PARTNER PORTALU
  • BGK

Komunikacja publiczna w Polsce: Synchronizacja rozkładów ważniejsza od nowego taboru

  • AW    3 października 2016 - 00:00

• Z jednej strony polskie miasta wydają ogromne pieniądze na komunikację publiczną, z drugiej jednak liczba samochodów w polskich miastach stale rośnie.
• Oczywiście zakup nowego taboru i inwestycje w infrastrukturę są bardzo ważne, ale bez koordynacji całego systemu transportu zbiorowego trudno przekonać mieszkańców, by zamienili samochód na tramwaj czy autobus.
• W Warszawie i jej okolicach potrzebna jest większa koordynacja, zwłaszcza rozkładów jazdy – podkreśla Karsten McFarland, dyrektor CSEE, PTV Group.




Ostatnie lata w Polsce przyniosły dynamiczny rozwój różnych rodzajów transportu publicznego. Powstają nowe trasy tramwajowe, kupowane są nowe autobusy, w tym ekologiczne, miasta rozwijają system miejskich rowerów i budują ścieżki rowerowe, inwestuje się też w kolej podmiejską. Nowe inwestycje i utrzymanie komunikacji publicznej kosztuje samorządy ogromne pieniądze.

Czytaj też: Miasta wydają miliardy na komunikację publiczną

Samorządy, przynajmniej niektóre, gotowe są też na zwiększenie kosztów utrzymania komunikacji. Np. gmina Marki od 1 listopada br. objęta zostanie I strefą biletową aglomeracji warszawskiej. Mieszkańcy Marek za przejazd autobusem zapłacą tyle, co mieszkańcy stolicy, ale budżet Marek musi liczyć się z wyższymi wydatkami dla Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Roczne płatności dla ZTM wzrosną z 3,5 do 4,5 mln zł.

– Możemy sobie na to pozwolić, bo w ostatnich miesiącach dynamicznie rośnie liczba osób zameldowanych. Dotąd, w tym roku, zameldowało się więcej osób niż w całym 2015. A to oznacza wyższe wpływy z PIT, które trafią do miejskiej kasy – informuje Jacek Orych, burmistrz Marek.

Z drugiej strony miasta stawiają jednak na nowoczesne rozwiązania parkingowe, bo aut wcale nie ubywa.

Czytaj też: Dzień bez samochodu, czyli gra pozorów w polskich miastach

– W wymiarze międzynarodowym, ale też regionalnym i lokalnym, mamy coraz większy rozwój przemieszczania się z i do miast. Mobilność to największe wyzwanie dla polskich miast. Najbardziej wyraźnym tego przykładem może być Warszawa: ludzie mieszkają już poza miastem i jeżdżą do Warszawy do pracy, potem wracają. Tego typu zjawiska są już typowe dla wszystkich dużych miast. Polska powinna podążać tu śladem Europy, gdzie transport jest dobrze zintegrowany – mówi Karsten McFarland, dyrektor CSEE, PTV Group (swoje stanowisko przedstawił podczas Bałtyckiego Forum w Świnoujściu).

Bo właśnie integracja komunikacji publicznej jest kluczem do tego, by mieszkańcy z niej korzystali. McFarland podaje modelowy przykład Londynu, gdzie obowiązuje tzw. "Oyster Card" na wszystkie rodzaje transportu działające w tej aglomeracji: metro, autobusy i kolej. Jego zdaniem do takiego rozwiązania powinny dążyć wszystkie aglomeracje w Polsce, ze względu na wygodę i uniwersalność.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.