PARTNER PORTALU
  • BGK

Koleje Śląskie przewiozły w 2019 r. ponad 20 mln pasażerów

  • PAP    7 stycznia 2020 - 15:45
Koleje Śląskie przewiozły w 2019 r. ponad 20 mln pasażerów
(fot.shutterstock.com)

Koleje Śląskie przewiozły w 2019 r. ponad 20 mln pasażerów – przekazał marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski. Pod kątem rosnącego ruchu i planów rozwojowych przewoźnik chce pozyskać do floty liczącej ok. 60 pociągów pięć kolejnych.




  • W ub. roku spółka przejechała swoimi pociągami łącznie 7,4 mln km, a w tym roku będzie to już 8,2 mln km.
  • Szef KŚ zastrzegł, że na przeszkodzie dalszemu rozwojowi stają m.in. ograniczenia infrastrukturalne: przede wszystkim brak separacji kolejowego ruchu regionalnego od dalekobieżnego i towarowego w węźle katowickim.
  • Obecnie tabor przewoźnika liczy ok. 60 pojazdów.

O ubiegłorocznym wyniku przewozowym Chełstowski mówił na wtorkowej konferencji prasowej, podczas której władze województwa prezentowały tegoroczną ofertę bezpłatnych przejazdów pociągami dla dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych: od 11 do 26 stycznia.

Jednocześnie marszałek akcentował, że tamtejszy samorząd co roku przeznacza na transport kolejowy "gigantyczne pieniądze": w 2020 r. w formie dopłat do przewozów przekaże swojej spółce Koleje Śląskie blisko 160 mln zł, a ok. 40 mln zł - Przewozom Regionalnym. W ub. roku zarząd województwa zgodził się też na zakup przez KŚ dzierżawionej wcześniej b. bazy taborowej PR w Katowicach.

"Dopłacamy do Kolei Śląskich, do Przewozów Regionalnych, aby utrzymywać to, co mamy, a także rozwijać to w przyszłości. Jest wiele wymogów technicznych, np. przeglądów technicznych P4, na które w tym roku wydamy ponad 24 mln zł. Dużo środków idzie na rzeczy, których nie widać, ale po to, aby Koleje mogły utrzymywać swoją zdolność do przewozów pasażerów" - wskazał Chełstowski.

"A jak widać, to się opłaca" - ocenił marszałek, podając, że o ile w 2018 r. spółka przewiozła 18,2 mln pasażerów, w ub. roku wartość ta przekroczyła 20 mln. Prezes Kolei Śląskich Aleksander Drzewiecki potwierdził tę liczbę i dodał, że we wprowadzonym w grudniu 2019 r. obecnym rozkładzie jazdy założono zwiększenie tzw. pracy eksploatacyjnej przewoźnika o 10 proc.

Oznacza to, że w ub. roku spółka przejechała swoimi pociągami łącznie 7,4 mln km, a w tym roku będzie to już 8,2 mln km. Szef KŚ zastrzegł, że na przeszkodzie dalszemu rozwojowi stają m.in. ograniczenia infrastrukturalne: przede wszystkim brak separacji kolejowego ruchu regionalnego od dalekobieżnego i towarowego w węźle katowickim.

Drzewiecki deklarował, że wizją działań spółki jest m.in. dalszy rozwój połączeń kolejowych - w kontekście tworzonej nowej strategii jej rozwoju, w oparciu o potencjał poszczególnych miast województwa liczącego 4,5 mln mieszkańców, a także przy planach zwiększenia bazy taborowej.

"Już teraz zastanawiamy się bardzo intensywnie nad możliwościami zakupu nowych pojazdów; aktualnie również na potrzeby przewiezienia tych 20 mln pasażerów i zwiększenia pracy przewozowej wynajęliśmy kolejne pojazdy" - powiedział we wtorek Drzewiecki.

Pytana o szczegóły rzeczniczka KŚ Magdalena Iwańska przypomniała, że obecnie tabor przewoźnika liczy ok. 60 pojazdów. Spółka użytkuje dziś jeden pojazd należący do Przewozów Regionalnych - pozyskany na zasadzie barteru za udostępniony tej spółce nowoczesny spalinowy zespół trakcyjny, słabo przydatny na zelektryfikowanej sieci kolejowej woj. śląskiego.

Iwańska podała, że KŚ chciałyby doprowadzić, aby w ramach tej samej wymiany barterowej spółka PR przekazała jeszcze jeden pojazd. Kolejne cztery pojazdy miałyby natomiast zostać pozyskane w drodze dzierżawy.

Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskim powołany przez ówczesne władze regionu przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa.

Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚ najpierw unormowały kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym spółka wypracowała w styczniu 2014 r. Od tego czasu praca przewozowa KŚ i liczba przewożonych pasażerów praktycznie stale rosną.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.