PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków stawia na komunikację miejską. Więcej tramwajów i autobusów

  • KDS    5 stycznia 2018 - 14:38
Kraków stawia na komunikację miejską. Więcej tramwajów i autobusów
Do 2020 roku 30-40 tys. mieszańców wybierających jako środek transportu własny samochód będzie musiało przesiąść się do tramwaju lub autobusu (fot. zikit.pl)

Kraków stawia na komunikację miejską. Do 2020 roku 30-40 tys. mieszańców wybierających jako środek transportu własny samochód będzie musiało przesiąść się do tramwaju lub autobusu. Tylko 25 proc. podróży po mieście będzie mogło odbywać się z wykorzystaniem czterech kółek.




  • Zmiany, które mają zachęcić krakowian do przesiadki w komunikację miejską, mają ruszyć od poniedziałku (8.01). 
  • W efekcie na miejskich ulicach przybędzie 30 tramwajów i 50 autobusów więcej.
  • - Ogólne założenia zmian można oprzeć na prostym przekazie: częściej, szybciej, wygodniej. Więcej odjazdów, krótszy czas podróży dzięki krótszym przesiadkom - komentuje Emil Markowiak, kierownik sekcji rozwoju sieci transportowej w ZIKIT.

- Transport miejski jest przez 82 proc. mieszkańców dobrze oceniany. Zmiany w krakowskiej komunikacji miejskiej nie są więc łatwe. Korekty musieliśmy przeprowadzać tak, by nie naruszyć przyzwyczajeń krakowian, a jednocześnie by dokonać wzmocnień - informuje Łukasz Franek,  wicedyrektor zarządu infrastruktury komunalnej i transportu.

Przygotowania do nowej odsłony komunikacji miejskiej trwały kilka miesięcy. Jednym z wyzwań do pokonania było dopasowanie możliwości przewoźników - szczególnie krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego - do zakładanej większej pracy przewozowej. Dla MPK oznaczało to także przeprojektowanie niemal wszystkich rozkłady jazdy, nowe rozłożenie godzin pracy motorniczych i kierowców, zespołów sprzątających czy obsługi. Konieczne było też zaplanowanie nowego układu nocnego parkowania maszyn w zajezdniach.

Czytaj więcej: Śląskie: do 31 marca czas na wyrobienie ŚKUP na bezpłatne przejazdy dzieci

- W tym czasie trwały choćby zakupy taboru i szkolenia prowadzących pojazdy. Dziś to spore wyzwanie, bo nie jest łatwo znaleźć na rynku pracy odpowiednią liczbę chętnych do kierowania autobusami i tramwajami - przyznaje Jan Mitis, kierownik działu projektowania przewozów w MPK.

- Ogólne założenia zmian można oprzeć na prostym przekazie: częściej, szybciej, wygodniej. Więcej odjazdów, krótszy czas podróży dzięki krótszym przesiadkom - komentuje Emil Markowiak, kierownik sekcji rozwoju sieci transportowej w ZIKIT. - W szczegółach? Analizowaliśmy pracę szkół, wnioski mieszkańców, radnych, koordynowaliśmy rozkłady. Czasem dokonywaliśmy nieoczywistych decyzji, jak rozszczepienia linii, na pewnym jej fragmencie, by lepiej obsłużyć osiedla peryferyjne.

Czytaj więcej: Gdynia: pilotażowe połączenie kolejowe Kaliningrad-Gdynia-Kaliningrad

Efekt zmian to o 30 tramwajów więcej na krakowskich torach oraz 50 sztuk autobusów więcej na drogach. Połowa linii tramwajowych będzie poruszała się z częstotliwością 7,5 minuty, druga połowa, co kwadrans. Przez cały dzień na żadnej linii tramwajowej nie będzie odjazdów rzadziej niż co kwadrans. W sumie praca przewozowa zwiększy się o ponad 10 proc. Pojawią się nowe linie autobusowe, a linie przecinające centrum miasta będą odjeżdżały w okresie międzyszczytowym niemal dwukrotnie częściej. Wszystko razem ma kosztować prawie 70 mln zł rocznie więcej.

Jednak nie obyło się bez cięć. Sporo emocji budzi likwidacja jednej z linii, łączącej dwa osiedla na południu Krakowa - Bieżanów i Ruczaj. Teraz by przejechać tę trasę tramwajem, trzeba będzie się raz przesiąść. - Nie zakładamy jej przywrócenia, ale będziemy obserwowali sytuację i w razie potrzeby podniesiemy częstotliwość przejazdów - podkreślają przedstawiciele MPK. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.