PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry przechodzą do historii

  • KDS    15 października 2018 - 16:50
KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry przechodzą do historii
Podczas Zgromadzenia GZM wykonano duży krok w kierunku wspólnego transportu (Ryszard Stelmachowicz / Shutterstock.com)

W poniedziałek (15 października) Zgromadzenie Metropolii wyraziło zgodę na przejęcie wszelkich praw i obowiązków KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry. Oznacza to, że dokonuje się formalna integracja transportu publicznego w 41 miastach Śląska i Zagłębia. Wspólne bilety obowiązują już od początku roku.




  • Zarząd Transportu Metropolitalnego ma przejąć prawa i obowiązki dotychczasowych trzech instytucji, jakie odpowiadały za organizację transportu dla mieszkańców regionu.
  • Od ZTM będzie zależeć m.in. tworzenie i modyfikowanie rozkładów jazdy czy ustalanie przebiegu linii.
  • W Metropolii funkcjonuje prawie 440 linii autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, obsługujących łącznie prawie 7 tys. przystanków. Każdego dnia w trasie jest ok. 1,1 tys. autobusów oraz 170 tramwajów.

- Jesteśmy już niemal na końcu sfinalizowania tego wielkiego procesu, jakim jest pełna integracja dotychczas funkcjonujących związków komunikacyjnych, w jeden, metropolitalny - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Przypomina też, że w poniedziałek sfinalizowane zostało również podpisanie porozumień ze wspominanymi związkami komunikacyjnymi ws. przekazania Metropolii zadań organizatora transportu publicznego.

- Stworzenie spójnego systemu transportu publicznego od początku było naszym priorytetem, ponieważ od prawie 20 lat stanowiło to jedną z barier, utrudniających mieszkańcom podróżowanie po konurbacji śląskiej. Funkcjonowanie różnych systemów taryfowych i transportowych w jednym, dużym organizmie miejskim, w którym chcemy znosić sztuczne administracyjne podziały - byłoby kuriozalne - dodaje.

Czytaj więcej: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powiększy się o nowe gminy

Cały proces związany z integracją transportu publicznego w Metropolii, rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, czyli w dniu, gdy GZM rozpoczęła realizację swoich ustawowych zadań. Tego dnia weszły w życie wspólne taryfy dla biletów jednorazowych oraz zaczęły obowiązywać bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16 lat, natomiast od 1 kwietnia - ujednolicona została taryfa dla biletów okresowych.

- O ile w tej pierwszej kwestii pasażerowie odczuli tę zmianę bezpośrednio, o tyle ta druga, związana z przejęciem zadań, praw i obowiązków dotychczasowych organizatorów transportu publicznego, jest bardzo ważna z punktu widzenia organizacyjnego - podkreśla z kolei Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który w Metropolii odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

Jak wyjaśnia, kiedy już KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry zostaną przejęte przez ZTM, to Metropolia właśnie będzie odpowiadać m.in. za projektowanie rozkładów jazdy czy ustalanie przebiegu tras poszczególnych linii. Z punktu widzenia organizatora komunikacji miejskiej na tak dużym obszarze, istotnym jest również ujednolicenie zasad finansowania i rozliczeń. - Oznacza to, że wszystkie działania będą mogły przebiegać znacznie sprawniej, szybciej i skuteczniej - zapewnia Kwitek.

Warto pamiętać o tym, że GZM ma bardzo ambitne plany odnośnie rozwoju transportu publicznego w tym regionie. Eksperci Politechniki Śląskiej właśnie pracują nad koncepcją Kolei Metropolitalnej. Jej założenia powinniśmy poznać już w grudniu

Jak wskazują przedstawiciele metropolii, z opracowanego dokumentu dowiemy się jaki model Kolei Metropolitalnej byłby najbardziej odpowiedni dla tego obszaru. Przeanalizowane zostaną różne warianty i wskazana rekomendacja odnośnie tego, czy Metropolia powinna stawiać na rozbudowę sieci kolei tradycyjnej, a może inwestować w infrastrukturę jednoszynową, czyli monorail, gdzie pociąg zazwyczaj porusza się na specjalnej estakadzie, po jednej szynie.

- Opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej to początek drogi, której celem jest usprawnienie transportu publicznego. To bardzo ważny dokument, na podstawie którego w przyszłości konstruowane będą projekty szczegółowe - mówił Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu, w połowie czerwca, gdy Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie tej koncepcji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.