscy powinni zrozumieć, że transport zbiorowy rozwija się wolniej, pozamiejski drogowy wręcz dogorywa, z powodu tzw. "busiarskiej wolnoamerykanki"- gdyż w Polsce obowiązuje "zasada przymusowego posiadania samochodu" , a jak ktoś już kupi auto to jeżdzi nim wszędzie, czyli takż...e tam gdzie teoretycznie mógłby pojechać pociągiem lub autobusem lub busem. - wystarczy porównać ilości aut w Polsce w stosunku do liczby mieszkańców z innymi państwami, przy uwzględnieniu zarobków i braku możliwości posiadania auta przez wcześniej urodzonych.  rozwiń
  • Urzednik, 2019-01-07 20:24:34

    Nie rozumiem: Prywatyzowali kolej i co do prywatnej ciagle doplacaja.?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.