PARTNERZY PORTALU

Komunikacja publiczna pod ścianą - możliwości się wyczerpują

  • Aneta Kaczmarek    30 kwietnia 2020 - 12:00
Komunikacja publiczna pod ścianą - możliwości się wyczerpują
Bez łagodzenia obostrzeń komunikacja publiczna w miastach nie poradzi sobie z przypływem pasażerow. (fot. ztm.waw.pl)

Wielu samorządom udało się przekonać mieszkańców, by przesiedli się z samochodów do autobusów czy tramwajów, ale dziś z komunikacji publicznej korzystają przede wszystkim ci, którzy nie posiadają własnego środka transportu. Dyktowana obawami o bezpieczeństwo zmiana nawyków oraz utrzymywane obostrzenia zmuszają do reorganizacji systemu komunikacji i przestrzeni miejskiej.




  • Komunikacja publiczna zyskała w ostatnich latach rzeszę zwolenników. Sytuację zmieniła epidemia koronawirusa. Dziś to samochód wydaje się najbezpieczniejszym środkiem transportu. Alternatywą jest rower – własny, bo miejskie nie funkcjonują.
  • Zarówno samochodów, jak i rowerów będzie przybywać. A to dla miast oznacza dodatkowy wysiłek, by ruch jednych i drugich odbywał się sprawnie i bezpiecznie.
  • Trzeba jednak pamiętać, że wraz z odmrażaniem gospodarki więcej ludzi pojawi się publicznej przestrzeni. Staną przed problemem, jak zachować "dystans społeczny". Przypływ pasażerów to dla przedsiębiorstw komunikacyjnych wyzwanie, któremu za chwilę mogą nie sprostać. 

Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa i Zarząd Transportu Publicznego oszacowali, że ruch drogowy w mieście zmalał w drugiej połowie marca, w zależności od ulicy, nawet o 70 proc., a liczba pasażerów komunikacji miejskiej spadła o 80-90 proc. Jednocześnie uwidocznił się efekt powolnego, stopniowego odmrażania gospodarki – na ulicach miasta wzrosła liczba mieszkańców. Część z nich wsiadła do samochodów, ale nie każdy ma taką możliwość i jedynym rozwiązaniem jest transport publiczny.

Jak zachować dystans

– W ciągu najbliższych tygodni będziemy stać przez wyzwaniem, w jaki sposób zapewnić bezpieczne przemieszczanie się do pracy czy na zakupy, z zachowaniem zalecanego dystansu społecznego. Coraz częściej słychać głosy, że ciężko znaleźć wolne miejsce do parkowania, a limity pasażerów w komunikacji miejskiej, narzucone przez rząd, powodują, że nie możemy zorganizować przewozów na takim poziomie, jaki byłby oczekiwany – przyznają krakowscy urzędnicy. 

Na początek miasto wprowadzi ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów, które ze względu na mniejsze natężenie ruchu są obecnie niepotrzebne. Kolejna zmiana to przyspieszenie planowanych zmian w organizacji ruchu, które wyznaczają pasy rowerowe. W planach jest też poszerzenie zbyt wąskich chodników, na których nie ma możliwości zachowania zalecanych odstępów między pieszymi.

Ale i to nie wszystkie działania, które podejmie Kraków. Miasto wdroży też sektorową organizację ruchu w śródmieściu, która umożliwia dojazd samochodem pod każdy dom, sklep czy restaurację, ale ogranicza skracanie drogi przez centrum, generujące dodatkowy ruch na wąskich uliczkach.

Czytaj też: Kraków: Od 4 maja wracają opłaty w strefie parkowania

Projekty będą wdrażane sukcesywnie – prace zaczną się za tydzień, a ekipy wykonujące nowe oznakowanie przez kilka następnych tygodni będą pracować na kolejnych ulicach.

Rozwiązania promujące ruch rowerowy w czasie epidemii pojawiły się też już w europejskich miastach – na oddanie rowerzystom pasów używanych wcześniej przez kierowców zdecydował się m.in. Berlin. Z inicjatywą wytyczenia dodatkowych, tymczasowych dróg rowerowych na dotychczasowych ciągach komunikacyjnych, łączących centrum miasta z obrzeżami, wyszło też Budapesztańskie Centrum Transportowe.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Szlomo, 2020-04-30 22:47:34

    Paranoja psychopatów te ograniczenia, maseczki i inne bzdury. Zamordyzm i dyktatura. Terror. Idealnie się od ludzi i przestańcie straszyć.
  • w.potega@neostrada.pl, 2020-04-30 17:22:53

    Ci co muszą jeździć po mieście 4-5 krotnie za dużymi samochodami, to będą jeździć, ale wolniej. Zamiast buspasów będą preferencyjne e-pasy dla pojazdów ekologicznych. Tego wymaga potrzeba hamowania klimatycznej destrukcji. Duży samochód zużywa dużo powietrza. Ogrzewa gazami cieplarnianymi, bezpośred...nio lub w elektrowni.  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2020-04-30 13:32:34

    Jest rozwiązanie dla motoryzacyjnych indywidualistów. Skutery lub samochody jednoosobowe, najlepiej elektryczne, zużywające dużo mniej energii od ,,osobowych" ciężarówek. Do tego trzeba zaprzestawać (stopniowo) produkcji energii elektrycznej z węgla.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!