PARTNER PORTALU
  • BGK

Krzysztof Żuk: polskie miasta dobrze wykorzystały dofinansowanie z funduszy europejskich

  • Aneta Kaczmarek    8 października 2019 - 06:00

„Rozbudowa sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” to inwestycja, za którą Lublin zdobył nagrodę w organizowanym przez PortalSamorządowy.pl konkursie "Top Inwestycje Polski Wschodniej 2019". Wartą 88 mln zł inwestycję udało się zrealizować dzięki środkom unijnym. Jak mówi prezydent miasta Krzysztof Żak, miasto wykorzystało swoje 5 minut. Ci, którzy się spóźnili, "nie będą w stanie zrealizować takich inwestycji jak my w tych dwóch perspektywach" - mówi Żak.




  • Już 1 mld zł przeznaczył Lublin na inwestycje w infrastrukturę drogową i transport zbiorowy. 
  • To jest oczywiście zasługa dostępu do funduszy europejskich - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. 
  • Ale mówiąc o sukcesach i osiągnięciach, wspomina też o wyzwaniach, jakie czekają stolicę Lubelszczyzny, a także wiele innych miast. 

Lublin nieprzypadkowo został nagrodzony w konkursie "Top Inwestycje Polski Wschodniej 2019" za transport zbiorowy. To miasto, gdzie ten transport jest wdrażany od lat i dzieje się to z powodzeniem. Jaka jest recepta na sukces? 

- Strategia miasta zakłada od samego początku rozwój dostępności dla mieszkańców Lublina, ale również dla mieszkańców regionu, a zatem trzeba rozbudowywać infrastrukturę drogową i przede wszystkim transport zbiorowy.

Na transport zbiorowy stawiamy od pierwszej perspektywy finansowej. Wtedy było to ok. 500 mln zł, obecnie realizujemy inwestycje na na tę samą kwotę, czyli wydajemy miliard na coś, co przynosi efekty.

Ten transport już jest w 30 proc. zeroemisyjny, a za 2 lata 50 proc. będą stanowiły pojazdy elektryczne. Mamy trolejbusy, autobusy z napędem elektrycznym, ale to jest też modernizacja trakcji, przebudowa całej infrastruktury przystankowej, budowa parkingów typu park&ride, które pozwalają zostawić przyjezdnym swoje samochody dozorowane, a wsiąść do autobusu czy trolejbusu. Inaczej mówiąc, budujemy wysokiej jakości transport publiczny właśnie po to, żeby zrezygnować z własnego samochodu, by mniej zanieczyszczać śródmieście i korzystać z tej wygody, bo miejsc parkingowych w centrum miasta zawsze będzie brakowało. 

Wydaje się, że tą wygodą ciągle jest samochód. Czy świadomość mieszkańców, że komunikacja publiczna przyniesie korzyści - dla zdrowia, środowiska, usprawnienia ruchu w mieście, rośnie?

- To jest drugi front walki. Trudno zrezygnować ze swoich przyzwyczajeń. Zwiększa się stale, z roku na rok, liczba pasażerów, ale to nie są wskaźniki czy wyniki, które by nas satysfakcjonowały. Być może będziemy musieli, jak inne duże miasta, zwiększać opłatę za parkowanie w centrum, więc tutaj będzie ten przymus ekonomiczny. 

Z całą pewnością dzisiaj Lublin oferuje wysokiej jakości komunikację zbiorową opartą na trolejbusach, najnowszego typu autobusach, a za chwilę również na kilkudziesięciu autobusach z napędem elektrycznym. I warto podkreślić, że miasta polskie - bo to nie dotyczy tylko Lublina - są już liderami elektromobilności w Europie. Wyprzedzamy to, co za chwilę będzie miało miejsce we wszystkich miastach europejskich.

Czytaj też: Tadeusz Truskolaski o perspektywach dla samorządów: pociąg musi się kiedyś zatrzymać





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.