PARTNERZY PORTALU

Koronawirus zmienia miejską mikromobilność. Tanio już było

  • Michał Wroński    3 kwietnia 2020 - 18:30
Koronawirus zmienia miejską mikromobilność. Tanio już było
Od 1 kwietnia w całej Polsce obowiązuje zakaz korzystania z rowerów miejskich. (fot. mat. Nextbike Polska)

Od 1 kwietnia w całej Polsce obowiązuje zakaz korzystania z rowerów miejskich. To skutek zaostrzenia przez rząd przepisów, mających spowolnić tempo rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa. Nowa sytuacja może być początkiem końca dotychczasowego kształtu rowerowych wypożyczalni. I zarazem początkiem nowego, bardziej rynkowego, modelu ich działania.




  • Już w marcu było widać, że ten sezon nie będzie łatwy dla rowerów miejskich. Kilka miast przełożyło termin uruchomienie wypożyczalni. Niektóre na przyszły rok.
  • Im dłużej trwać będzie paraliż wypożyczalni, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że w najbliższych miesiącach będziemy świadkami prób renegocjowania, bądź wręcz wypowiadania obowiązujących umów na obsługę tych systemów.
  • Po stronie samorządów pojawią się pytania, czy aby na pewno stać je na pełne finansowanie tych systemów. – Można się spodziewać, że koszty tych systemów zostaną urealnione, czyli wzrosną - mówi Adam Jędrzejewski ze Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

1 kwietnia minął  miesiąc od uruchomienia w tym sezonie pierwszych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. I to byłoby na razie tyle, jeśli idzie o ich działalność. Przez najbliższe dni (do 11 kwietnia włącznie) wszystkie systemy rowerów miejskich w Polsce zostały zawieszone. To efekt zaostrzenia przez rząd przepisów wprowadzonych w związku z rozprzestrzenianiem się na terenie kraju epidemii koronawirusa.

- Na koronawirusa nie ma szczepionki, nie ma leku. Jedyne co możemy zrobić to izolować się od siebie – mówił podczas odbywającej się w ostatni dzień marca konferencji prasowej minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Rower nie, hulajnoga tak?

- Rower miejski jest częścią transportu publicznego (…) Rower, także w czasach epidemii, doskonale spełnia swoją funkcję środka transportu indywidualnego. Pozwala uniknąć komunikacji zbiorowej i umożliwia bezpieczniejsze, zdrowsze poruszanie się po mieście i dotarcie do pracy. Pozwala elastycznie dostosować się do zachowania dystansu jaki jest wymagany przez rząd kolejnymi rozporządzeniami – tak w opublikowanym jeszcze tego samego dnia komunikacie skomentowała tą decyzję firma Nextbike Polska, największy w kraju operator rowerów miejskich.

Trudno nie zauważyć tu delikatnej, choć wyraźnej polemiki z decyzją rządu. Wątpliwości wobec tego obostrzenia ma zresztą nie tylko czołowy polski operator rowerowych systemów.

- Hulajnogi, które ze względu na mniejszy popyt spowodowany zarazą powoli zaczęły znikać z ulic, pozostały dozwolone. Rower publiczny i hulajnogi na minuty są w dużej mierze usługami adresowanymi do tego samego klienta. Nie chce się wierzyć, że to przeoczenie – napisał na swoim profilu w mediach społecznościowych Michał Beim, były wiceprezes PKP, a obecnie ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

Trzeba zaznaczyć, że zanim rząd postawił odgórny „szlaban” na wypożyczalnie rowerów podobne decyzje wdrożyło część miast, w których takowe systemy miały ruszyć. Tak zrobił np. Kalisz, gdzie Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zdecydował o przełożeniu o 15 dni (z 1 na 15 kwietnia) terminu uruchomienia rowerowej wypożyczalni, Chorzów, gdzie „premiera” została przełożona z 21 na 31 marca (czyli akurat na dzień, gdy szef rządu ogłosił nowe obostrzenia), czy Ostrów Wielkopolski, który już 14 marca do odwołania wstrzymał możliwość korzystania z miejskich rowerów.





REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.