PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków, komunikacja miejska: Parada z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej

  • bad/PAP    11 czerwca 2017 - 10:38
Kraków, komunikacja miejska: Parada z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej
W paradzie pojadą m.in. najstarszy w Polsce autobus Rugby Express L, San H01B, popularny „Ogórek" oraz Ikarusy. Fot. mat. prasowe

Najstarsze zachowane w Polsce modele autobusów używane w komunikacji miejskiej m.in. Rugby Express L z 1929 r. będzie można zobaczyć w niedzielę podczas parady zorganizowanej z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.




• Z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie, mieszkańcy i turyści mają okazję do przejazdu zabytkowymi autobusami.

• Przez centrum miasta przejadą najstarsze pojazdy, od dawna wycofane z tras.

• Będą także autobusy, które obecnie przewożą pasażerów, w tym elektryczne i hybrydowe.

Prawie 30 pojazdów - te dawno już wycofane z użytku oraz najnowsze, elektryczne i hybrydowe - wyjadą o g. 11.00 z Zajezdni Tramwajowej przy ul. Brożka. Trasą przez rondo Matecznego, ul. Kalwaryjską, Krakowską, Stradomską, św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Piłsudskiego dotrą pod stadion miejski przy al. 3 maja.

W paradzie pojadą m.in.: najstarszy w Polsce autobus Rugby Express L, pierwszy polski autobus przystosowany do obsługi linii miejskich San H01B, Jelcz 272 MEX czyli popularny "ogórek" oraz Ikarusy. W autobusach będzie można spotkać postaci, które żyły w czasach kursowania tych pojazdów, np. Marylin Monroe czy Elvisa Presleya. Pasażerowie także mogą się przebrać, a ci, którzy zrobią to najlepiej otrzymają nagrody. Upominki czekają także na autorów najciekawszych zdjęć z parady.

Pierwszą regularną linię autobusową w Krakowie uruchomiono 17 stycznia 1927 r. z Prądnika Czerwonego do Barbakanu, choć już cztery lata wcześniej z Salwatora na Wolę Justowską w niedzielę i święta kursowały autobusu Benz Gaggenau MS zabierające na pokład 26 osób.

Na przełomie lat 20. i 30. w Krakowie powstało 16 linii autobusowych, ale nie kursowały one jednocześnie: te o małej frekwencji zawieszano, przekształcano w linie sezonowe lub likwidowano. Z końcem lat 30-tych w ruchu codziennym wykorzystywano jedynie sześć-siedem wozów, a w dni świąteczne 12.

- W sierpniu i wrześniu 1939 roku zarekwirowano większość autobusów, w garażach spółki komunikacyjnej zostało ich 13. Za zgodą władz okupacyjnych autobusy adaptowano do dowozu żywności spoza miasta. Po wyjęciu siedzeń nie nadawały się one już do ruchu osobowego - mówił Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie.

W latach 1940-41 powstały dwie linie stanowiące przedłużenie linii tramwajowych. Kursowały na nich sprowadzone z Warszawy autobusy Chevrolet-bielany z napędem na gaz drzewny. Ruch autobusów na ulicach Krakowa został zakończony we wrześniu 1944 r. z uwagi na notoryczny brak paliwa i zbliżający się front.

Pierwszą po wojnie linię autobusową uruchomiono 19 maja 1945 roku na trasie Mateczny - Swoszowice, a w listopadzie 1946 roku uruchomiono pierwsze regularne linie: Barbakan - Prądnik Czerwony oraz III most - Prokocim, a następnie do Piasków Wielkich i Lasu Wolskiego. Korzystano wówczas z bardzo różnego - także pod względem technicznym - taboru, pierwsze nowe autobusy krakowska komunikacja otrzymała wiosną 1950 r. i były to pojazdy węgierskiej marki Mavag, Przez lata pasażerowie korzystali w Krakowie z różnych autobusów: Ikarus, San, Jelcz, Scania, Volvo, MAN współcześnie najwięcej jest Solarisów.

Pierwszą linię pośpieszną "A" z placu Wolności do Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina uruchomiono w 1959 r., a pierwszą linią przekraczającą regularnie granice Krakowa była "207" z Kleparza do Zielonek kursująca od 1963 r.

Od 1989 r. autobusy miejskie w Krakowie są malowane na kolor biało-niebieski, a nie jak było wcześniej w całej Polsce na biało-czerwono.

Dziś w Krakowie funkcjonuje ponad 160 linii autobusowych, obsługiwanych przez dwóch przewoźników: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis.

Krakowskie MPK, które organizuje niedzielną paradę dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów w Polsce. - Wszystkie nasze autobusy są niskopodłogowe. Na regularnych liniach wykorzystujemy obecnie siedem pojazdów elektrycznych, a wkrótce zostanie dostarczonych kolejnych 20 tego typu autobusów - powiedział rzecznik MPK Marek Gancarczyk.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.