Partnerzy portalu

Koleje Mazowieckie odwołały się od decyzji prezesa UTK

  • PAP
  • 9 sierpnia 2013 - 13:52
Koleje Mazowieckie odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który nałożył na KM ponad 435 tys. zł kary za naruszenie zasad bezpieczeństwa pasażerów. Chodzi o jazdę pociągów z otwartymi drzwiami bocznymi.

W tym tygodniu UTK na stronie internetowej poinformował, że w toku postępowania prezes urzędu ustalił, iż Koleje Mazowieckie nie zapewniają podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Chodzi o to, że wykorzystują do przewozu osób pociągi, które w czasie jazdy poruszają się z otwartymi drzwiami bocznymi.

"Eksploatacja pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozu osób z niesprawnymi urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo pasażerów, w tym tak elementarnych jak układ automatycznego zamykania drzwi bocznych, bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego oraz zdrowiu i życiu pasażerów" - wskazano w komunikacie UTK. Dodano, że niedopuszczalna jest sytuacja, w której pasażerowie w zatłoczonym pociągu, podróżują przy otwartych drzwiach.

W piątek, Koleje Mazowieckie poinformowały, że "zdecydowały się na odwołanie od decyzji prezesa UTK, które zostało złożone za pośrednictwem prezesa UTK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie".

Spółka wyjaśniła, że na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. UTK - w wyniku przeprowadzonych kontroli - stwierdził awarie drzwi w pociągach Kolei Mazowieckich i wydał decyzje o wycofaniu tych jednostek z ruchu.

"Prawie wszystkie usterki drzwi dotyczyły EZT EN57, w których brak jest systemu zabezpieczającego jazdę z otwartymi drzwiami. Na uwagę zasługuje fakt, że Koleje Mazowieckie, jako jeden z nielicznych pasażerskich przewoźników kolejowych już w 2007 r. podjęły działania, mające na celu wprowadzenie w pojazdach typu EN57 odpowiednich systemów zabezpieczających. Do końca br. wszystkie EZT EN57 będą w takie systemy wyposażone" - napisano w komunikacie KM.

Spółka przekazała, że zgodnie z decyzją UTK wycofały pojazdy z eksploatacji, w których stwierdzono nieprawidłowości. "Po usunięciu ich przez przewoźnika UTK został o tym powiadomiony i w konsekwencji wydał decyzję o przywróceniu tych jednostek do eksploatacji" - czytamy.

Koleje Mazowieckie zaznaczyły, że "nie kwestionują faktu stwierdzenia wadliwego działania drzwi", ale według spółki wysokość nałożonej kary jest zbyt wysoka w stosunku do stwierdzonych nieprawidłowości.

"Koleje Mazowieckie posiadają 271 pojazdów do przewozów pasażerskich, w których łącznie zamontowanych jest 3012 drzwi, UTK stwierdził usterki w przypadku 8 drzwi, więc stanowi to zaledwie 0,3 proc. wszystkich eksploatowanych drzwi" - podkreśliła spółka.

KM przypomniały, że przewoźnik uruchamia w ciągu doby średnio ok. 700 pociągów, czyli ok. 250 tys. rocznie, a ujawnione nieprawidłowości dotyczą 8 przypadków, czyli 0,003 proc. wszystkich pociągów.

"Zarząd spółki podejmuje wszystkie możliwe działania celem wyeliminowania nawet tych nielicznych zagrażających bezpieczeństwu podróży przypadków, stoi jednak na stanowisku, że liczba ich jest zbyt mała w stosunku do wysokości nałożonej kary" - zaznaczył przewoźnik.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!