PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Koleje Śląskie chcą wyleasingować 36 autobusów szynowych

  • PAP    3 lipca 2012 - 18:12
Koleje Śląskie chcą wyleasingować 36 autobusów szynowych

Przetarg na leasing 36 jedno- i dwuczłonowych używanych autobusów szynowych ogłosiły we wtorek Koleje Śląskie. Spółka, która w grudniu ma przejąć wszystkie przewozy kolejowe w regionie, chce skierować te maszyny na mniej uczęszczane szlaki.




To pierwszy z zapowiadanych przetargów, który ma uzupełnić tabor przewoźnika do wielkości niezbędnej dla obsługi całego ruchu w regionie.

Koleje Śląskie chcą wyleasingować na pięć lat 16 jedno- i 20 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, po wykonanej naprawie głównej i modernizacji.

Czytaj tez: Koleje Śląskie skrócą podróż w Beskidy

Po zakończeniu okresu leasingu szynobusy mają przejść na własność przewoźnika.

Przetarg podzielono na trzy osobno oceniane części. Pierwsza dotyczy dostawy i użytkowania trzech pojazdów jednoczłonowych i siedmiu pojazdów dwuczłonowych w pięcioletnim okresie liczonym od końca października 2012 r.
Druga obejmuje 13 pojazdów dwuczłonowych (dostawa i użytkowanie tym samym czasie). Trzecia część przetargu dotyczy 13 pojazdów jednoczłonowych (pięcioletni okres od 30 marca 2013 r.).

Czytaj też: Przetarg na kolej metropolitalną

Szacunkowy koszt realizacji pierwszej części przetargu Koleje Śląskie określiły na kwotę 30-42,5 mln zł, drugiej - 50-65 mln zł, a trzeciej - 25-32,5 mln zł.

<!-- pagebreak //-->

Ogłoszenie o przetargu ma charakter suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, przystąpić zatem mogą do niego kontrahenci z całej wspólnoty.

Jak wyjaśnił rzecznik Kolei Śląskich Adam Warzecha, przewoźnik zdecydował się na tabor spalinowy przede wszystkim ze względów ekonomicznych.

Obecnie trudno na rynku zdobyć w dobrej cenie tzw. tabor niskopojemny - do ekonomicznej obsługi tras o stosunkowo niskim wypełnieniu. Tabor spalinowy - przy zachowaniu odpowiednich norm ekologicznych - jest tu znacznie tańszy od elektrycznego.

"Choć elektryfikacja na Śląsku sięga 97 proc., są też takie trasy, na których sieci trakcyjnych nie ma - to np. ważna linia Bieruń-Oświęcim. To są też jednostki lżejsze, co ma znaczenie przy dostępie do torów" - wskazał Warzecha.

Ogłoszenie przetargu to efekt czerwcowej decyzji zarządu woj. śląskiego o powierzeniu należącym do samorządu regionu Kolejom wszystkich tzw. przewozów w ramach obowiązku służby publicznej.

Samorząd zrezygnował wówczas z zapowiadanego przetargu, do którego - prócz Kolei Śląskich - zamierzały przystąpić Przewozy Regionalne i Arriva. Postanowił zawrzeć z Kolejami trzyletnią umowę.

Przedstawiciele zarządu woj. śląskiego argumentowali, że powierzyli przewozy w regionie spółce, która przedstawiła najkorzystniejszy z punktu widzenia pasażerów rozkład jazdy.

W propozycji rozkładu Kolei Śląskich znalazło się ponad 600 połączeń (praca przewozowa wynosząca ok. 9,5 mln tzw. pociągokilometrów). W obecnym rozkładzie to ok. 500 połączeń (ok. 8 mln tzw. pociągokilometrów) w całym regionie.

<!-- pagebreak //-->

Trzyletnia umowa z Kolejami Śląskimi ma przewidywać w 2013 r. dotację do przewozów w wysokości ok. 156 mln zł. W kolejnych latach przewidywany jest kilkuprocentowy wzrost tej kwoty - oparty na prognozach wzrostu kosztu dostępu do torów.

Koleje Śląskie dysponują obecnie ok. 20 pociągami - tzw. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Do pokrycia zaproponowanego rozkładu spółka potrzebować będzie ok. 70 pociągów.

Z końcem czerwca jej przedstawiciele zapowiadali, że po zakończeniu szczegółowych prac nad rozkładem (obejmującym tzw. zobiegowania) będą ogłaszane stosowne przetargi.

Zgodnie z zapowiedziami Koleje planują dzierżawić z opcją wykupu dziesięć nowych pociągów, które mają trafić na linię Katowice - Bielsko-Biała.

Pozostałe dzierżawione lub leasingowane pociągi - w trakcji elektrycznej i spalinowej - mają być składami używanymi. Wszystkie koszty związane z pozyskaniem taboru mają mieścić się w kwotach dotacji w ramach przygotowywanej trzyletniej umowy. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.